کد مطلب:5079
تاریخ انتشار:8 مهر 1398 ساعت 12:22
چاپ چاپ

مشارکت ۸۰ هزار کشاورز در احیای دریاچه ارومیه

تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش انجام شده به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی‌متر رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۰۴ سانتی‌متر افزایش دارد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۸۰ هزار کشاورز در شهرستان‌های مختلف استان ضمن آشنایی با اصول کشاورزی پایدار، در طرح احیای دریاچه ارومیه مشارکت کرده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، بیتا احمدیان افزود: طرح احیای دریاچه ارومیه از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی با ابلاغ وزارت جهاد کشاورزی در ۸۳ روستای استان اجرا شده‌است.

وی اضافه کرد: در قالب این طرح که از سال ۱۳۹۳ با همکاری دولت ژاپن، دفتر حفاظت از تالاب‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جهاد کشاورزی اجرا می‌شود، در مجموع ۵۰۰ دوره آموزشی برای کشاورزان برگزار شده که یک‌هزار و ۳۲۰ نفر  نیز در این دوره‌های آموزشی شرکت کرده‌اند.

وی اظهار داشت: امسال نیز این دوره‌ها با حضور ۱۱۶ نفر از کشاورزان در روستاهای حوضه دریاچه ارومیه تاکنون برگزار شده و مرحله ششم این طرح در حال امضای تفاهمنامه و برنامه‌ریزی برای اجرا قرار دارد.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه این طرح یک برنامه محوری آموزش و ترویج در حوضه دریاچه ارومیه است، افزود: استقرار کشاورزی پایدار و استانداردسازی فرایند تولید محصولات کشاورزی از جمله اهداف اجرای این طرح به شمار می‌رود.

وی اضافه کرد: با توجه به مصرف حدود ۹۰ درصد منابع آبی حوضه آبریز دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی، یکی از مهمترین راهکارها انجام اقدامات لازم در راستای کاهش مصرف آب در این بخش است.

وی بیان کرد: بر اساس شاخص‌های بین المللی و در راستای مدیریت پایدار منابع آبی حوضه، طبق مصوبه کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه، کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب کشاورزی طی یک برنامه پنج ساله با انجام سیاست‌گذاری‌ و برنامه‌ریزی‌های لازم و با مجموعه‌ای از راهکارهای سازه‌ای و مدیریتی در جهت افزایش بهره‌وری و در راستای پایداری کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی تحقق خواهد یافت.

احمدیان با اشاره به طرح تحول ترویج برای احیای دریاچه ارومیه نیز گفت: این طرح نیز در ۴۵ روستا و ۴۵ سایت و در ۲ مرحله اجرا شده است که مرحله سوم آن از مهرماه امسال در ۵۰ سایت و ۳۵ کانون یادگیری استان آغاز می‌شود.

 وی افزود: در این طرح تغییر شیوه کشاورزی از روش‌های سنتی به مدرن و دانش بنیان، آشنایی کشاورزان با آخرین تکنیک‌های علمی کشاورزی، روش‌های به‌زراعی، بکارگیری کود حیوانی به جای کودشیمیایی، کاهش استفاده از سموم و استفاده از روش‌های آبیاری مدرن به جای آبیاری سنتی به کشاورزان و باغداران آموزش داده می‌شود.

طرح احیای دریاچه ارومیه ( IPCM) از طریق مشارکت جوامع محلی در استقرار کشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی، با هدف کاهش مصرف آب از سال ۱۳۹۳ در روستاهای پایلوت استان‌های آذربایجان‌غربی و آذربایجان‌شرقی با حمایت مالی دولت ژاپن و با همکاری سازمان‌های جهاد کشاورزی، دفتر حفاظت از تالاب‌های ایران، اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌ها، شرکت آب منطقه‌ای، بخش خصوصی و جوامع محلی حاشیه دریاچه ارومیه، به منظور توانمندسازی و مشارکت جامعه محلی در احیای دریاچه ارومیه در حال اجراست.

صرفه‌جویی ۳۵ درصدی آب درون مزرعه‌ای، کاهش ۴۰ در صدی مصرف نهاده‌های شیمیایی، افزایش ۲۰ درصدی شاخص بهره‌وری اقتصادی مزرعه در واحد سطح و جلوگیری ۳۰ درصدی تبخیر سطحی مزرعه از اهداف مهم قابل پیگیری در این بخش است.

دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا قرار است ظرف مدت ۱۰ سال /از ۱۳۹۴/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنابر آمارهای بین‌المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد.

همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح‌های مختلف، نقش مهمی در احیای این دریاچه دارد.

 تراز دریاچه ارومیه طبق آخرین پایش انجام شده به یکهزار و ۲۷۱ متر و ۳۲ سانتی‌متر رسیده است که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته ۱۰۴ سانتی‌متر افزایش دارد.

بر اثر بارش‌های خوب و مناسب سال زراعی گذشته از رودخانه‌های آذربایجان‌غربی، حدود چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب وارد دریاچه ارومیه شد و در حال حاضر این دریاچه از وضعیت مطلوبی برخوردار است.

پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه، تراز این دریاچه نسبت به تراز احتمالی با افزایش همراه شده‌است که این نشان‌دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی گذشته امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال‌غرب کشور و تحقق اهداف برنامه‌ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (حدود ۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومتر مربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5079