کد مطلب:4512
تاریخ انتشار:24 اردیبهشت 1398 ساعت 11:32
چاپ چاپ

۹ پیامد منفی آلودگی هوا

آلودگی هوا به محیط زیست و سلامت بدن آسیب وارد می‌کند. بیماری‌های تنفسی، احساس خستگی و سردرد، اضطراب، مشکلات قلبی-عروقی، مشکلات باروری، آسیب دیدن کبد و سیستم عصبی از جمله پیامدهای آلودگی هوا هستند.

آلودگی هوا به محیط زیست و سلامت بدن آسیب وارد می‌کند. بیماری‌های تنفسی، احساس خستگی و سردرد، اضطراب، مشکلات قلبی-عروقی، مشکلات باروری، آسیب دیدن کبد و سیستم عصبی از جمله پیامدهای آلودگی هوا هستند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سایت "ام‌ان‌ان" در مطلبی در این باره آورده است: آلودگی هوا و قرار گرفتن در معرض آن با پیامدهای منفی دیگری نیز برای سلامتی همراه است که کمتر شناخته شده‌اند.

آلودگی و هوش

تاثیر آلودگی هوا بر هوش کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا این تصور وجود دارد که پیامدهای منفی آلودگی بیشتر متوجه سلامت جسم است. هرچند، نتایج بررسی‌ها حاکی از آن است که مهارت‌های شناختی نیز می‌توانند تحت تاثیر آلودگی هوا قرار گیرند. در مطالعه‌ای که روی ۲۰ هزار نفر در فاصله‌ سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در چین انجام گرفت، مشخص شد هر چقدر که افراد برای مدت زمان بیشتری در معرض هوای آلوده قرار گیرند عملکرد شناختی آنان بیشتر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

آلودگی و زوال عقل

محققان انگلیسی در بررسی‌های خود مشاهده کردند آلودگی هوا می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را حدود ۴۰ درصد افزایش دهد. در سال ۲۰۰۴، گروهی از محققان به بررسی روی ۱۳۱ هزار فرد ۵۰ تا ۷۰ ساله پرداختند. همچنین میزان قرار گرفتن این افراد در معرض گازهای آلاینده و آلودگی صوتی و جاده‌ای تحت کنترل قرار گرفت. محققان مشاهده کردند افرادی که در معرض بالاترین سطح نیتروژن دی‌اکسید قرار داشتند ۴۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل بودند.

آلودگی، اختلالات ذهنی و افزایش میزان مرگ و میر

مطالعه انجام شده در هنگ‌کنگ نشان می‌دهد احتمال اینکه افراد مبتلا به اختلالات رفتاری و ذهنی در روزهایی که آلودگی هوا به بالاترین میزان خود برسد فوت کنند بیشتر است. همچنین در مطالعات دیگری ارتباط بین آلودگی هوا و اقدام به خودکشی مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

آلودگی و بیماری روانی در کودکان و نوجوانان

محققان سوئدی در مطالعه خود به ارتباط بین آلودگی هوا و خطر فزاینده بیماری روان در کودکان پی بردند. محققان به بررسی اطلاعات پزشکی ۵۰۰ هزار نوجوان کمتر از ۱۸ سال پرداخته و دریافتند کودکان و نوجوانان ساکن در مناطقی با میزان آلودگی بالا، بیشتر احتمال دارد از داروهای ضد روان پریشی مصرف کنند. 

آلودگی و سقط جنین

در سال ۲۰۱۷ مطالعه‌ای انجام گرفت که نشان داد آلودگی هوا خطر سقط جنین را در مراحل اولیه بارداری بیش از ۱۰ درصد افزایش می‌دهد. محققان آمریکایی در فاصله سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ بیش از ۵۰۱ زوج را مورد مطالعه قرار دادند و مشخص شد آلاینده ازن و ذرات موجود در هوا با افزایش سقط جنین در دوران اولیه بارداری مرتبط است.

آلودگی و زایمان زودهنگام

گروهی از محققان دانشگاه یورک مشاهده کردند در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۲.۷ میلیون مورد زایمان زودهنگام در جهان به وجود ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در هوا مرتبط بوده‌ است. در این بررسی تاکید شده آلودگی هوا نه تنها بر سلامت افرادی که مستقیما هوا را تنفس می‌کنند تاثیر می‌گذارد بلکه بر جنین نیز اثر می‌گذارد. در سال ۲۰۱۰، حدود ۱۴.۹ میلیون زایمان زود هنگام اتفاق افتاده‌ است. به طور تقریبی ۱۴ تا ۱۵ درصد از این تولدهای زودهنگام در کشورهای آفریقایی و جنوب آسیا بوده؛ مناطقی که با انباشت قابل توجهی از ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون روبرو هستند.

آلودگی و اوتیسم در کودکان

گروهی از محققان دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۱۴ مطالعه‌ای انجام دادند که حاکی ازارتباط بین آلودگی هوا و خطر ابتلا به اوتیسم در کودکان است. به گفته محققان کودکانی که مادرانشان در دوران بارداری بخصوص سه ماه سوم در معرض هوای آلوده قرار دارند دو برابر بیشتر احتمال دارد به اختلال اوتیسم دچار شوند.

آلودگی و رشد مغزی نوزاد

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در سال ۲۰۱۷ میلادی گزارشی منتشر کرد که نشان داد ۱۷ میلیون نوزاد زیر یک سال در جنوب آسیا از هوای سمی و آلوده تنفس می‌کنند که می‌تواند در روند رشد مغزی آنان خلل ایجاد کند.

آلودگی و تغییر ساختار DNA

محققان همچنین معتقدند قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا موجب تغییر در ساختار DNA می‌شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4512