کد مطلب:4810
تاریخ انتشار:11 شهریور 1398 ساعت 12:58
چاپ چاپ

۴۰ پله ساسانی مشرف به جزیره‌ای شگفت‌انگیز

گلابر؛ این روستای تاریخی زیبا که در 52 کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است، یکی از زیبایی‌های بکری است که تاکنون آن‌طور که باید شناخته نشده است.

گلابر؛ این روستای تاریخی زیبا که در 52 کیلومتری جنوب زنجان واقع شده است، یکی از زیبایی‌های بکری است که تاکنون آن‌طور که باید شناخته نشده است

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سد گلابر ظرفیت بالایی در موضوع گردشگری دارد و از نظر کشاورزی و اقتصادی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد؛ در واقع زیبایی‌ها و سکوت شوق‌انگیز منطقه معطوف به این سد به حدی است که خود به تنهایی و فارغ از زیبایی‌های شگفت‌انگیز روستا، می‌تواند دستاویز خوبی برای رونق صنعت گردشگری و حتی جذب توریست باشد.

این سد بر روی رودخانه سجاس در شهرستان ایجرود واقع شده است؛ سد گلابر می‌تواند در همه فصول، بسیار زیبا جلوه کند. علی‌الخصوص برای ساکنان شهرهای بزرگ و شلوغ، گذران اوقات در چنین فضایی رنگ و بویی دیگر دارد و بسیار لطیف و خیال‌انگیز است ولی بر هیچ‌کس پوشیده نیست که فراهم‌آوری چنین چیزی، فقط با سرمایه‌گذاری و ایجاد طرح‌های بهینه محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان در این رابطه در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: گردشگری در سد گلابر و مناطق مجاور آن ظرفیت بالقوه‌ای برای رونق صنعت‌های غیرنفتی به‌شمار می‌آید. از همین‌رو، شرکت آب‌ منطقه‌ای زنجان طی چند مرحله نسبت به انتشار فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای طرح گردشگری سد گلابر اقدام کرده ولی تاکنون هیچ متقاضی‌ جهت سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی نکرده است.

یوسف رضاپور به اخذ تاییدیه از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان و نیز ارائه تضامین لازم توسط سرمایه‌گذار طرح گردشگری تاکید کرده و ادامه می‌دهد: طرح‌های سرمایه‌گذاری باید جذابیت لازم را برای سرمایه‌گذار داشته باشد تا بتواند قدم مطمئنی بردارد.

وی ادامه داد: طرح جذب سرمایه‌گذار در سد گلابر نیز در سه فاز آماده شده و برای افق بلندمدت، بارها در چارچوب مزایده برگزار شده ولی هیچ سرمایه‌گذاری به صورت جدی وارد بحث نشده‌ است.

وی تصریح کرد: این شرکت با رایزنی با استان‌های شمال و شمال‌غرب کشور که سرمایه‌گذاری‌های خوبی در آن‌ها صورت گرفته، تصمیم به استفاده از شیوه‌های جدید کرده است، از همین‌رو، به زودی اقدامات عملی در این حوزه اجرایی و گزارش پیشبرد اهداف ارائه خواهد شد.

روستای پلکانی گلابر با ۴۰ پله ساسانی، جزیره‌ای در وسط سد، منظره چشم‌نواز سد، مسجد قدیمی که احتمال دارد بقعه باشد، صخره معروف به قرخ‌ایاق (هزارپا) و سایر پدیده‌های بکری که در سخن نمی‌گنجد، می‌تواند یک امتیاز مهم برای توسعه صنعت توریسم به حساب آید.

البته اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان معتقد است که ظرفیت این سد و روستای مشرف به آن تاکنون بذل توجه نبوده است و باید تحت برنامه‌ریزی‌های مدون قرار بگیرد چراکه توجه به صنعت گردشگری باعث توسعه اقتصاد شده و اشتغال پایدار را به دنبال دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان اذعان کرده است که «خبرهای نویدبخش برای احیای روستای گردشگری گلابر در راه است و با همکاری شرکت آب‌ منطقه‌ای برای تبدیل تاسیسات پایین‌دست سد گلابر با کاربری گردشگری و احیای قلعه ساسانی و جزیره وسط سد به توافق رسیده‌ایم».

یحیی رحمتی در جایی دیگر گفته که «سرمایه‌گذار پیشین که اقدامی در گلابر انجام نداده است، خلع ید شده و برای جذب سرمایه‌گذار جدید اقدامات لازم صورت خواهد گرفت».

دیگر آنکه ظرفیت ماهیگیری در سد گلابر طوری است که حتی از استان گیلان برای ماهیگیری به این منطقه مراجعه می‌کنند. همچنین 72 هکتار زمین تملک شده برای ایجاد سایت گردشگری در اطراف سد ایجاد شده است، این در حالی است که بر اساس آمار شرکت‌ آب ‌منطقه‌ای، فروردین‌ماه امسال 66 میلیون مترمکعب آب نیز پشت سد گلابر جمع‌آوری شده و در مجموع 57 درصد از ظرفیت آن را شامل می‌شود، از همین‌رو، می‌توان گفت که ظرفیت بهره‌وری از سد چند برابر شده است.

منبع:ایسنا


انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4810