کد مطلب:4919
تاریخ انتشار:21 شهریور 1398 ساعت 16:49
چاپ چاپ

انتقاد از بی‌توجهی وزارت نیرو به آبشارها

وزارت نیرو به‌عنوان بخشی از حاکمیت ایران متولی یکی از زیباترین اجزای طبیعت ایران است اما ارزشی برای آن قائل نیست .

یک فعال محیط زیست با بیان اینکه متولی آبشارها در ایران وزارت نیرو است، گفت: وزارت نیرو به‌عنوان بخشی از حاکمیت ایران متولی یکی از زیباترین اجزای طبیعت ایران است اما ارزشی برای آن قائل نیست .

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محمد درویش در «شب آبشارهای ایران» با بیان اینکه آبشارها وزن مهمی در طبیعت ایران دارند و یکی از عیارهای طبیعت این سرزمین محسوب می‌شوند، گفت: آبشارها به نسخ خطی ارزشمندی می‌مانند که کتابخانه‌های مشهور به آن‌ها فخر می‌فروشند.

وی ادامه داد: آبشارها محصول تاب‌آوری منحصر به‌فرد رودخانه‌ها است. رودخانه‌هایی که در مسیر خود برخوردار از آبشار هستند، کیفیت آبزیانشان به مراتب بهتر خواهد بود. سرزمین ما به‌عنوان یک کشور جوان از نظر زمین‌شناسی از تفاوت ارتفاعی بسیار درخوری برخوردار است و آبشارهای ارزشمندی دارد که برخی از آنها در آسیای جنوب‌ شرقی و خاورمیانه بی‌نظیر هستند مانند آبشارهایی که از شاهان‌کوه سرازیر می‌شود. وقتی در کنار این آبشارها قرار می‌گیرید یا تصاویر آنها را می‌بینید، باور نمی‌کنید که این آبشارها در ایران واقع شده‌اند.

درویش تاکید کرد: برگزاری نشست‌هایی مانند شب آبشارهای ایران در گفتمان‌های رایج مردم چه در سطح دانشگاه‌ها و چه در صحن مجلس خالی است، اگر این اتفاق می‌افتاد شاید روزگار آبشارهای ما این‌گونه نبود.

این کنشگر محیط‌ زیست با اشاره به اهمیت آبشارها اظهارکرد: هرجا که آبشار وجود داشته باشد، طبیعت حیات‌ وحش و پرندگان آن به طرز قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند چون به کیفیت زیست منطقه می‌افزاید و منابع آب درخوری را در اختیار پرندگان قرار می‌دهد. آبشارها بهانه‌ای هستند تا ما به ایرانی بودن خود افتخار کنیم اما متأسفانه آموزش و پرورش ما در معرفی این چشم‌اندازهای ناب کم‌کاری کرده است. هنر ما این است که بتوانیم با معرفی میراث‌های ماندگار طبیعت ایران به جوانان خود نشان دهیم که پروردگار شما را دوست دارد که در سرزمینی به نام ایران متولد شدید.

 مجید اسکندری - نویسنده کتاب راهنمای میدانی آبشارهای ایران و پژوهشگر- با تأکید بر سفر هدفمند طبیعت‌گردان گفت: اگر درباره ایران اغراق هم کنیم، اغراق‌هایمان بیشتر از واقعیت ایران نخواهد بود. ایران کشوری است با تنوع زیستی و جانوری کم‌نظیر. اگر در جایگاه مسافر یا طبیعت‌گرد سفرهایمان را هدفدار کنیم، بسیاری از کمبودهای حوزه طبیعت‌گردی برطرف می‌شود.

حمیدرضا ریحانیان -  پژوهشگر تنوع زیستی - نیز در سخنان کوتاهی اظهارکرد: زیبایی‌های طبیعت ایران به‌قدری زیاد است که نظیر آن در هیچ کجای کره خاکی یافت نمی‌شود اما متأسفانه بر اثر سهل‌انگاری ما این طبیعت در معرض نابودی است. ۳۷۰ هزار هکتار از جنگل‌های هیرکانی ثبت جهانی شده است اما در تابستان امسال در پنج واقعه آتش‌سوزی که نتیجه سهل‌انگاری انسانی بود، ۴۳۰ هکتار از این جنگل‌ها در آتش سوخت.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4919