کد مطلب:4821
تاریخ انتشار:11 شهریور 1398 ساعت 17:33
چاپ چاپ

گواب خوسف ثبت ملی شد

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: گواب خوسف در همایش میراث طبیعی کشور در 5 شهریورماه جاری در استان گیلان برگزار شد، در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی گفت: گواب خوسف در همایش میراث طبیعی کشور در 5 شهریورماه جاری در استان گیلان برگزار شد، در فهرست میراث طبیعی- ملی ثبت شد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، منطقه خراسان جنوبی، به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، زهرا رضایی ملکوتی اظهار کرد: دریاچه طبیعی گواب در شهرستان خوسف و در فاصله 25 کیلومتری مرکز استان خراسان جنوبی قرار دارد.

وی افزود: بافت تاریخی با بناهایی از دوران تیموری تا عصر حاضر با خشت و گل و مصالح بومی در ضلع شمالی گواب قرار دارند.

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی با بیان اینکه بخشی از بافت تاریخی در اثر بالا آمدن آب دریاچه تخریب شده است، تصریح کرد: کف دریاچه و اطراف آن دارای بستر سنگیست و این حالت مانع از نفوذ سریع آب به زمین شده است.

رضایی ملکوتی ادامه داد: آب‌های جاری و سیلاب‌های فصلی از اطراف، به سمت گواب سرازیر می‌شوند و آب‌های مازاد به رودخانه شاهرود می‌ریزند.

وی افزود: ضلع جنوبی و جنوب شرقی دریاچه در مسیر رشته کوه‌های کال جنگال قرار دارند و از جاذبه‌های دریاچه گواب، جزایر و صخره‌های طبیعی است.

کارشناس ثبت میراث طبیعی خراسان جنوبی بیان کرد: از شرایط منحصر به فرد گواب، واقع شدن آن در مجاورت مزارع و بافت تاریخی و نزدیکی آن به آرامگاه ابن حسام است.

رضایی ملکوتی ادامه داد: آبگیری گواب پس از حدود 20 سال به دلیل بارندگی‌های بهاری امسال باعث مهاجرت پرندگان مهاجر به این دریاچه شد.

وی یادآور شد: پرستو، چوب پا و لک لک از پرندگان مهاجر این دریاچه هستند و پرنده نگری، قایق سواری وکپرهای بومی منطقه از جاذبه‌های گردشگری اطراف دریاچه هستند.


انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4821