کد مطلب:4978
تاریخ انتشار:27 شهریور 1398 ساعت 17:23
چاپ چاپ

ابداع ابزارهایی برای بررسی بیولوژیکی دریا

پدیده کشند سرخ یا آب‌سرخه یک پدیده دریایی است که بر اثر ازدیاد جمعیت انفجارگونهٔ گروهی از جلبک‌ها اتفاق می‌افتد.

آکادمی علوم چین (CAS) اعلام کرد: محققان این کشور ابزارهای مانیتورینگ آنلاین برای بررسی‌های بیولوژیکی دریایی ابداع کرده و آن‌ها را در دریای «بوهای» و دریای «زرد» آزمایش کرده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از خبرگزاری شین‌هوا، محققان موسسه علوم فیزیکی Hefei در چین مجموعه ای از ابزارها با کاربردهای مختلف ابداع کرده اند که از جمله آن‌ها ابزارهایی است که برای نظارت بر کلروفیل آب دریا، بهره وری اولیه دریایی و همچنین اکسیژن محلول استفاده می‌شوند.

محققان این ابزارها را با نصب در یک کشتی نظارتی آمایش کردند؛ این کشتی بیش از ۸۰۶ مایل دریایی را در دریای بوهای و دریای زرد طی کرد. این ابزارها برای بیش از ۱۳۰ ساعت مانیتورینگ آنلاین انجام دادند و بیش از ۹ هزار و ۲۰۰  پروفایل اطلاعات مربوط به ساختار جامعه جلبک ها، غلظت کلروفیل، اکسیژن محلول و همچنین ویژگی های توزیع عناصر بیولوژیکی در مناطق معمولی دریایی را جمع‌آوری کردند.

ابزارهای نظارتی ابزارهای پیشرفته‌ای را برای ارزیابی محیط زیست دریایی و منابع شیلات و همچنین هشدارهای اولیه در مورد شکوفایی جلبک‌ها و بلایای کشند سرخ فراهم می‌کند. آن‌ها همچنین برای تحقیق در زمینه چرخه جهانی کربن و تغییرات آب و هوایی از اهمیت و ارزش علمی برخوردار هستند.

پدیده کشند سرخ یا آب‌سرخه یک پدیده دریایی است که بر اثر ازدیاد جمعیت انفجارگونهٔ گروهی از جلبک‌ها اتفاق می‌افتد. مقدار معمول آن حدود ۲۰۰۰ عدد در لیتر است و به علت تغییر رنگ آب دریا به رنگ سرخ یا مایل به سرخ آن را کشند سرخ (موج سرخ) می‌گویند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4978