کد مطلب:506
تاریخ انتشار:29 شهریور 1392 ساعت 12:34
چاپ چاپ

ادامه راهسازی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی علی‌رغم نامه ابتکار! + نامه

با وجود ارسال نامه ابتکار به احمدی‌مقدم، تخریب جنگل‌های ارس در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی خراسان شمالی همچنان ادامه دارد.

در حالی که رییس سازمان محیط زیست چند روز قبل در نامه‌ای به فرمانده ناجا خواستا توقف هرچه سریعتر پروژه راهسازی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی شده بود، این پروژه همچنان ادامه دارد.
به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، دکتر معصومه ابتکار، معاون رییس جمهوری 26 شهریور ماه در نامه‌ای به اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده ناجا خواستار توقف این پروژه در این منطقه شد.
در این نامه آمده است: احداث جاده مرزی در حوزه استحفاظی استان خراسان شمالی در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی (مرز مشترک با کشور ترکمنستان) در جهت اجرای طرح کنترل انسداد مرزهای شرقی کشور بدون کسب مجوز از سازمان متبوع در منطقه حفاظت شده گلول و سرانی در حال انجام است.
ابتکار در این نامه تاکید کرده است: منطقه موصوف به عنوان یکی از ارزشمندترین زیستگاه های طبیعی کشور به عنوان رویشگاه گونه ارزشمند گیاهی ارس مطرح است که اقدامات اخیر موجبات تخریب وسیع اراضی جنگلی را ایجاد کرده است و از آنجایی که ورود و اجرای طرح‌های راهسازی در مناطق حفاظت شده تابع ضوابط و قوانین می باشد لازم است ترتیبی اتخاذ شود تا در اسرع وقت دستور توقف عملیات از طریق فرماندهی هنگ مرزی به مجریان طرح ابلاغ گردد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، این در حالیست که ایسنا روز جمعه گزارش داد علی‌رغم نامه ابتکار به احمدی‌مقدم احداث این پروژه هنوز ادامه دارد.
منطقه حفاظت شده گلول و سرانی در مرز مشترک با کشور ترکمنستان قرار دارد که پروژه احداث راه مرزی در این منطقه موجب قطع تعداد زیادی از درختان ارس شده است.
منطقه حفاظت شده گلول و سرانی به عنوان یکی از ارزشمندترین زیستگاه های طبیعی کشور به عنوان رویشگاه گونه ارزشمند گیاهی محسوب می شود اما ساخت جاده ای با عرض هشت متر که با تخریب به 20متر رسیده است موجب شده تا این گونه در معرض خطر قرار گیرد.
از سوی دیگر این منطقه زیستگاه پلنگ ایرانی و محل تبادل ژن این گونه حیوانی است با عبور جاده محل زندگی این گونه حیوانی دو تکه شده است که این امر خطری برای زیست و زاد و ولد پلنگ ایرانی می شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/506