کد مطلب:422
تاریخ انتشار:19 مرداد 1392 ساعت 12:29
چاپ چاپ

نابودی مرجانها با افزایش بی رویه توتیای دریایی

معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از افزایش بی رویه توتیای دریای در آبهای خلیج فارس خبر داد .

معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : رشد بی رویه توتیای دریایی در آبهای خلیج فارس نگران کننده بوده و نابودی مرجان های خلیج فارس را پی خواهد داشت .

عبدالرضا کرباسی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با سایت خبری محیط زیست ایران IENA  با بیان اینکه رشد توتیای دریای در خلیج فارس از 10 سال پیش آغاز شده است گفت : رشد بی رویه اتوتیای دریایی اکنون بسیار نگران کننده شده است .

وی با بیان اینکه هنوز علت رشد این گونه دریایی مشخص نشده است افزود : هنوز نمیدانیم که آیا  دلیل این رشد بی رویه ، جهش اکولوژیک خود این گونه است یا به دلیل فعالیتهای انسانی این رشد بی رویه ایجاد شده است.

وی تاکید کرد: تا زمانی که این موضوع مشخص نشود نمی توانیم هیچگونه اقدامی در راستای جلوگیری از رشد توتیای دریایی داشته باشیم.

کرباسی با اشاره به اینکه حجم زیاد توتیای دریایی در اطراف جزیره خارک در مقایسه با سایر قسمتهای خلیح فارس دیده می شود، گفت: بنابراین یک احتمال وجود دارد که این رشد بی رویه ناشی از عدم توازنی باشد که توسط کشتیهای نفتکش در آبهای اطراف جزیره خارک ایجاد می شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در هر صورت ما به دنبال این نیستیم که به صورت فیزیکی جمعیت توتیای دریایی را در خلیج فارس کنترل کنیم چرا که کشتن آنها به هیچ وجه مورد تایید مجامع بین المللی محیط زیست نخواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین نمی توانیم موجوداتی که خوراکشان توتیای دریایی است را وارد آبهای خلیج فارس کنیم تا به این ترتیب موفق به کنترل جمعیت آنها شویم چرا که ممکن است وارد کردن این موجودات پس از کنترل جمعیت توتیای دریایی، عواقب بدتری برای محیط زیست خلیج فارس به همراه داشته باشد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، یادآور شد: کنترل جمعیت توتیای دریایی در خلیج فارس در دستور کار سازمان محیط زیست قرار گرفته و در این راستا ادارات کل حفاظت محیط زیست استانهای ساحلی موظف به انجام تحقیقات برای کشف علت افزایش بی رویه این موجودات دریایی شده اند.

به گفته معاون محیط دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، رشد بی رویه تویتای دریایی بسیاری از زیستگاههای مرجانی را نابود خواهد کرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/422