کد مطلب:4886
تاریخ انتشار:17 شهریور 1398 ساعت 14:01
چاپ چاپ

استان‌های زاگرس‌نشین در تلاش برای احیاء جنگل‌ها

کارگاه آموزشی بذرگیری در راستای احیاء جنگل‌های زاگرس برگزار شد.

در راستای تأمین نهاده بذر مورد نیاز اجرای عملیات احیاء و توسعه جنگل و سرعت بخشیدن به برنامه جامع و اجرایی بوم سازگان زاگرس، کارگاه آموزشی بذرگیری در راستای احیاء جنگل‌های این منطقه برگزار شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در این کارگاه که به شکل پنل‌های تخصصی برگزار شد، اساتیدی از موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و همچنین فریبرز غیبی از سازمان جنگل‌ها به عنوان نمایندگان بخش اجرا در جایگاه اعضای پنل حضور داشتند.

نمایندگان بخش تحقیقات و اجرا در این کارگاه بر ضرورت توجه بیشتر بر مباحث طراحی و جانمایی محاوط بذرگیری به لحاظ جنگل‌شناسی و اکولوژیکی و همچنین تنوع ژنتیکی تاکید نموده و نکاتی را در خصوص شاخص‌ها، معیارها و ضوابط فنی مد نظر در طراحی این محوطه‌ها مطرح کردند.

بر اساس این گزارش، از جمله موضوعاتی که بطور ویژه مورد تاکید قرار گرفت، رعایت فاصله جانمایی محاوط بذرگیری در جنگل‌های زاگرس و همچنین توجه لازم به تعداد مناسب محاوط بذرگیری و فاصله آن‌ها از یکدیگر و نحوه انتخاب پاسخ‌های بذرده در محاوط منتخب بود که در ادامه کارشناسان ستادی و استانی با طرح سوالات تخصصی از اعضای پانل، پاسخ‌های لازم را در هر بخش دریافت کردند.

در پایان کارگاه آموزشی، مقرر شد استان‌های زاگرس نشین حداکثر ظرف دو هفته نسبت به انتخاب محدودة پیشنهادی خود با همکاری مراکز تحقیقات منابع طبیعی استان ها اقدام نموده و نقشه پیشنهادی خود را بر اساس شاخص‌ها و ضوابط تعیین شده به مرکز جنگل‌های خارج از شمال ارسال کنند تا در مرحله بعد برای انتخاب نهایی این مناطق به عنوان محاوط بذرگیری انجام شود.

این کارگاه با حضور نمایندگان مراکز تحقیقات منابع طبیعی استان‌ها و روسای ادارات منابع طبیعی ١١ استان زاگرس نشین در موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور برگزار شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4886