کد مطلب:5004
تاریخ انتشار:30 شهریور 1398 ساعت 18:16
چاپ چاپ

کمبود آب مانعی برای ساخت نیروگاه‌های انرژی جدید در آسیا

کشورهای آسیایی در حال توسعه در آینده نزدیک با مشکل کم‌آبی برای خنک کردن نیروگاه‌های انرژی، روبه‌رو می شوند.

نتایج یک پژوهش جدید نشان داد تغییرات اقلیمی و بهره‌برداری بی‌رویه از آب‌ها ممکن است کشورهای آسیایی در حال توسعه را در آینده نزدیک با مشکل کم‌آبی برای خنک کردن نیروگاه‌های انرژی، روبه‌رو کند. 

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از پایگاه اینترنتی فیز، مطالعات پژوهشگران دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که آن دسته از نیروگاه‌های برق موجود و برنامه‌ریزی شده برای ساخت که از ذغال‌سنگ به عنوان منبع انرژی استفاده می‌کنند، نسبت به کمبود آب آسیب‌پذیرند. 

جفری بلیکی از مولفان این پژوهش ضمن اشاره به پیامدهای منفی ناشی از تغییرات اقلیمی می‌گوید: «برای خنک کردن نیروگاه‌های انرژی- نیروگاه‌های زغال‌سنگ، هسته‌ای و گاز طبیعی- به آب نیاز است بنابراین وقتی باران نباشد، وقتی جریان آب نداشته باشید، نمی‌توانید نیروگاه انرژی را خنک کنید.» 

بلیکی می‌گوید همین حالا نیز برخی نیروگاه‌های انرژی در آمریکا که در مناطقی قرار دارند که الگوهای شدید آب و هوایی بویژه در ماه‌های گرم منابع آب را کاهش داده است، این مشکل وجود دارد.

اما نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که ابعاد این مشکل در بخش‌های در حال توسعه آسیا مثل چین، هند و مغولستان و جنوب شرق این قاره که همین حالا برای راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید زغال‌سنگی با ظرفیت بیش از۴۰۰ گیگاوات ظرفیت تا سال ۲۰۳۰ میلادی برنامه‌ریزی کرده‌اند، گسترده‌تر خواهد بود.

به گفته محققان، این افزایش در تولید انرژی خودش بخشی از مشکل است که همزمان با آن که تغییرات اقلیمی به طور قابل توجهی منابع آبی را کاهش داده، نیاز بیشتر به آب را ایجاد کرده است.

خنک کردن نقش مهمی در عملکرد یک نیروگاه دارد. بدون این کار با داغ کردن دستگاه‌ها و از کارافتادن آن‌ها جریان برق به خانه‌ها و ادارات متوقف شده و زمینه برای ایجاد آلودگی بیشتر فراهم می‌شود.

محققان آمریکایی برای دستیابی به این نتیجه، بانک داده‌های نیروگاه‌های زغال‌سنگی موجود و طرح ریزی شده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و نتیجه را در کنار اطلاعات به دست آمده نقشه‌های هیدرولوژی با وضوح بالا قرار دادند تا فشار ممکن وارده بر منابع آب را در این منطقه، ارزیابی کنند. آن‌ها سپس سناریوهای تغییرات اقلیمی مختلفی را به این شرایط افزودند و سیستم‌های خنک‌سازی مختلف و مقدار آبی را که برای به کاراندازی آن‌ها مورد نیاز است، مورد بررسی قرار دادند.

نتایج به دست آمده از این مطالعات در نهایت نشان داد که آب کافی برای خنک کردن مجموع نیروگاه‌های انرژی موجود در این منطقه وجود نخواهد داشت. 

جزئیات این پژوهش در مجله Energy and Environment Science منتشر شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/5004