کد مطلب:4767
تاریخ انتشار:7 شهریور 1398 ساعت 11:45
چاپ چاپ

تصویر برداری از ۱۰ قلاده پلنگ ایرانی در دنا انجام گرفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بررسی سایر تصاویر ثبت شده از پلنگ ایرانی در این مناطق نیاز به زمان و کار کارشناسی بیشتری دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: از سال گذشته تاکنون با استفاده از ظرفیت مستند سازان، کارشناسان و ماموران اجرایی با نصب دوربین هایی تله ای ، بیش از ۱۰ تصویر متفاوت از پلنگ ایرانی در پارک ملی و مناطق حفاظت شده دنا به ثبت رسیده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، محسن جعفری نژاد اظهار داشت: کارشناسان و محیط بانان این اداره کل با استفاده از ظرفیت مستند سازان علاقه مند به محیط زیست با نصب دوربین های تله ای در بخش هایی از مناطق حفاظت شده و پارک ملی دنا موفق به ثبت ۱۰ تصویر متفاوت از گونه پلنگ ایرانی شدند.

وی افزود: تصاویر ضبط شده از پلنگ ها در محدوده هایی از مناطق حفاظت شده خاریدون، پشت کره، آب سپاه و میمند توسط دوربین تله‌ای تهیه شده است.

جعفری نژاد بیان کرد: این تصاویر شامل پلنگ نر، ماده و نابالغ در محدوده چهار پاسگاه محیط بانی اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: بررسی سایر تصاویر ثبت شده از پلنگ ایرانی در این مناطق  نیاز به زمان و کار کارشناسی بیشتری دارد.

وی ابراز داشت: دوربین گذاری در این منطقه و سایر مناطق حفاظت شده کهگیلویه و بویراحمد در حال انجام است.

 گفت : بارها از پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده و پارک ملی دنا تصاویر متعددی ثبت شده اما مشاهده همزمان ۱۰ قلاده از این گونه ارزشمند جانوری از اتفاقات نادر در این منطقه است.

جعفری نژاد کرد: پویایی جمعیت جانوران وحشی در یک زیست بوم در گرو حفظ گونه‌های شاخص آن زیست بوم بخصوص گونه‌های چتر و پرچم است و پلنگ بعنوان گونه چتر در این پارک ملی نقش بسزایی در پویایی جمعیت سایر گونه‌ها بخصوص طعمه‌های خود دارند.

گونه چتر در یک زیست بوم به یک گونه یا تعدادی از گونه‌ها گفته می‌شود که رژیم غذایی متنوع و قلمرو زیستگاه وسیع داشته باشند و این گونه‌ها که از حفاظت ویژه برخوردار بوده و مورد علاقه عمومی هستند.

این گونه، چتر حمایتی برای بسیاری از گونه‌ها را فراهم می‌کنند، از میان گونه‌های چتر ایران می‌توان به پلنگ و خرس قهوه‌ای اشاره کرد.

 کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده در دل رشته کوه های زاگرس مرکزی گنجینه ای ارزشمند و ظرفیتی بالقوه برای زیست انواع گونه های جانوری از جمله گونه کمیاب و در حال انقراض پلنگ ایرانی است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4767