کد مطلب:4790
تاریخ انتشار:9 شهریور 1398 ساعت 17:30
چاپ چاپ

لعیا جنیدی: حیوان آزاری برای دولت هم نگران کننده است

معاون روحانی می‌گوید پیش‌نویس لایحه "مقابله با حیوان‌‌آزاری" پس از کسب نظر دستگاه‌های مختلف برای بیان دیدگاه‌ کارشناسان و کنشگران منتشر می‌شود.

معاون روحانی می‌گوید پیش‌نویس لایحه "مقابله با حیوان‌‌آزاری" پس از کسب نظر دستگاه‌های مختلف برای بیان دیدگاه‌ کارشناسان و کنشگران منتشر می‌شود. فعالان حقوق حیوانات از خلاء قانونی برای جرم‌انگاری موضوع شکوه می‌کنند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، لعیا جنیدی، معاون حقوقی حسن روحانی، می‌گوید لایحه مقابله با حیوان آزاری آماده است و دستگاه‌های مختلف کشور باید در این موضوع مشارکت کنند. خبرگزاری ایسنا به نقل از جنیدی می‌نویسد: «به معاون مربوطه در شورای علمی معاونت حقوقی دستور دادم که به قید فوریت نظر دستگاه‌های مختلف را احصا کند.»

لعیا جنیدی افزوده که آزار حیوانات در ایران برای دولت نیز نگران‌کننده است: «حمایت از حیوانات بخشی از اصول اخلاقی و انسانی ما است علاوه بر این این موضوع بخشی از مقررات محیط زیستی  کشور را نیز شامل می‌شود.»

او اعلام کرده که دولت در این لایحه به دنبال آن است که هیچ رفتار خارج از حدود متعارف نسبت به حیوانات صورت نگیرد: «حتی در جاهایی که حیوانات برای سلامت و بهداشت انسان مضر باشند، باید نوع برخورد از آنها معقول باشد و نباید به صورت آزار با آنها رفتار شود.»

فعالان حقوق حیوانات از سال ۱۳۹۱ در تلاش بوده‌اند تا قانونی در ممنوعیت حیوان آزاری در ایران تصویب شود. پیش‌نویس لایحه منع حیوان آزاری در سال ۱۳۹۵ از سوی حامیان حیوانات و کنشگران محیط زیست به هیات دولت تسلیم شد. این پیش‌نویس در آبان ۱۳۹۶ وزارت دادگستری با پیشنهاد الحاق پنج تبصره به ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی به مجلس رفت. در این لایحه آمده بود که شکنجه و آزار حیوانات، ضرب و جرح، حبس کردن، ناقص کردن اعضا، آزار جنسی، رها کردن حیوانات، انجام آزمایش‌های علمی بدون مجوز یا تعلیم حیوانات برای استفاده نمایشی ممنوع است.

در ماده ۶۷۹ قانون مجازات اسلامی، تنها کشتن، تلف کردن یا ناقص کردن حیوانات حلال گوشت یا حیواناتی که شکار آنها ممنوع است، جرم‌انگاری شده و حرفی از سگ و گربه در میان نیست که بیشترین همزیستی با انسان‌ها را دارند.

لایحه منع حیوان آزاری اما به دست فراموشی سپرده شد تا فیلمی از کشتار سگ‌ها در کهریزک، موضوع را زنده کند. در این فیلم مامورانی دیده می‌شدند که با تزریق اسید به سگ‌های ولگرد آنها را می‌کشتند. فیلم واکنش‌های گسترده‌ای در پی داشت و تجمع اعتراضی مدافعان حقوق حیوانات در برابر شهرداری تهران با دخالت پلیس و بازداشت ده‌ها نفر همراه شد.

پس از این ماجرا، رئیس پلیس تهران از مردم خواست هر گونه حیوان آزاری را به نیروی انتظامی اطلاع دهند. بسیاری از شهروندان نیز در شبکه‌های اجتماعی، با محکوم کردن کشتار سگ‌ها، خواستار آموزش حیوان دوستی در مدارس و جرم انگاری حیوان آزاری با مجازات‌هایی چون زندان، جریمه نقدی یا کار اجباری شدند.

جامعه‌شناسان می‌گویند ارتباط معناداری میان سوءرفتار در اجتماع با حیوان‌آزاری وجود دارد. کارشناسان علوم رفتاری و روانشناسان معتقدند که خشونت مفرط علیه حیوانات می‌تواند نشانه‌ای از گرایش‌ به دگرآزاری یا سادیسم در افراد باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4790