کد مطلب:4600
تاریخ انتشار:22 تیر 1398 ساعت 12:33
چاپ چاپ

تلاش نپال برای پاکسازی اورست از زباله‌ها

نپال در تلاش برای حفاظت از محیط زیست اورست، بلندترین قله جهان، برنامه‌ای یک ماهه را به منظور پاکسازی این قله با جمع‌آوری بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم زباله از این منطقه آغاز کرده است.

نپال در تلاش برای حفاظت از محیط زیست اورست، بلندترین قله جهان، برنامه‌ای یک ماهه را به منظور پاکسازی این قله با جمع‌آوری بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم زباله از این منطقه آغاز کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در این کمپین بزرگ جمع‌آوری زباله که با همکاری آژانس‌های دولتی و غیردولتی با بسیج یک تیم اختصاصی شرپا (بومیان نپالی که کوهنوردانی ماهرند) از اردوگاه پایه به چهار اردوگاه بزرگ آغاز شده، این گروه نه تنها به جمع‌آوری زباله می‌پردازند بلکه تاکنون چهار جسد را نیز کشف و از کوه به پایین آورده‌اند.

این زباله‌های جمع‌آوری شده به جای فرستاده شدن به محل‌های دفن زباله در نزدیکی پایتخت نپال، ابتدا تفکیک شده و پس از فرآوری، بازیافت شده و به عنوان مواد اولیه برای تولید محصولات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته از حدود ۱۰ تُن زباله جمع‌آوری شده تنها دو تن بازیافت شده و هشت تن دیگری که قابل بازیافت نبوده پس از مخلوط شدن با خاک سوزانده شده است.

در میان زباله‌های جمع‌آوری شده تقریبا ۵۰ درصد از زباله‌ها را شیشه تشکیل می‌داده که شامل عینک شکسته و بطری‌های نوشیدنی و هم‌چنین مقدار زیادی آهن به ویژه قلع که از قوطی‌های مواد خوراکی به جا مانده و مقدار زیادی پارچه از جمله چادرها و لباس‌های پاره شده و کوله‌های کوهنوردی و اقلام پلاستیکی بوده است.

به منظور افزایش کارآیی این کمپین، شرکت اصلی که مسوولیت آن را بر عهده دارد به مقامات پیشنهاد داده گروهی را به کار گیرند تا زباله‌های جمع‌آوری شده را در همان منطقه کوه تفکیک کنند تا مدیریت آن راحت‌تر صورت گیرد.

بنا بر گزارش خبرگزاری شینهوا، با توجه به هزینه بالای حمل این زباله‌ها که با بالگرد صورت می‌گیرد، این کار هزینه‌ها را کاهش داده و هم‌چنین به افزایش آگاهی نسبت به اهمیت محیط زیست برای مردم محلی و مسافران کمک می‌کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4600