کد مطلب:4772
تاریخ انتشار:7 شهریور 1398 ساعت 12:29
چاپ چاپ

وزیر بهداشت هم به جمع مخالفان سواری دیزلی پیوست

پس از سازمان حفاظت محیط زیست و شماری از دانشگاه‌ها، وزیر بهداشت ایران نیز در مورد سواری های دیزلی موضع منفی گرفت.

پس از سازمان حفاظت محیط زیست و شماری از دانشگاه‌ها، وزیر بهداشت ایران نیز در مورد سواری های دیزلی موضع منفی گرفت. او می‌گوید اگر این خودروها سلامت مردم را به خطر بیندازند وزارت بهداشت "قطعا" مقابل تولید آن می‌ایستد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، گرچه موج مخالفت با ورود خودروهای دیزلی به چرخه حمل و نقل در ایران در روزهای گذشته بالا گرفته خبر تولید موتورهای دیزلی را محمد زالی، مدیرعامل شرکت تحقیق، طراحی و تولید موتور ایران خودرو (ایپکو) بهمن ماه سال گذشته اعلام کرد.

خبرگزاری ایسنا چهارشنبه ششم شهریور از قول سعید نمکی، وزیر بهداشت نوشت این وزرات‌خانه مانع تولید انبوه خودروهای دیزلی و ورود آن به خیابان‌های ایران خواهد شد. زالی سال گذشته گفته بود پروژه موتور دیزل توسط گروه صنعتی ایران خودرو به "بخش صنعتی سازی" رسیده است.

نمکی به ایسنا گفت: «ما در وزارت بهداشت به عنوان متولی امر سلامت در کنار سازمان محیط زیست قرار داریم و اگر قرار باشد آلاینده‌های تولید شده توسط خودروهای دیزلی، سلامت مردم و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد، قطعا در مقابل تولید آن ایستادگی خواهیم کرد.»

دو روز پیش عباس شاهسونی، رئیس گروه سلامت هوای مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت آلایندگی شدید موتورهای دیزلی را تائید کرده و گفته بود که خودروهای سواری دیزلی ۲۰ برابر بیش از خودروهای بنزینی ذرات معلق تولید می‌کنند.

او می‌گوید سازمان بهداشت جهانی سال ۲۰۱۳ آلاینده‌های خودروهای سواری دیزلی را به عنوان "ذرات سرطان‌زای قطعی" معرفی کرده و در پی آن تولید این گونه خودروها در کشورهای غربی به شدت کاهش یافته است.

سه هزار اتوبوس فرسوده و بدون فیلتر در تهران

به گفته شاهسونی وزیر بهداشت در ماه‌های گذشته در نامه‌ای به شهردار و شورای شهر تهران خواستار مجهز شدن کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی به فیلتر دوده شده است. او افزود حدود سه هزار اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت فرسوده هستند و فقط ۵۰ دستگاه آن تا کنون مجهز به فیلتر دوده شده‌اند.

وزیر بهداشت در این باره به ایسنا گفت: «در خصوص کاهش آلاینده‌های شهری که توسط کامیون‌ها و اتوبوس‌های دیزلی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تولید می‌شود نیز شهرداری تهران را تحت فشار قرار دادیم و امیدواریم مشکلات موجود در این زمینه به زودی برطرف شود.»

عیسی کلانتری، معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان محیط زیست پیش از این "مخالفت جدی" این سازمان را با ورود سواری‌های دیزلی به چرخه حمل و نقل اعلام کرده و گفته است: «بررسی کارشناسان سازمان حفاظت محیط زیست نشان می‌دهد که موتورهای دیزلی بسیار آلوده‌کننده هستند و ترکیبات آلایندگی آن به ویژه ذرات معلق سرطان‌زاست.»

"معضل لاینحل" خودروهای سنگین دیزلی تهران

کلانتری خرداد ماه امسال با بیان این که حدود ۱۰۰ هزار خودرو سنگین دیزلی در تهران تردد می‌کنند که الایندگی آنها به "معضلی لاینحل" تبدیل شده افزود: «در شرایطی که هنوز نتوانستیم مسئله این خودروهای سنگین دیزلی تهران را با وجود مصوبات متعدد و قانون هوای پاک حل و فصل کنیم، چطور می‌توانیم سواری دیزلی را هم وارد چرخه مصرف کنیم؟»

معاون رئیس جمهوری با تاکید بر این که کنترل آلایندگی موتورهای دیزلی پیچیده‌تر از موتورهای بنزینی است ابراز امیدواری کرده هیچ دولتی در ایران حاضر به صدور مجوز برای تولید خودرو دیزلی سواری نشود.

ظاهرا همین پیچیدگی، از جمله علت‌هایی بوده که شرکت با سابقه و معتبری چون "فولکس واگن" را به دستکاری نرم‌افزار مدیریت "میزان آلایندگی موتور خودروهای دیزلی" ترغیب کرده است. این دستکاری چند سال پیش فاش شد و رسوایی بزرگی برای شرکت آلمانی به بار آورد که یکی از پیامدهای آن پرداخت میلیاردها دلار جریمه و خسارت در آمریکا بوده است.

به جز نهادهایی که به طور رسمی مسئولیت حفظ سلامت شهروندان و حفاظت از محیط زیست را بر عهده دارند محافل دانشگاهی ایران نیز با بالا گرفتن زمزمه تولید خودروهای سواری دیزلی با این کار به شدت مخالفت کرده‌اند.

مخالفت دانشگاهیان

محسن ناصری، مجری کنسرسیوم پژوهشی دانشگاه‌های برتر ایران ۲۶ مرداد از مخالفت ۱۳ دانشگاه با تولید سواری دیزلی خبر داد و به ایسنا گفت: «سهم بالای دیزل‌سوزها در تولید و انتشار گازهای آلاینده به‌ویژه ناکس است که باعث شده بسیاری از کشورهای دنیا حرکت به سمت دیزل‌ها را منتفی کنند. در اروپا نیز برنامه تولید خودروهای سواری دیزلی با سرعت قابل توجهی رو به افول است و حتی ورود دیزلی‌ها به بسیاری از شهرهای اروپایی با ممنوعیت و محدودیت مواجه است.»

او می‌گوید با توجه به معضل آلودگی هوا در اغلب کلانشهرهای ایران پژوهشکده‌های دانشگاهی هیچ ضرورتی نمی‌بینند که سازمان حفاظت از محیط زیست برای تولید انبوه خودروهای دیزلی مجوز صادر کند و این مسئله را "خیلی صریح" به اطلاع مسئولان سازمان رسانده‌اند.

عیسی کلانتری گفته است در شرایطی که هنوز وزارت صنعت، وزارت کشور و دیگر نهادهای متولی به تعهداتشان برای نصب فیلتر دوده و یا گازسوز کردن خودروهای سنگین عمل نکرده‌اند به طور قطع تولید سواری‌های دیزلی مشکلات گذشته را "صد چندان" خواهد کرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4772