کد مطلب:4857
تاریخ انتشار:14 شهریور 1398 ساعت 19:55
چاپ چاپ

ما پیروز شدیم و رویای سردشت تحقق می‌یابد!

هفده مرداد گفتیم که می‌خواهیم یگان مردمی حفاظت از جنگل‌های سردشت را به ظرفیت سی‌ دوچرخه برقی کوهستان با باتری تقویت‌شده شکل دهیم.

هفده مرداد گفتیم که می‌خواهیم یگان مردمی حفاظت از جنگل‌های سردشت را به ظرفیت سی‌ دوچرخه برقی کوهستان با باتری تقویت‌شده شکل دهیم.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محمد درویش - فعال محیط زیست در صفحه اینستاگرام خود نوشت:ما پیروز شدیم و رویای سردشت تحقق می‌یابد!
۱-هفده مرداد گفتیم که می‌خواهیم یگان مردمی حفاظت از جنگل‌های سردشت را به ظرفیت سی‌ دوچرخه برقی کوهستان با باتری تقویت‌شده شکل دهیم. هدف ما این بود که اجازه ندهیم جوانان علاقه‌مند و دلسوزی که برای خاموش‌کردن آتش به صورت داوطلبانه با موتورسیکلت به منطقه می‌روند، در معرض خطر سوختگی و انفجار موتورسیکلت‌ها قرار گیرند. در عین حال، کاربستِ دوچرخه‌ها، هم به آمادگی بدنی داوطلبین حفاظت از جنگل‌ها کمک می‌کند و هم آلودگی صوتی در زیستگاه‌های جنگلی را می‌کاهد و امنیت زیستی برای زیستمندان فراهم می‌سازد. در عین حال ابن یگان داوطلب می‌تواند به مجرد مشاهده آتش یا هر تخلف دیگری چون قاچاق چوب یا کشف کوره‌های زغال‌گیری یا شکار غیرمجاز مراتب را سریعاً به نیروی انتظامی - پلیس ۱۱۰ و یا شماره تلفن‌های ۱۵۴۰ و ۱۵۰۴ - گزارش دهند.
۲- مطابق تقسیم کاری که انجام دادیم. از مبلغ دویست و چهل میلیون تومان برای خرید دوچرخه‌ها، قرار شد با رایزنی‌هایی که انجام گرفت هشتادمیلیون تومان - ۱۰ دوچرخه - توسط شهرداری‌ها، شوراهای شهر و افراد خیر در شهرهای کاشان، اصفهان، کرج، تبریز، قزوین، کازرون و اراک تامین شود. همچنین هزینه تجهیز یگان و تامین کوله‌پشتی‌های مجهز به پمپ آب دستی پاششی و تن‌پوش‌های ضدحریق را با کمک و همراهی دوست بزرگوارم، دکتر فریبرز غیبی، مدیرکل مرکز جنگل‌های خارج از شمال پیگیری کردم و ایشان قول دادند تا از طریق سازمان متبوع‌شان فراهم شود.
۳- قرارشد باقیمانده هزینه، یعنی پول لازم برای خرید بیست‌دستگاه دوچرخه برقی کوهستان به ارزش ۱۶۰میلیون تومان از طریق فراخوان مردمی فراهم شود که خوشبختانه - با مشارکت ۹۱۲۱ نفر - از هموطنان عزیزم، این مبلغ امروز - ۱۴شهریور ۱۳۹۸ - یعنی در کمتر از یکماه فراهم شد که از این رقم حدود بیست و شش میلیون تومان توسط هموطنان عزیز خارج از کشور پرداخت شد.
۴- از این رو، شنبه آینده با آقای دکتر قرآنی در پژوهشکده دانشگاه صنعتی شریف برای عقد قرارداد و خرید دوچرخه‌ها اقدام خواهم کرد.
۵- گفتنی آنکه از مبلغی که قراربود شهرهای یادشده در بند دوم تهیه کنند، فقط کاشان به تعهد خود عمل کرده و هزینه یک‌دستگاه دوچرخه با مساعدت یک پزشک سبزاندیش و خانواده‌اش پرداخت شد. شهرهای اصفهان و کرج هم هریک فقط سه‌میلیون تومان پرداخت کردند و دیگر شهرهای داوطلب - اراک، کازرون، قزوین و تبریز -  اعلام کردند که توانایی پرداخت به رغم تلاشی که کردند، ندارند. خوشبختانه تاکنون توانسته ام در عوض ۳ دستگاه دوچرخه توسط گنبدکاووس - بنیاد بسکی - و یک دستگاه توسط شورای شهر تهران -آرش میلانی - تهیه و جایگزین کنم. بنابراین در این بخش هنوز با کسری ۴۲ میلیون تومان روبرو هستیم که امیدوارم تا آماده شدن بقیه تجهیزات و دوچرخه ها، این مبلغ هم فراهم شود.
۶- تجهیز این یگان شاید در بدترین شرایط حیات اقتصادی مردم ایران اتفاق افتاد؛ در دوره ای که خبرهای متعدد مبنی بر اختلاس، فساد و فرار اعتماد ملی و روح همبستگی را به شدت خراش داده بود. با این وجود این مردم پاکنهاد و سبزاندیش نشان دادند که در هرشرایطی طبیعت وطن را فراموش نمی کنند. انتخاب هموطنان شریف و جان برکف کرد در سردشت در این میان، آشکارا نشان دهنده و ثابت کننده یک واقعیت ارزشمندتر و مهم تر است؛ اینکه فارغ از قومیت و مذهب و نژاد و ... ما همه ایرانی هستیم و برای حفاظت و اعتلای میهن اتحاد داریم.
۷- امیدوارم تحقق رویای سردشت منجر به تکثیر این همدلی ملی برای ایجاد یگان های مردمی حفاظت از
سرمایه های طبیعی و رویشگاه های جنگلی کشور در جای جای وطن به ویژه زاگرس و هیرکانی شود. وقتی در
پاقلات، دیزباد بالا، الگن و سردشت چنین اتفاقی رخ داده، چرا در الشتر، نورآباد، پاوه، ایلام، لالی، لردگان،
تنگراه، چوبر و ... رخ ندهد؟


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4857