کد مطلب:4713
تاریخ انتشار:30 مرداد 1398 ساعت 17:29
چاپ چاپ

حدود ۱.۵ میلیارد مترمکعب از آب دریاچه ارومیه تبخیر شد

حجم آب دریاچه ارومیه ۳.۸۷ میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با اول مهر یعنی آغاز سال آبی امسال ۲.۸۲ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه پنجم تا هشتم خرداد ماه امسال بیشترین حجم آب دریاچه ارومیه به میزان ۵.۳۵ میلیارد مترمکعب ثبت شده است، گفت: اما تا زمان حاضر یک میلیارد و ۴۸۰ میلیون مترمکعب آب این دریاچه تبخیر شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از ایرنا، عقیل اقدسی روز چهارشنبه اعلام کرد: حجم دریاچه ارومیه امسال در بیشترین حد خود به ۵.۳۵ میلیارد مترمکعب رسید که در چندین سال گذشته رکورد محسوب می شد اما با صرف نظر از حجم ورودی به دریاچه از رودخانه های حوضه آبریز دریاچه ارومیه که موجب تاخیر در روند کاهش تراز می شود، مقدار تبخیر روزانه از هشتم خرداد امسال تا کنون یعنی در ۸۳ روز  ۱۸ میلیون مترمکعب در روز برآورد شده است. 

وی افزود: بیشینه تراز دریاچه ارومیه امسال ۱۲۷۱.۹۴ متر از سطح آب های آزاد بوده است که از تاریخ ثبت بیشترین تراز در هشتم خرداد سال جاری تا به امروز(۳۰ مرداد) به علت کاهش بارندگی های حوضه آبریز دریاچه ارومیه و کاهش جریانات سطحی و افزایش میزان تبخیر نسبت به ورودی های دریاچه، ۴۹ سانتی متر کاهش تراز مشاهده می شود. 

اقدسی ادامه داد: در ۸۳ روز گذشته به طور متوسط روزانه نیم سانتی متر از تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته است و اکنون تراز آب دریاچه ۱۲۷۱.۴۵ متر از سطح دریاهای آزاد است که نسبت به هم سنجی سال گذشته ۱۰۴ سانتی متر افزایش تراز نشان می دهد. 

وی اضافه کرد: این شاخص نسبت به تراز اول مهر سال گذشته (سال آبی) ۱۱۸ سانتی متر افزایش داشته اما نسبت به متوسط دراز مدت ۳۲۴ سانتی متر کاهش دارد.

اقدسی اعلام کرد: حجم آب دریاچه ارومیه ۳.۸۷ میلیارد مترمکعب است که در مقایسه با اول مهر یعنی آغاز سال آبی امسال ۲.۸۲ میلیارد متر مکعب افزایش یافته است. 

تراز دریاچه ارومیه از سال ۱۳۴۴ تا سال ۱۳۷۲ خورشیدی حد فاصل یک هزار و ۲۷۴ متر تا یک هزار و ۲۷۸ متر متغیر بود، اما از این تاریخ به بعد روند کاهشی تراز دریاچه آغاز شد و تا سال ۱۳۹۳ کاهش متوسط سالانه ۴۰ سانتی متر و در مجموع ۸ متر از تراز دریاچه ارومیه به ثبت رسید.
پس از تصویب طرح نجات دریاچه ارومیه و با وجود تغییر نداشتن چشمگیر بارش‌های حوضه در چهار سال گذشته، تراز دریاچه ارومیه نسبت به تراز احتمالی از روند گذشته با افزایش همراه شد که این نشان دهنده توقف روند کاهشی و تثبیت وضعیت دریاچه است.
به واسطه بارش‌های مناسب سال آبی جاری امیدواری به احیای این گنجینه آبی شمال غرب کشور و تحقق اهداف برنامه‌ریزی برای بازگشت به تراز واسط دریاچه (۱۲۷۲ متر) بیشتر شده است.
حوضه آبریز این دریاچه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4713