کد مطلب:4931
تاریخ انتشار:24 شهریور 1398 ساعت 13:28
چاپ چاپ

زمین گیر شدن عقاب شاهی پس از چند هزار کیلومتر سفر

اولین اقدام پس از مشاهده گونه‌های حیات وحش آسیب دیده یا بیمار، اطلاع رسانی یا تحویل آن‌ها به حفاظت محیط زیست است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری گفت: عقاب شاهی برای نخستین بار در شهرستان لردگان مشاهده و توسط دوستداران طبیعت به حفاظت محیط زیست تحویل داده شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)،
شهرام احمدی اظهار کرد: با شروع فصل مهاجرت، گونه‌های مهاجر مانند عقاب شاهی، عقاب صحرایی، عقاب خالدار بزرگ، عقاب دریایی دم‌سفید از روسیه و کشورهای اروپایی به چهارمحال و بختیاری مهاجرت می‌کنند، این گونه‌ها به علت مهاجرت طولانی و چند هزار کیلومتری گاهی دچار ضعف و آسیب‌هایی می‌شوند که در صورت مشاهده باید آن‌ها را به حفاظت محیط زیست تحویل داد تا اقدامات درمانی و بازپروری برای آنها انجام شود.

وی افزود: اولین اقدام پس از مشاهده گونه‌های حیات وحش آسیب دیده یا بیمار، اطلاع رسانی یا تحویل آن‌ها به حفاظت محیط زیست است.

احمدی تصریح کرد: یک فرد عقاب شاهی جوان (Eastern Imperial Eagle) در باغ کاج منطقه پروز شهرستان لردگان زمین‌گیر شده بود که توسط دوستداران محیط زیست فربد خاکپور، فرهاد محمودی، روح‌الله ویسی و سیروس ویسی مشاهده و سپس تحویل محیط زیست این شهرستان شد.

 وی اضافه کرد: پرنده مذکور هم اکنون تحت مراقبت تیم دامپزشکی دانشگاه آزاد شهرکرد به سرپرستی فربد خاکپور مراحل بازپروری و درمان را طی می‌کند و پس از به‌دست آوردن سلامتی کامل به طبیعت باز خواهد گشت.

احمدی گفت: این عقاب در مسیر کوچ پاییزه از سرزمین‌های شمالی و از روسیه و قفقاز به ایران آمده است.

وی در خصوص زیستگاه این پرنده عنوان کرد: این پرنده در دشت‌های باز با درختان بلند و جنگل‌های کوهپایه‌‎ای و در زمستان، در باتلاق‌های نواحی استپی به سر برده و روی درختان بلند و دور افتاده آشیانه می‌سازد.

احمدی خاطرنشان کرد: عقاب شاهی شرقی از اواسط شهریور تا اردیبهشت‌ماه در ایران است و بعد برای زادآوری ایران را ترک می‌کند و تابستان را در روسیه و قفقاز می‌گذراند، این گونه از گونه‌های در معرض انقراض و در لیست سرخ جهانی قرار دارد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4931