کد مطلب:4463
تاریخ انتشار:16 فروردین 1398 ساعت 16:41
چاپ چاپ

زندگی کودکان بنگلادشی تحت تاثیر تغییرات اقلیمی

طبق اعلام یونیسف زندگی و آینده بیش از ۱۹ میلیون کودک بنگلادشی در معرض خطر بلایای طبیعی مرتبط با تغییرات اقلیمی قرار دارد.

طبق اعلام یونیسف زندگی و آینده بیش از ۱۹ میلیون کودک بنگلادشی در معرض خطر بلایای طبیعی مرتبط با تغییرات اقلیمی قرار دارد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، گزارش جدید یونسیف نشان می‌دهد اگر چه بنگلادش اخیرا مقاومت اقلیمی خود را بهبود بخشیده است، اما وضعیتی توپوگرافی هموار و مسطح، جمعیت متراکم و زیرساخت‌های ضعیف این کشور آسیای جنوبی، آن را نسبت به طوفان‌ها، سیلاب‌ها و  دیگر فاجعه‌های زیست محیطی مرتبط با تغییرات اقلیمی به شدت آسیب‌پذیر کرده است.

آمارهای یونیسف حاکی از آن است که ۴۰ درصد از کل جمعیت ۱۶۰ میلیونی بنگلادش را کودکان تشکیل می‌دهند که این آمار شامل پناهندگان روهینگیایی میانمار که در اردوگاه‌های جنوب این کشور زندگی می‌کنند نیز می‌شود.

گزارش یونیسف تحت عنوان "یک طوفان همراه: آینده کودکان بنگلادشی زیر سایه تغییرات اقلیمی" اعلام کرده که نزدیک به ۱۲ میلیون کودک به دلیل آن که سیستم‌های رودخانه‌ای کشور به طور دائم طغیان کرده و سیل‌گیرها را دچار آسیب می‌کنند نسبت به وقوع سیل آسیب‌پذیر هستند.

نمایندگان یونیسف خطرات ناشی از سیل را بسیار شدید و تکرار آن را تقریبا سالیانه دانسته‌اند.

آخرین سیلاب‌های به وقوع پیوسته در بنگلادش مربوط به سال ۲۰۱۷ میلادی است که وقوع مکرر سیلاب‌ها زندگی هشت میلیون نفر را در این کشور تحت تاثیر خود قرار داده بود.

سیلاب‌های بزرگ رود "براهماپوترا" منجر به ویرانی دست‌کم ۴۸۰ کلینیک بهداشتی و حدود ۵۰ هزار حلقه چاه که آب آشامیدنی مردم را تامین می‌کرد، شد. این سیلاب‌ها زندگی مردم را چنان تحت تاثیر خود قرار داد که نه تنها موجب ویرانی خانه‌ها و آوارگی‌شان، بلکه موجب تخریب تقریبا تمامی امکانات و تسهیلات بهداشتی و خدمات اساسی مانند آب و بهداشت و سلامت آن‌ها شد.

کودکانی که زندگی‌شان تحت تاثیر  این سیلاب‌ها قرار می‌گیرد به دلیل عدم دسترسی به غذاها و امکانات آموزشی مناسب یا اجبار به کارهای استثمارگرانه نمی‌توانند از امکاناتی که یک شهروند از آن‌ها بهره‌مند است، برخوردار شوند.

این گزارش افزود که ۴.۵ میلیون نفر دیگر از بنگلادشی‌ها در مناطق ساحلی زندگی می‌کنند که به طور مکرر مورد هجوم طوفان‌ها قرار گرفته و سه میلیون نفر از ساکنان این کشور از افزایش دوره‌های خشکسالی رنج می‌برند.

مدیر اجرایی یونیسف در همین راستا خاطر نشان کرده که تغییرات اقلیمی در سراسر جهان از جمله بنگلادش می‌تواند بسیاری از دستاوردهایی را که کشورها در زمینه بقا و بهبود اوضاع کودکان به دست آورده‌اند، از بین ببرند.

وی هم چنین اعلام کرده که بسیاری از خانواده‌های فقیر در بنگلادش با توجه به افزایش تهدیدات محیطی ناشی از تشدید تغییرات اقلیمی، دیگر قادر به تامین مسکن، تغذیه، آموزش و بهداشت مناسب برای کودکان خود نیستند.

ترکیبی از حوادث شدید اقلیمی مانند سیل، طوفان، گردبادها و خشکسالی و پدیده‌های بلند مدت که به طور مستقیم با تغییرات اقلیمی مرتبط است مانند افزایش سطح دریاها و نفوذ آب شور، خانواده‌ها را به فقر شدید کشانده و به مهاجرت وا می‌دارد.  در این فرآیند، دسترسی کودکان به خدمات آموزشی و بهداشتی شدیدا مختل می‌شود.

بنا بر گزارش شبکه خبری الجزیره، تحقیقات حاکی از آن است که مهاجرت‌های اقلیمی بنگلادش تا سال ۲۰۵۰ میلادی از میزان شش میلیونی کنونی دو برابر خواهد شد و بسیاری از خانواده‌های فقیر در جوامع فقیرتر بنگلادش در حال ترک خانه‌های خود و مهاجرت به شهرهای دیگر برای بازسازی زندگی‌های از دست رفته خود هستند که این امر موجب می‌شود کودکان بسیاری در معرض خطر انواع کارهای خطرناک و ازدواج‌های زودهنگام قرار گیرند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/4463