کد مطلب:4714
تاریخ انتشار:30 مرداد 1398 ساعت 17:32
چاپ چاپ

ممیزی مراتع تا پایان برنامه ششم تکمیل می‌شود

وسعت مراتع متراکم بیش از ۷٫۲ میلیون هکتار است که ۹ درصد از سطح مراتع کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور از ممیزی ۷۶٫۵ میلیون هکتار از عرصه‌های مرتعی خبر داد و گفت: کار ممیزی مراتع کشور تا پایان برنامه ششم توسعه تکمیل می‌شود.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، ترحم بهزاد با بیان اینکه ۵۲ درصد سطح کشور را عرصه‌های مرتعی در بر گرفته‌اند، اظهار کرد: وسعت کشور ما ۱۶۴٫۸ میلیون هکتار است که از این میزان، ۱۳۴٫۴ میلیون هکتار را منابع طبیعی تشکیل می‌دهد و ۸۴٫۸ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور هم به مراتع اختصاص دارد.

وی افزود: وسعت مراتع متراکم بیش از ۷٫۲ میلیون هکتار است که ۹ درصد از سطح مراتع کشور را شامل می‌شود، وسعت مراتع نیمه‌متراکم ۲۱٫۴ میلیون هکتار با سهمی معادل ۲۵ درصد و وسعت مراتع کم‌تراکم ۵۶٫۲ میلیون هکتار با سهمی معادل ۶۶ درصد است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در خصوص اعتبارات این بخش تصریح کرد: پارسال حدود ۲۰۰ میلیون دلار معادل ۷۰۰ میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به سازمان جنگل‌ها برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری اختصاص یافت که از این میزان حدود ۵۹ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان سهم بخش مرتع بود.

بهزاد ادامه داد: علاوه بر این، اعتباری هم تحت عنوان مدیریت پایدار مراتع داریم که از این محل چهار میلیارد تومان تخصیص داده شد و معادل همین مقدار هم اعتبارات استانی به این بخش اختصاص یافت.

وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۸ هم مبلغ ۱۵۰ میلیون یورو از منابع صندوق توسعه ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری پیش‌بینی شده است که با احتساب ارز نیمایی معادل ۱۵۰۰ میلیارد تومان می‌شود. از این رقم، ۸۶ میلیارد و ۲۴۰ میلیون تومان معادل ۵٫۷ درصد به بخش مرتع واگذار می‌شود و ۸٫۷ میلیارد تومان هم بودجه مدیریت پایدار است، ضمن اینکه میزان اعتبارات استانی هنوز جمع‌بندی نشده است.

بهزاد در ادامه گفت: از ۸۴٫۸ میلیون هکتار مراتع کل کشور، کار ممیزی - شناسایی بهره‌برداران ذی‌حق - ۷۶٫۵ میلیون هکتار به پایان رسیده و مقرر است که ممیزی ۸٫۳ میلیون هکتار دیگر هم تا پایان برنامه ششم توسعه انجام شود.

وی با تاکید بر برخورد با بهره‌برداران غیرمجاز از عرصه‌های مرتعی، اظهار کرد: بر اساس تبصره یک ماده ۳ قانون حفاظت از جنگل‌ها و مراتع کشور، بهره‌برداری از مراتع مستلزم اخذ پروانه چرا است و کسانی که بدون اخذ این پروانه شروع به بهره‌برداری کنند، متخلف شناخته می‌شوند و طبق فصل سوم شیوه‌نامه فنی اجرایی ضوابط بهره‌برداری از عرصه‌های مرتعی با آن‌ها برخورد می‌شود.

 انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4714