کد مطلب:4882
تاریخ انتشار:17 شهریور 1398 ساعت 13:28
چاپ چاپ

تالاب الله آباد خشک شد

وضعیت تالاب ها از حیث برخورداری از آب و یا خشک شدن آنها به منابع تامین آب و حق آبه زیست محیطی آنها بازمی گردد.

تالاب الله آباد واقع در جنوب شرقی استان قزوین که پس از چندین سال اوایل امسال و در پی بارندگی‌های قابل توجه و رهاسازی بخشی از سرریز آب سد طالقان دوباره جان گرفته بود، این روزها دوباره خشک شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، حسن پسندیده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قزوین گفت: تالاب الله آباد در زمره تالاب های فصلی قرار گرفته و تبخیر آب به دلیل دمای بالای هوا در تابستان موجب خشکی آن شده است.

وی اظهار داشت: البته بسیاری از تالاب های کشور در فصل تابستان نیز دچار چنین وضعیتی می شوند.

این مسئول گفت: وضعیت تالاب ها از حیث برخورداری از آب و یا خشک شدن آنها به منابع تامین آب و حق آبه زیست محیطی آنها بازمی گردد و با توجه به اینکه منابعی چون خررود و ابهر رود که قبلا بخشی از آب تالاب الله آباد را تامین می کردند و اکنون این وضعیت حاکم نیست، خشک شدن تالاب الله آباد موضوعی طبیعی است.

وی با بیان اینکه به احیای دوباره تالاب الله آباد امیدوار هستیم، اظهار داشت: پیش بینی می کنیم با بارش های پاییزی، تالاب الله آباد دوباره آب به خود دیده و برای روزهایی از سال محل زیست پرندگان مهاجر باشد.

تالاب الله آباد در جنوب شرقی استان به دنبال بارندگی های اوایل امسال و پس از رهاسازی سرریز بخشی از آب سد طالقان پس از چندین سال احیا و پرآب شده بود.

این تالاب با 100 هزار هکتار وسعت در شهرستان های بویین زهرا و آبیک در جنوب شرقی استان قزوین قرار دارد.

خشکسالی این تالاب در سال های گذشته موجب شده بود تا از یک اکوسیستم طبیعی به مکانی برای ایجاد ریزگردها و گرد و غبار تبدیل شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4882