کد مطلب:5034
تاریخ انتشار:2 مهر 1398 ساعت 15:29
چاپ چاپ

کشور آسیب‌پذیری در زمینه محیط‌زیست هستیم

ایران با وجود برخورداری از تنوع زیستی بالا و اقلیم متنوع، از لحاظ محیط زیست و مولفه‌های زیستی آب و جنگل فقیر است.

معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: ایران با وجود برخورداری از تنوع زیستی بالا و اقلیم متنوع، از لحاظ محیط زیست و مولفه‌های زیستی آب و جنگل فقیر است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کیومرث کلانتری امروز -سه‌شنبه- در مراسم روز «غارهای» پاک گفت: به طور میانگین سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می‌شود و این خود دلیلی بر فشار بیشتر به این اکوسیستم شکننده است.
وی با اشاره به این‌که امروزه موضوع محیط زیست دیگر دو کلمه ساده «محیط» و «زیست» نیست، امروزه وزن محیط‌زیست افزایش یافته و با ایمنی و سلامت برابر شده است، ادامه داد: هر چه جمعیت افزایش می‌یابد فشار بیشتری به محیط‌زیست وارد و عوامل تهدید آن بیشتر می‌شود و برای تامین غذا و منابع به محیط‌زیست فشار وارد می‌آید.
کلانتری گفت: تالاب‌ها و کوهستان مظلوم‌ترین اکوسیستم هستند و کوه‌ها را معارض و تالاب‌ها را مزاحم می‌دانند چون با ارزش اقتصادی و اکولوژیکی این اکوسیستم‌ها آشنا نیستند.
وی به اهمیت غارها اشاره کرد و افزود: سوابق تمدن بشری از غارها آغاز شد و امروزه متخصصان امر می‌گویند برای سلامت خود محیط خواب خود را مانند غار کنید؛ تاریک، خنک و ساکت. اما متاسفانه با توجه به اهمیت غارها، اغلب در حال به هم‌ریختن اکوسیستم آن‌ها هستیم.
معاون محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط‌زیست ادامه داد: بر غارها نظارت کافی نداریم و برخی برای سودجویی و درآمد بیشتر هر نوع نورپردازی را برای این محیط انجام می‌دهند که موجب بر هم زدن ساختار طبیعی غار می‌شود.
وی تاکید کرد: قطعا سازمان محیط‌زیست با بهره‌برداری مخالف نیست اما دیدگاه آن بهره‌برداری پایدار و اصولی است، باید بُرد ظرفیتی یک منطقه مشخص شود و سپس مورد بهره‌برداری قرار گیرد که در این مسیر وظیفه سازمان محیط زیست نظارت است.
کلانتری گفت: در کشور ما هزاران غار وجود دارد که جزو سرمایه‌های ملی و طبیعی ما به حساب می‌آیند و در واقع مواهبی هستند که برای داشتن آن‌ها هزینه‌ای صرف نشده است و فقط باید از آنها حفاظت کنیم.
وی افزود: تلاش کنیم محیط غارها را آلوده نکنیم و زیستمندان آن‌ را آزار ندهیم، حواسمان باشد ما ساکن زمین هستیم و تمام موجودات و زیستمندان در آن حق زندگی دارند و البته در این مسیر نیازمند داشتن قانون حفاظت از غارها هستیم.

آنتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5034