کد مطلب:3404
تاریخ انتشار:12 بهمن 1397 ساعت 15:36
چاپ چاپ

آبگیری ۶۰۰۰ هکتار از تالاب بند علیخان در زمستان امسال

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه تالاب‌ها و کوه‌ها جزو مظلومترین اکوسیستم‌های کشور هستند از آبگیری ۶۰۰۰ هکتاری تالاب بندعلیخان در زمستان امسال خبر داد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن اشاره به اینکه تالاب‌ها و کوه‌ها جزو مظلومترین اکوسیستم‌های کشور هستند از آبگیری ۶۰۰۰ هکتاری تالاب بندعلیخان در زمستان امسال خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، کیومرث کلانتری در حاشیه بازدید از تالاب بند علیخان در جنوب ورامین به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها اظهار کرد: تالاب بند علیخان یکی از اکوسیستم‌های بکر و ارزشمند شهرستان ورامین است که در حال حاضر آبگیری شده و حیات مجددی در آن جریان یافته است.

وی با بیان اینکه هم اکنون حدود ۶۰۰۰ هکتار از این تالاب آبگیری شده است، افزود: این تالاب بهترین فرودگاه برای پرندگان آبزی و کنار آبزی است که می‌تواند یکی از مناسب‌ترین زیستگاه‌های جانوری باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در روز تالاب‌ها باید به قدر و منزلت تالاب‌های کشور به‌ویژه تالاب‌های مستقر در میانه و حواشی کویری کشور توجه بیشتری کرد، گفت: این امر سبب می‌شود که پایداری اکوسیستمی بیشتری در این مناطق و مناطق مرکزی کشور ایجاد شود.

کلانتری ادامه داد: تالاب‌ها و کوه‌ها جزو مظلومترین اکوسیستم‌های کشور هستند که عمدتاً مورد تعرض و تخریب قرار می‌گیرند. خوشبختانه تالاب بند علیخان در منطقه حفاظت شده کویر استان تهران قرار گرفته و یکی از زیستگاه‌هایی است که از دست اندازی و تخریب مصون مانده است.

کلانتری در پایان با تاکید بر اینکه مشکل اصلی این تالاب کمبود آب و تأمین حق‌آبه آن است، اظهار امیدواری کرد تا با همکاری وزارت نیرو حق‌آبه مناسب تالاب بند علیخان به بهترین شکل محقق شود.

بر اساس گزارش روابط عمومی اداره حفاظت محیط زیست استان تهران، تالاب بند علیخان در جنوب ورامین و در حاشیه کویر قرار دارد که در سال‌های پیش محل زمستان گذرانی پرندگان بسیار زیادی بود که متاسفانه به دلیل تامین نشدن سهمیه آب از رودخانه شور و شیرین با مشکلات زیادی مواجه شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3404