کد مطلب:4590
تاریخ انتشار:15 تیر 1398 ساعت 13:48
چاپ چاپ

ژاپن تنها کشور در صید تجاری نهنگ‌ها نیست

طبق اعلام IWC، روسیه نیز به مهلت قانونی مقرر اعتراض کرده اما روند صید تجاری نهنگ‌ها را از سر نگرفته است.

ژاپن در اوایل این هفته صید تجاری نهنگ‌ها را بعد از خروج از کمیته بین‌المللی صید نهنگ (IWC) که سازمانی جهانی متعهد به حفاظت از نهنگ‌ها است از سر گرفت اما نکته آن است که ژاپن تنها کشوری نیست که با وجود ممنوعیت این کار از سال ۱۹۸۶ میلادی به صید نهنگ‌ها می‌پردازد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، طبق اعلام کمیته بین‌المللی صید نهنگ (IWC)، نروژ و ایسلند با وجود این که هنوز عضو این کمیته‌اند، همچنان به صید تجاری نهنگ‌ها می‌پردازند، هرچند به "مهلت ۱۰ ساله قانونی برای توقف صید نهنگ‌ها به منظور احیای جمعیت آنها" اعتراض کرده یا آن را کتمان می‌کنند.

با این حال این کشورها باید تنها در داخل مناطق اقتصادی انحصاری خود شکار کنند و داده‌های علمی و اطلاعاتی را درباره صیدهای خود به کمیته بین‌المللی صید نهنگ ارائه دهند.

طبق اعلام IWC، روسیه نیز به مهلت قانونی مقرر اعتراض کرده اما روند صید تجاری نهنگ‌ها را از سر نگرفته است.

ژاپن در دسامبر ۲۰۱۸ میلادی اعلام کرد که این کشور سه گونه از نهنگ‌ها را شکار می‌کند که شامل نهنگ‌های مینکی، براید و سئی است. در حالی که نهنگ‌های مینکی و براید فراوانی زیادی دارند، نهنگ‌های سئی بر اساس "فهرست قرمز گونه‌های در معرض تهدید اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت" در گروه گونه‌های "در معرض خطر" قرار گرفته‌اند.

کارشناسان اعلام کرده‌اند که این حیوانات عمر زیادی داشته و به آهستگی تولید مثل می‌کنند و اضافه شدن فشار صید تجاری آن‌ها در کنار عوامل خطری هم‌چون تغییرات اقلیمی و آلودگی آب‌ها برای آن‌ها بسیار خطرناک است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پنج کشتی ماهیگیری ژاپنی در روز دوشنبه دو نهنگ مینکی را صید کرده و به ژاپن برده‌اند.

کمیته بین‌المللی صید نهنگ، محدودیت‌هایی را برای صید تجاری نهنگ‌ها در آب‌های بین‌المللی تنظیم کرده است. این سازمان در حال حاضر ۸۸ کشور عضو از جمله استرالیا، برزیل، چین، گرینلند، هند، ایالات متحده و روسیه دارد.

در حالی که برخی از کشورها از زمان تاسیس IWC در سال ۱۹۴۶ میلادی عضو آن بوده‌اند، بسیاری از این اعضا مانند مغولستان، مراکش، لهستان و اروگوئه طی ۲۰ سال گذشته به آن پیوسته‌اند.

ژاپن مدت‌ها متهم به سوءاستفاده از معافیت IWC برای "صید علمی" نهنگ‌ها بود که به کشورها اجازه می‌دهد تا برای مقاصد علمی به صید نهنگ‌ها بپردازند، هر چند در نهایت بیشتر گوشت این حیوانات برای مصارف انسانی به فروش می‌رسد.

طبق گزارش نشنال جئوگرافیک، تنها در سال ۲۰۱۶ میلادی ژاپن بیش از ۳۰۰ نهنگ از جمله بیش از ۲۰۰ قطعه نهنگ ماده باردار را کشته است.

با خروج ژاپن از کمیته بین‌المللی صید نهنگ آنها از معافیت صید علمی در آب‌های بین‌المللی محروم می‌شوند و این بدان معناست که باید تنها در آب‌های کشور خود به صید نهنگ‌ها بپردازند.

بنا بر گزارش یواِس‌نیوز، آژانس شیلات ژاپن اعلام کرده که سهمیه ماهیگیری ژاپن برای بقیه این سال ۲۲۷ نهنگ است، که نسبت به زمانی که به "صید علمی" می‌پرداخت بسیار کمتر است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4590