کد مطلب:5074
تاریخ انتشار:7 مهر 1398 ساعت 13:13
چاپ چاپ

ترمزها ناجی جان یوزپلنگ ایرانی می‌شود

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان با بیان اینکه طرح محدودیت سرعت خودروها در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در محدوده استان برای حمایت از گونه ارزشمند یوزپلنگ ایرانی تصویب شده است گفت: تجهیزات و امکانات مورد نیاز برای نظارت و تضمین کاهش سرعت بزودی نصب می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، امیر عبدوس ابراز داشت: کاهش سرعت در فاصله بین کاروانسرای میان دشت میامی تا روستای عباس آباد محدوده عبور یوزپلنگ به منظور حفظ و جلوگیری از کشته شدن این گونه ارزشمند جانوری کشور، اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: طرح کاهش سرعت خودروها در بخشی از جاده ترانزیتی تهران- مشهد در منطقه عباس‌آباد- میاندشت به منظور حفظ گونه جانوری ارزشمند و در خطر انقراض یوزپلنگ در نشست شورای راهبردی تصادف‌های استان سمنان باحضور رئیس پلیس راه کشور به تصویب رسید.

عبدوس با بیان این‌که میزان سرعت خودروها در محدوده میاندشت- عباس آباد مشخص نیست، اظهار داشت: سرعت خودروها در این منطقه دستکم ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر در ساعت از حد مجاز کاهش می‌یابد.

وی با بیان اینکه هفت قلاده یوزپلنگ در محور میاندشت- عباس آباد در سال‌های ١٣٨٩ تا ١٣٩٧ در اثر تصادف‌های جاده‌ای تلف شدند، خاطرنشان کرد: اجرای طرح ایمن سازی این محور، برای حفظ باقیمانده‌های تنوع زیستی کشور امری ضروری و حیاتی است.

وی اضافه کرد: بهترین زیستگاه یوزپلنگ ایرانی منطقه ۱۰۰ هزار هکتاری پارک ملی توران در شرق استان سمنان است، اما قلمرو زیستی این گونه ارزشمند ۱۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فراتر گزارش شده و بر همین اساس باید در تمام منطقه توران تمهیدات برای حفظ جان یوزپلنگ اندیشیده شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان تصریح کرد: افزایش تعداد علائم هشدار دهنده، نصب دوربین‌های کنترل سرعت و نیز نور شب در محور میاندشت- عباس آباد که قلمرو حرکت گونه‌های نادر حیات وحش مانند یوزپلنگ ایرانی است، ضرورتی اجتناب ناپذیر برای حفاظت از گونه‌های در خطر انقراض است.

منطقه توران یا خارتوران یکی از سه منطقه حفاظت شده ایران با مساحت یک میلیون و ۴۷۰ هزار هکتار، خاستگاه زیست یوزپلنگ ایرانی به شمار می‌رود که بخشی از این منطقه حفاظت حدفاصل میاندشت- میامی در محور مواصلاتی قرار گرفته و بزرگترین قربانگاه جاده‌ای یوز ایرانی محسوب می‌شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5074