کد مطلب:4881
تاریخ انتشار:17 شهریور 1398 ساعت 13:21
چاپ چاپ

وضع کانون‌های گردوغبار خوزستان نسبت به گذشته بهتر است

البته در برخی نقاط از کانون های گردو غبار جنوب شرق اهواز، برخی نهال‌های کشت شده به دلیل نامناسب بودن خاک خشک شدند.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار گفت: امسال وضعیت کانون‌های گرد و غبار خوزستان نسبت به سال های گذشته بهتر است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی‌محمد طهماسبی‌بیرگانی عصر روز شنبه در نشست کارگروه استانی مقابله با گرد و غبار خوزستان بیان کرد: البته در برخی نقاط از کانون های گردو غبار جنوب شرق اهواز، برخی نهال‌های کشت شده به دلیل نامناسب بودن خاک خشک شدند که این موضوع در کمیته ملی مقابله با گرد و غبار بررسی و سازمان جنگل‌ها مکلف شد از طریق موسسه تحقیقات، جنگل‌ها و مراتع، جانمایی مناسب را تعیین، و مقدار نهال های از بین رفته جزو تعهدات جایگزین امسال قرار گیرد.

وی افزود: هرگونه گیاهی نیازهای اکولوژیکی خاص خود را دارد به عنوان مثال کاشت کهور در کانون های گرد و غبار را به عنوان تنها گزینه نمی توان به صورت کامل نفی یا تایید کرد ، باید شرایط اکولوژیک هرگونه  گیاهی با توجه به شرایط زمین و خاک بررسی شود.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار بیان کرد: در سال ۹۸ یک‌سوم کل اعتبارات گرد و غبار کشور به خوزستان اختصاص یافته این در حالی است که تقریبا امسال توزیع اعتبارات در ۲۰ استان کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: اعتبارات ابلاغ شده در مجموع هفت هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال است که از این رقم ۲ هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال ان برای خوزستان در نظر گرفته شده است.

طهماسبی بیرگانی برگزاری نشست ستاد مقابله با ریزگرد را در خوزستان برای هماهنگی دستگاه‌های متولی در این زمینه بیان کرد و گفت: اقداماتی برای مقابله با گرد و غبار در اعتبارات سال ۹۷ تعریف شده بود که برخی دستگاه ها به دلیل وقوع سیل در خوزستان نتوانستند اقدامات خود را به صورت کامل انجام دهند از این رو ضرورت دارد که دستگاه‌های اجرایی مربوطه با همان شرایطی که در موافقت‌نامه آمده و با اعتباری که قبلا داده شده ادامه تعهدات خود را تکمیل کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی خوزستان به بیش از ۶۰ درصد تعهدات خود عمل کرده اند ادامه داد: اداره کل منابع طبیعی خوزستان از جمله استان هایی است که در عمل به تعهدات خود عقب است و هنوز ۱۰ هزار هکتار از تعهدات این اداره کل باقی مانده است؛ همچنین شهرداری اهواز و اداره کل هواشناسی خوزستان  نیز اقداماتی دارند که باید آنها را به سرانجام برسانند.

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به تامین آب عرصه های نهال‌کاری‌ شده و اختصاص ۹۲۰ میلیارد ریال برای تکمیل کانال‌های فرعی کانال پور شریفی در خوزستان بیان کرد: امیدواریم با اختصاص این اعتبار بحث مربوط به کانون گرد و غبار شماره چهار از نظر آبرسانی و تکمیل کانال‌های فرعی برای نهال‌کاری در پخش آب انجام شود؛ همچنین به منظور استفاده نشدن از آب شرب برای آبیاری عرصه های نهال کاری شده احداث ۲ کانال در دستور کار قرار گرفته و پیشنهاد شد کمیته‌ای با حضور سازمان آب و برق خوزستان، اداره منابع طبیعی و موسسه جهاد نصر تشکیل شود تا به تدریج با تکمیل این کانال‌ها در کانال پورشریفی به ترتیب سیفون‌های موجود روی کانال کوت امیر جمع‌آوری شده تا آبی از کانال کوت امیر برداشت نشود.

لزوم واکاوی اقدامات صورت گرفته برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان نیز با بیان اینکه این اداره کل بر مساله گرد و غبار در خوزستان نظارت دارد گفت: تمامی دستگاه های خوزستان در حوزه مقابله با گرد و غبار ملزم  به انجام تعهدات در این حوزه هستند و اکنون پس گذشت چندین ماه از اعتبارتی که در اختیار آنها قرار داده شده باید این اقدامات مورد واکاوی قرار گیرد.

کیامرث حاجی‌زاده افزود: در آینده نزدیک با آغاز وزش باد، گرد و غبار با منشاء خارجی مجدد به وقوع می پیوندند چرا که مناطقی مثل عربستان و عراق مانند استان خوزستان بارش‌ سنگین باران را نداشته اند لذا باید از الان به فکر مقابله باشیم تا هنگام وقوع آن با مشکلاتی ناشی از آن رو به رو نشویم .

وی با تاکید بر بالا بردن توان و دقت پیش‌بینی گرد و خاک توسط اداره کل هواشناسی در امسال بیان کرد:  امسال مسئولیت هیچکدام از این اتفاقات ناشی از گرد و غبار را نمی‌پذیریم و نباید شرایط به فصلی برسد که نتوانیم مسایل را حل کنیم.

حاجی زاده ادامه داد: نزدیک به سه سال است که آب مورد نیاز کانون گرد و غبار شماره چهار از آب شرب تهیه می شود، که باید این امر متوقف شود.

وی با اشاره به بارندگی و سیل بهمن ۹۷ و فروردین ۹۸ در استان خوزستان بیان کرد: با وجود این که سیل اخیر خساراتی به کشاورزان  خوزستانی وارد کرد اما در کنار آن برخی از کانون‌های داخلی گرد و غبار کنترل شدند به طوری که امسال گرد و غبار با منشا داخلی کمتری را شاهد بودیم از سوی دیگر این سیل و بارندگی موجب شد تا کشت بی‌سابقه شلتوک داشته باشیم به طوری که با تمهیدات انجام شده، پس از تخلیه آب از زمین‌ها حدود ۲۰۰ هزار هکتار کشت شلتوک در خوزستان انجام شد که ۱۵۰ هزار هکتار از آن در مناطق سیل‌زده  واقع بود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خوزستان  با بیان این که افزایش کشت تابستانه و به ویژه کشت شلتوک موجب شد تا کشاورزان روحیه تازه ای بگیرند توضیح داد: شغل بیشتر مردم خوزستان کشاورزی لذا  اگر آب نباشد و کشاورزی رونق پیدا نکند بحران بیکاری در خوزستان مضاعف می‌شود.

وی خشکسالی، دستکاری‌ انسان در طبیعت، ندادن حق‌آبه تالاب‌ها و ... را از جمله عوامل مسدود شدن مسیل‌ ها خواند و گفت: برخی مسیل‌های پخش سیلاب مانند نهر بحره  که جهاد نصر در آن تصرف کرده در سیل اخیر بسته شده بود؛ در رودخانه‌ها علاوه بر تصرف شرکت های خصوصی تصرف دولتی را نیز شاهد بودیم به عنوان مثال یکی از شرکت‌های نیشکر در حوزه شهرستان کارون و شیرین‌شهر در خط ‌القعر پخش سیلاب واقع شده وقتی بدین صورت در مسیل ها تصرف صورت می گیرد سیلاب نیز به وقوع می پیوندد.

وی با تاکید بر اجرای پیوستهای زیست محیطی پروژه ها بیان کرد: متاسفانه در برخی پروژه های ملی و منطقه ای مشاهده شده که پیوست‌های  زیست‌محیطی رعایت نمی‌شود؛ شرکت‌های ملی و منطقه‌ای موظف هستند پیوست‌های زیست‌محیطی را اجرا کنند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4881