کد مطلب:4925
تاریخ انتشار:23 شهریور 1398 ساعت 12:23
چاپ چاپ

کاهش مساحت پوشش یخی قطب شمال برای دومین بار

این رخداد موجب تغییرات وسیع در آب و هوا و اکوسیستم قطب شمال می‌شود و پیامدهای آن دامنگیر اروپا نیز خواهد شد.

محققان انستیتوی آلفرد وگنر با همکاری انستیتوی فیزیک محیط زیست برمن واقع در آلمان دریافتند مساحت پوشش یخی قطب شمال برای دومین بار از سال ۱۹۷۹ میلادی تاکنون، به کمتر از ۴ میلیون کیلومتر مربع رسیده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از پایگاه خبری یونایتدپرس، بر اساس اطلاعات به دست آمده از ماهواره بین ماه‌های مارس تا آوریل ۲۰۱۹ میلادی کاهش قابل توجهی در وسعت پوشش یخی دریای قطبی رخ داده است.


پوشش یخی قطب شمال در پاییز هر سال به کمترین وسعت خود می‌رسد و با شروع کاهش دما، وسعت آن نیز مجددا افزایش می‌یابد. از آنجا که هنوز یخ‌های قطبی در حال ذوب شدن هستند،‌ مدت زیادی تا رسیدن وسعت آن‌ها به حداقل میزان ممکن باقی مانده است، اما تا همین جا نیز کاهش مساحت این پوشش یخی به رکوردهای قبلی نزدیک شده است.


اکنون دمای قطب به زیر صفر درجه رسیده است، اما گرمای باقی مانده در آب دریای قطبی همچنان یخ‌ها را ذوب می‌کند و انتظار می‌رود این رویه تا پایان ماه سپتامبر ادامه یابد. البته بعید است که امسال رکورد کاهش یخ سال ۲۰۱۲ میلادی که ۳.۴ میلیون کیلومتر بود، شکسته شود.


به اعتقاد محققان وضعیت ذوب یخ‌ها در امسال نشان می‌دهد که کاهش بلندمدت وسعت یخ دریای قطبی حاصل تغییرات آب و هوای زمین است و اگر اوضاع به همین ترتیب پیش رود، تا چند دهه آینده این دریا در فصل تابستان خالی از یخ خواهد شد. این رخداد موجب تغییرات وسیع در آب و هوا و اکوسیستم قطب شمال می‌شود و پیامدهای آن دامنگیر اروپا نیز خواهد شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4925