کد مطلب:4684
تاریخ انتشار:27 مرداد 1398 ساعت 15:32
چاپ چاپ

رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع:

برای مراتع خط قرمز تعیین می‌کنیم

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بدون حضور مردم منابع طبیعی توفیقی به دست نمی‌آورد و حاصل اقدامات سازمان جنگل‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی باید باعث خشنودی مردم شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری اجرای طرح‌های مرتع‌داری را یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از تغییر کاربری اراضی ملی نام برد و گفت: ما باید با اجرای طرح مرتع‌داری برای عرصه‌های مرتعی خط قرمز و حاشیه امنیت تعریف کنیم تا هیچ کس نتواند بر اساس قانون به این عرصه‌ها دست‌اندازی کند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، خلیل آقایی در بیستمین جلسه ستاد هماهنگی طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری افزود: مردم و جوامع محلی باید در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای طرح های منابع طبیعی نقش اساسی داشته باشند و منابع‌طبیعی باید با مردم ارتباط تنگاتنگ داشته باشد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: بدون حضور مردم منابع طبیعی توفیقی به دست نمی‌آورد و حاصل اقدامات سازمان جنگل‌ها در عرصه‌های منابع طبیعی باید باعث خشنودی مردم شود.

آقایی اجرای بند ب ماده ۲۹ را یکی از راه‌های مشارکت مردم با منابع‌طبیعی دانست و افزود: این طرح از آبان‌ماه قابلیت اجرایی پیدا می‌کند و ادارات کل منابع طبیعی می‌توانند در استان‌ها با تعاونی‌ها و تشکل‌های مردم نهاد وارد مراحل  عقد قرارداد شوند.

برای حفاظت از منابع طبیعی راهی جز پناه بردن به مردم نداریم

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ادامه از همیاران طبیعت به عنوان حافظان بی‌مزد و منت منابع طبیعی نام برد و گفت: روز به روز باید بر دامنه همیاران طبیعت افزوده شود و همه روستاییان باید همیار طبیعت باشند.

وی تصریح کرد: همیاران در زمینه صیانت و اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع تمامی تلاش خود را انجام دادند و ما برای حفاظت از منابع طبیعی راهی به جز پناه بردن به مردم نداریم.

وی همبستگی و انسجام را لازمه موفقیت کار در منابع‌طبیعی دانست و افزود: منابع‌طبیعی برای شکوفا شدن نیازمند هم‌زبانی و همدلی است.

رئیس سازمان جنگل‌ها در بخش دیگری از سخنان خود در جمع اعضای ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از تاخت و تاز در منابع طبیعی باید این عرصه‌ها جنگل‌کاری شود زیرا واگذاری و تغییر کاربری عرصه‌های جنگل‌کاری شده مطلقاً ممنوع خواهد بود.

وی در ادامه به شرایط اقلیمی استان‌ها اشاره کرد و افزود: قطعاً بذری که در استان اردبیل کشت می‌شود با بذری که در استان فارس کشت خواهد شد متفاوت خواهد بود، از این رو از دفتر فنی مرتع سازمان با نظارت بیشتر به استان‌ها تاکید کند از بذر بومی همان استان استفاده و از ورود بذر دیگر استان‌ها جلوگیری کنند.

بر اساس این گزارش در بیستمین جلسه ستاد هماهنگی اجرای طرح‌های آبخیزداری، ترحم بهزاد مدیرکل دفتر فنی مرتع درباره احیای مراتع و پیشرفت عملکرد فیزیکی مرتع و حسن چلمردی رئیس شورای اسلامی و داریوش عبادی تسهیلگر پروژه توانمندسازی جوامع محلی روستای چلمرد از توابع شهرستان نکا در استان مازندران درباره نقش و مشارکت مردم در طرح‌های صیانت و حفاظت از منابع طبیعی گزارش ارائه کردند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4684