کد مطلب:357
تاریخ انتشار:9 تیر 1392 ساعت 00:45
چاپ چاپ

کاهش جمعیت پرندگان نشانه وخیم‌تر شدن وضعیت محیط زیست جهان است

کاهش جمعیت پرندگان در سراسر جهان دال بر وخیم‌تر شدن اوضاع محیط زیست جهان است.

اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در گزارش جدیدی اعلام کرد: کاهش جمعیت پرندگان در سراسر جهان دال بر وخیم‌تر شدن اوضاع محیط زیست جهان است که بر روی حیات کل زمین از جمله انسان‌ها اثر منفی گذاشته است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، پایگاه اطلاع‌رسانی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت نوشت: توجه به بحران کاهش جمعیت پرندگان به ما یادآوری می‌کند که نجات زمین علاوه بر اینکه هزینه اندکی دارد اما یک سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمند برای نجات آینده ما است.

گزارش اخیر در خصوص وضعیت پرندگان جهان از سوی موسسه «بردلایف» با همکاری فهرست قرمز اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) که هفته گذشته در اوتاوای کانادا تهیه شده نشان می‌دهد که کاهش شمار پرندگان در جهان بواسطه تغییرات کشاورزی و رشد سایر گونه‌های مهاجم رخ می‌دهد.

«لئون بنیون»، مدیر بخش علوم، اطلاعات و سیاست‌گذاری موسسه بین‌المللی «بردلایف» می‌گوید: پرندگان، یک فشارسنج زیست محیطی دقیق، خوانا و شفاف از فشارهایی را که ما بر تنوع زیستی جهان وارد می‌آوریم ارائه می‌دهند.

موسسه جهانی «بردلایف» مکان‌های بسیار مهم جهان را شناسایی کرده و این مناطق را با عنوان «نواحی مهم برای پرندگان و تنوع‌زیستی» با نام اختصاری IBA نامگذاری کرده است. در همین راستا تاکنون 12 هزار منطقه به ثبت رسیده است.

IBA‌ معرف بزرگترین شبکه جهانی شناخته شده در زمینه تنوع‌زیستی است اما تنها 28 درصد از نواحی محافظت شده کنونی را تحت پوشش قرار می‌دهد و حفاظت و مدیریت موثر تمام این نواحی توسط IBA‌، سالانه 57.8 میلیارد دلار هزینه دربرخواهد داشت که این هزینه با افزودن هزینه‌های سایر اقدامات برای بهبود وضعیت گونه‌های در معرض خطر در حیات وحش به حدود 80 میلیارد دلار در سال افزایش می‌یابد.

«استوارت بوچارت»، مدیر علوم موسسه «بردلایف» معتقد است: شاید هزینه کلی زیاد به نظر برسد اما این رقم در مقایسه با بودجه‌های دولتی بسیار ناچیز است و از این هزینه‌ها باید بعنوان سرمایه گذاری در نظر گرفته شوند نه بدهی.

همچنین پیغام مثبت این گزارش فعالیت‌های حفاظت از محیط زیست است که بواسطه آن برخی از گونه‌های در معرض انقراض دوباره احیا شدند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/357