کد مطلب:5050
تاریخ انتشار:3 مهر 1398 ساعت 17:43
چاپ چاپ

چهار اثر تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ پرونده موفق ثبت جهانی داریم

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: چهار جاذبه گردشگری و تاریخی همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سید هادی احمدی رویینی روز چهارشنبه در ششمین نشست کمیته هماهنگی میراث برای ثبت‌های زنجیره ای در کشورهای مسیر جاده ابریشم و در سمینار آموزشی ثبت جهانی آثار باستانی و توسعه گردشگری در همدان افزود: «غار علیصدر»، «تپه هگمتانه»، «تپه نوشیجان» و کاروانسراهای همدان در فهرست موقت ثبت جهانی قرار دارند.

وی با بیان اینکه سال ۱۹۷۹ تلاش شد سه اثر «تخت جمشید»، «چغازنبیل» و «میدان نقش‌جهان» ثبت جهانی شود، اظهار کرد: این سه اثر در آستانه انقلاب ثبت جهانی شدند.

مدیرکل دفتر حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی کشور با بیان اینکه در حال حاضر ۲۴ پرونده موفق ثبت جهانی داریم گفت: تعداد سایت‌های جهانی ثبت شده ۴۵ عدد ، باغ‌های ایرانی ۹ مورد و قنات‌ها ۱۱ مورد هستند.

احمدی رویینی، آخرین ثبت جهانی ایران را مربوط به جنگل‌های هیرکانی دانست و گفت: آن دسته از میراث تاریخی در معرض خطر ناشی از زلزله یا جنگ جزو آثاری هستند که ثبت می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر به یک اثر میراث جهانی حمله شود جنایت علیه بشر محسوب می‌شود و عواقب آن از حمله به یک شهر بیشتر خواهد بود.

احمدی‌رویینی با بیان اینکه یونسکو برای ثبت جهانی آثار سه بال کارشناسی دارد، بیان کرد: در کنار این موارد قسمتی نیز کار تخصصی میراث طبیعی را انجام می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه بعد از ثبت جهانی اثر تاریخی، کار تمام نمی‌شود، گفت: یکی از موارد مورد توجه باید این باشد که گزارشی از این اثر و اقدامات لازم برای حفاظت از آن ارسال شود.

مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با بیان اینکه برخی با این سوال که آیا یونسکو پولی در این خصوص پرداخت می‌کند گفت: این مجموعه صندوق بین‌المللی پول نیست و بیش از ۱۰۰ کشور عضو آن حق عضویت می‌پردازند و حتی زمان اضطرار برای حفاظت از یک اثر کمک مالی می‌کنند.

وی در ادامه مهمترین ویژگی یک اثر برای ثبت جهانی را اصالت آن دانست و گفت: منظر فرهنگی روستای تاریخی «میمند» نیز ثبت شده است.

 احمدی رویینی گفت: راه‌های تاریخی، فرهنگی و مذهبی نیز ثبت جهانی می‌شوند که یکی از آنها راه‌های تاریخی «جاده ابریشم» است.

وی با بیان اینکه آثاری‌ ‌که از سوی کشورهای مسیر «راه ابریشم» تشخیص داده شود به ثبت جهانی اضافه می‌شوند، افزود: همدان از ۲۵۰۰ سال قبل در این راه استراتژیک دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و هنوز هم هست.

مدیرکل حفظ و احیای بناهای تاریخی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اضافه کرد: نکته دیگر بحث مدیریت است که برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای سایتی که برای ثبت معرفی شده معین می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هر اثری برای ثبت باید معیارهایی داشته باشد، اضافه کرد: گاه برای ثبت جهانی یک اثر یک معیار کافی است اما گاهی باید دارای چندین معیار باشد.

اجلاس جهانی گردشگری یکم تا هفتم مهرماه با حضور ۴۰ مهمان از ۱۴ کشور در همدان در حال برگزاری است.

این مهمانان از کشورهای فرانسه، ازبکستان، آذربایجان، چین، روسیه، کره‌جنوبی، ژاپن، بوتان، ترکیه، سوئیس، قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان و نپال هستند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5050