کد مطلب:4837
تاریخ انتشار:13 شهریور 1398 ساعت 14:27
چاپ چاپ

مشاهده رد پای نینجاهای چینی در حوالی تالاب میانکاله

مشاهده تعدادی لاک پشت نرم‌لاک موسوم به نینجاهای چینی در آب‌بندان یکی از روستاهای جنوب تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران، محیط‌زیست این استان را نگران کرده است.

مشاهده تعدادی لاک پشت نرم‌لاک موسوم به نینجاهای چینی در آب‌بندان یکی از روستاهای جنوب تالاب بین‌المللی میانکاله در شرق مازندران، محیط‌زیست این استان را نگران کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایرنا، نینجای چینی گونه‌ای مهاجم برای آبزیان موجود در تالاب‌ها، آب‌بندانها و استخرهای پرورش ماهی محسوب می‌شوند.


بر اساس اظهارات یکی از مسئولان محیط زیست مازندران، تعدادی لاک پشت نینجای چینی در چند آب بندان پرورش ماهی شرق استان از جمله در روستای " زینوند " مشاهده شد که عدم حذف این گونه های مهاجم می تواند در آینده خطراتی را برای آبزیان در استخرهای پرورش ماهی و لاک پشت های برکه ای و خزری ایجاد کند.
روستای زینوند به همراه سه روستای دیگر که به آنها چهارقلعه عبدالملکی می گویند، به صورت جزیره در حاشیه جنوبی دریای خزر و تالاب میانکاله واقع است.


رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط‌زیست مازندران با تایید این موضوع که چند قطعه لاک پشت لاک نرم در یکی از آب بندان های پرورش ماهی در شرق این استان شناسایی شد، گفت که احتمالا این لاک پشت ها را  برخی افراد به صورت تزیینی داخل آکواریوم خریداری کردند و پس از مدتی به دلیل عدم آشنایی با خطرات این گونه ها ،در طبیعت و یا استخر ماهی رها کردند.
کوروس ربیعی افزود: در شرایط فعلی مکان زیست این گونه تحت حفاظت قرار دارد ولی به دلیل این که در داخل آببندان های چند ۱۰ هکتاری استقرار دارند، امکان حذفشان تا قبل از برداشت ماهی و خشک شدن آببندان وجود ندارد.
وی گفت: این گونه ها در شرایط فعلی به نوعی رقیب غذایی برای ماهیان در داخل آببندان ها محسوب می شوند و اگر مبارزه جدی برای حذف آنها صورت نگیرد، می توانند پس از زاد و ولد مشکلاتی را برای آببندان های پرورش ماهی و حتی در صورت ورود به تالاب برای آبزیان داخل تالاب بین المللی میانکاله ایجاد کنند.
ربیعی افزود: اگر چه در شرایط فعلی گمانه زنی مبنی بر احتمال پخش  این گونه ها در سایر شهرستان ها نیز وجود دارد، ولی تاکنون هیچ ردی از این گونه ها جز در شرق مازندران مشاهده نشده است. با این وصف هشدارهای لازم به محیط زیست شهرستان ها داده شد تا نسبت به آگاه سازی شهروندان اقدام کنند تا در صورت مشاهده این گونه ، در اسرع وقت به ادارات محیط زیست اطلاع رسانی کنند تا بتوانیم اقدامات لازم را انجام دهیم.


رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران در مورد نگرانی موجود برای ورود این لاک پشت ها به داخل دریای خزر و خطرآفرینی برای آبزیان این دریاچه هم گفت: بررسی علمی نشان داده که این گونه  صرفا در داخل آب شیرین امکان حیات دارد و در آب شور دریای خزر هیچ شانسی برای زندگی نخواهد داشت.
ربیعی افزود: در هر صورت این لاک پشت ها برای آبزیان داخل استخرهای پرورش ماهی به عنوان گونه مهاجم خطرناک هستند و باید شیلات نیز اطلاع رسانی مناسبی در مورد این گونه ها به استخرداران داشته باشد تا در صورت مشاهده با همکاری محیط زیست برای حذف آن اقدام شود.

لاک پشت‌های بومی در خطر انقراض
رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران همچنین با اظهار این که در شرایط فعلی به دلیل محدود بودن تعداد لاک پشت نرم نمی توان نسبت به خطر آنها برای لاک پشت های بومی خزری اظهار نظر کرد، گفت: ولی ازدیاد آنها در صورت عدم حذف می تواند به عنوان رقیب غذایی و فضایی مشکلاتی را ایجاد کند.
ربیعی افزود : برنامه اصلی محیط زیست پس از شناسایی این گونه، حذف آن از طبیعت برای آسایش گونه های بومی است، ولی هر گونه سهل انگاری در حذف در صورت ازدیاد این گونه ها می تواند برای گونه های بومی مشکل زا باشد.


نعیم مرادی کارشناس ارشد خزنده شناس گفت: ورود هر گونه غیر بومی جانوری اعم از خزنده، چرنده و سایر موجودات به مناطق بومی می تواند در درازمدت خطراتی را برای آن منطقه از جمله انقراض گونه های اصلی بومی به دنبال داشته باشد و برای لاک پشت های نرملاک چینی  که گونه ای مهاجم محسوب می شوند ، این مشکل صدق می کند.
وی افزود: متاسفانه این گونه های غیر بومی به دلیل عدم شناخت از سوی مردم برای بهره گیری تزیینی و آکواریومی وارد می شود و پس از مدتی به دلایلی خریدار این گونه ها بدون این که از خطرات آگاهی داشته باشد، آنها را در طبیعت رها می کند و از آنجایی که محیط زیست نیز در جریان این رها سازی قرار ندارد؛ احتمال می رود زمانی متوجه خطر شوند که دیگر حذف گونه مهاجم دشوار شده باشد.


مرادی گفت: به عنوان مثال چند سال پیش گونه ای از لاک پشت آمریکایی به عنوان گونه ای مهاجم در آب های پل سفید مشاهده شده بود که به دلیل تاخیری که در شناسایی این گونه وجود داشت، به مرحله زاد و ولد رسیدند و مشکلاتی را ایجاد کردند.
وی تاکید کرد: محیط زیست باید با توجه به تجربه پل سفید برای حذف گونه جدید هر چه سریع تر وارد عمل شود و با همکاری مردم نسبت به جمع آوری آنها در طبیعت اقدام کند، ضمن این که باید اطلاع رسانی کافی به مردم و گردشگران صورت گیرد تا با شکنندگی های محیط زیست مازندران بیشتر آشنا شوند..


وی مهمترین خطر لاک پشت های نینجای چینی را برای لاک پشت های برکه ای مازندران موسوم به لاکپشت خزری دانست و توضیح داد: محیط زیست پیش از هر کاری باید اطلاعات درستی از این گونه ها در اختیار مردم قرار دهد تا در صورتی که در منازلشان به عنوان گونه تزیینی نگهداری می کنند، آن را در طبعیت رها نکنند و در اختیار محیط زیست قرار بدهند و علاوه بر آن در صورت شناسایی این گونه ها در طبیعت نیز ابتدا محیط زیست را خبر کنند.


مرادی افزود : به هر حال احتمال ورود هر گونه جانوری مهاجم به داخل کشور از مبادی مختلف وجود دارد و این برای تمام کشورها صدق می کند، ولی مهم این است که که ما اطلاعات دقیق در اختیار مردم قرار بدهیم که این گونه ها را پس از مدتی در طبیعت به صورت خودسرانه رها نکنند، مانند آنچه که در این سال ها در باره ماهیان قرمز سفره عید انجام می هند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4837