کد مطلب:4589
تاریخ انتشار:15 تیر 1398 ساعت 13:39
چاپ چاپ

راه‌حل کارشناسان سوئیسی برای معضل تغییرات اقلیمی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کاشت درخت در منطقه‌ای به وسعت ایالات متحده می‌تواند موثرترین راه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی باشد.

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کاشت درخت در منطقه‌ای به وسعت ایالات متحده می‌تواند موثرترین راه برای مبارزه با تغییرات اقلیمی باشد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، متخصصان آزمایشگاه Crowther در سوئیس می‌گویند بر اساس تجزیه و تحلیل‌های آنها این امکان وجود دارد که کاشت ۸۹۰ میلیون هکتار درخت که تماما این منطقه را پوشش دهد می‌تواند به طور طبیعی از جنگل‌ها و مناطق جنگلی محافظت کند.

این درختان همان‌طور که رشد می‌کنند، می‌توانند ۲۰۵ میلیارد تُن کربن را جذب و ذخیره کنند.

انگلیس نیز در این زمینه می‌تواند نقشی مهم ایفا کند به گونه‌ای که بیش از ۴.۵ میلیون هکتار از پوشش درختان را می‌تواند در زمین‌های چراگاهی خود ایجاد کند. در این صورت این زمین‌ها علاوه بر فراهم کردن خوراک دام‌ها، می‌توانند به ذخیره کربن در درختان نیز کمک کنند.

پروفسور "تام کراثر"، نویسنده ارشد این مطالعه با اشاره به این که همه ما می‌دانستیم که بازیابی جنگل ها می‌تواند نقش مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی ایفا کند اما چگونگی دقیق آن مشخص نبود، اظهار داشته که یافته‌های مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد ترمیم و بازیابی جنگل‌ها  بهترین راه حل مقابله با تغییرات اقلیمی است که امروزه در دسترس است و این مطالعه شواهدی برای توجیه اقتصادی این راهکار را نیز ارائه کرده است.

هر چند باید توجه داشت که دهه‌ها زمان می‌برد تا این جنگل‌ها رشد کرده و به پتانسیل خود دست یابند. از همین رو حفظ و نگهداری جنگل‌هایی که هم‌اکنون روی کره زمین وجود دارد، پیگیری دیگر راهکارهای مقابله با تغییرات اقلیمی و تداوم حذف سوخت‌های فسیلی از صنایع‌مان به منظور اجتناب از تغییرات اقلیمی خطرناک، بسیار حیاتی است.

این تجزیه و تحلیل ‌ها از داده‌های حدود ۸۰ هزار تصاویر ماهواره‌ای با وضوح بالا از مناطق حفاظت شده برای ارزیابی سطح طبیعی پوشش درختان در مناطق مختلفی از توندراهای قطبی گرفته تا ساواناها، جنگل‌های باز و جنگل‌های متراکم استفاده کرده است.

کارشناسان سپس در موتور جست‌وجوی "گوگل ارث" از برنامه "یادگیری ماشین" (نوعی هوش مصنوعی) برای تعیین پوشش درخت در هر منطقه و نقشه پوشش بالقوه درختان در سراسر جهان در صورت غیاب فعالیت‌های انسانی استفاده کردند.

یافته‌ها نشان داد بیشتر زمین‌هایی که برای کاشت درختان مناسب هستند، در حال حاضر برای شهرها و کشاورزی استفاده می‌شود که برای حمایت از جمعیت رو به رشد جهان مورد نیاز است.

با این حال برخی از دانشمندان هواشناسی بر این اعتقادند که نتیجه‌گیری‌های انجام شده توسط این مطالعه بسیار خوش‌بینانه است. یک پروفسور از کالج دانشگاهی لندن در این راستا اعلام کرده که برآورد جذب و ذخیره ۲۰۰ میلیارد تُن کربن توسط این جنگل‌های اضافی "بسیار بالا" در نظر گرفته شده است.

بنا بر گزارش اسکای نیوز، کارشناسان هواشناسی بر این نکته تاکید دارند که اگر چه ایجاد جنگل‌های وسیع می‌تواند در مقابله با تغییرات اقلیمی بسیار مفید باشد اما تنها راه برای ایجاد ثبات در وضعیت آب و هوایی رساندن میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر خالص است که این امر به معنی کاهش قابل توجه در انتشار گازهای فسیلی و جنگل زدایی است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4589