کد مطلب:4816
تاریخ انتشار:11 شهریور 1398 ساعت 15:15
چاپ چاپ

دورین باهاما را در هم کوبید

بزرگترین و قدرتمندترین طوفان سالهای اخیر جزیره باهاما در مجموعه جزایر کارائیب را در هم کوبید و خسارات بی‌شماری برجای گذاشت.

بزرگترین و قدرتمندترین طوفان سالهای اخیر جزیره باهاما در مجموعه جزایر کارائیب را در هم کوبید و خسارات بی‌شماری برجای گذاشت.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، براساس گزارش‌ها سقف‌های ساختمانهای زیادی بر اثر طوفان کنده شده و سیل گسترده در برخی مناطق به راه افتاده است.

برخی تصاویر در شبکه‌های اجتماعی حاکی از خروش آب در مناطق مختلف و خانه‌های مخروبه است.

توفند دورین در روزهای گذشته با افزایش سرعتش به درجه پنج افزایش پیدا کرد.

سرعت بادهای این طوفان ۲۸۵ کیلومتر است که شدیدترین‌ طوفان این منطقه در تاریخ معاصر ارزیابی می شود.

انتظار می‌رود این طوفان "بی‌اندازه خطرناک" پس از حدود سی ساعت از باهاما عبور کرده و به سمت ساحل شرقی آمریکا حرکت ‌کند.

ساکنان باهاما که در مسیر پیش‌بینی شده طوفان قرار دارند محل را ترک کرده‌اند و مقامات هشدار داده‌اند که بلندی موج‌های این توفان به هفت ‌متر برسد.

این طوفان دیروزدر دویست کیلومتری جزیره "آباکوی بزرگ" بود، و پس از آن با سرعت یازده کیلومتر در ساعت به سمت غرب حرکت می‌کرد و سرعت بادهایش به حدود ۲۸۵ کیلومتر در ساعت رسید. پیش‌بینی شده مرکز طوفان بزودی به بالای جزیره "آباکوی بزرگ" برسد و در اواخر یکشنبه و دوشنبه به جزیره "گرند".

پس از گذر از جزایر باهاما، پیش‌بینی شده که طوفان دورین به فلوریدا در ساحل شرقی آمریکا آسیب بزند. قبلا انتظار می‌رفت این طوفان مستقیما به فلوریدا بزند اما اکنون مسیرش کمی تغییر کرده است و به نظر می‌رسد ویرانی به اوج نرسد.

سرعت بادهای طوفان دورین یکی از خطرناکترین‌ها در سال‌های اخیر است. کارشناسان هشدار داده‌اند که این طوفان می‌تواند مخربترین طوفان این منطقه باشد؛ بعد ار طوفان درجه پنج اندرو که در سال ۱۹۹۲ شصت و پنج نفر را کشت و ۶۳ هزار خانه را ویران کرد.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفته درجریان طوفان دورین هست و آن را در توییتر "طوفانی بی‌اندازه خطرناک" توصیف کرد.

طوفان‌ها که شدتشان بر اساس معیار سیفر-سیمپسون از یک تا پنج درجه‌بندی می‌شود، معمولا وقتی به آبهای گرم مثل فلوریدا می‌رسند شدیدتر می‌شوند.

هواشناسان می‌گویند انتظار دارند دورین در میانه هفته به سمت شرق تغییر مسیر بدهد و سواحل جورجیا و کارولینا را تهدید کند.

هر چه طوفان کندتر عبور کند، خطرش بیشتر می‌شود

مرکز ملی طوفان آمریکا پیش‌بینی کرده طوفان دوریان در جزایر آباکو و جزیره گرند باهاما سبب "موج‌های مرگبار ناشی از طوفان، بادهای ویرانگر قوی و باران شدید با قابلیت سیل‌های مرگبار" شود.

آژانس ملی مدیریت فوریت‌های باهاما پیش‌بینی کرده سرعت گذر طوفان کاهش یابد و مدتی بیشتر بالای این جزایر بماند و از این رو ویرانی‌اش بیشتر شود.

هیوبرت مینیس نخست وزیر باهاما دستور داده مردم بخش‌هایی از جزیره گرند و جزایر آباکو را ترک کنند و گفته جان ۲۱ هزار نفر و ۷۳ هزار خانه در معرض خطر است.

در فلوریدا (و همچنین جورجیا و کارولینای شمالی و جنوبی) اعلام وضعیت اضطراری شده، ۲۵۰۰ نیروی گارد ملی بسیج شده و ۱۵۰۰ نیروی دیگر هم در آماده باش هستند و طوفان در تمام ساحل ۱۹۳ کیلومتری فلوریدا پایش می‌شود. انتظار می‌شود طوفان اوایل هفته آینده به فلوریدا برسد.

در این ایالت مردم به فروشگاه‌ها هجوم برده تا مایحتاج و دارو تهیه کنند و در شهر ساحلی میامی دوچرخ‌های (اسکوتر) برقی اجاره‌ای را جمع کرده‌اند تا طوفان آنها را به هوا بلند نکند و به جایی نکوبد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4816