کد مطلب:3401
تاریخ انتشار:2 اردیبهشت 1398 ساعت 15:25
چاپ چاپ

تاثیر تغییرات اقلیمی بر جابه‌جایی جهانیِ گرما

بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی الگوی حرکت و جابجایی گرما در سراسر جهان را تغییر می‌دهد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییرات اقلیمی الگوی حرکت و جابجایی گرما در سراسر جهان را تغییر می‌دهد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اتمسفر زمین و اقیانوس‌ها نقش مهمی در جابه‌جایی گرما از یک قسمت زمین به قسمت دیگر بازی می‌کنند و در ارزیابی‌های جدید به این موضوع پرداخته شده که چگونه این الگوها در مواجهه با تغییرات اقلیمی در حال دگرگونی هستند.

کارشناسان آمریکایی در این مطالعه اظهار داشتند: تأثیر گازهای گلخانه‌ای و کربن دی‌اکسید تنها موضوعاتی نیستند که با گرم‌تر شدن زمین باید مورد توجه قرار گیرد بلکه مسیری که اتمسفر و اقیانوس‌ها گرما را جابه‌جا می‌کنند نیز در حال تغییر است. این شرایط می‌تواند تأثیر چشمگیری بر دمای سراسر جهان داشته باشد.

در این بررسی کارشناسان آمریکایی به ارزیابی مدل‌هایی پرداختند که نشان می‌دهد چگونه گرما در آینده نزدیک در اقیانوس‌ها و اتمسفر جابه‌جا می‌شوند. بدون جابه‌جا شدن گرما گرم‌ترین نقاط جهان گرم باقی مانده و سرما در سردترین نقاط نیز افزایش پیدا می‌کند. شرایط آب و هوایی در هر دو اقلیم سرد و گرم تحت تأثیر جابه‌جایی گرمایی است که در جو و اقیانوس‌ها از سمت خط استوا به جانب قطب‌ها می‌رود.

به گزارش نیچر ورلد نیوز، این اولین مطالعه‌ای است که تغییرات فعلی در جابه‌جایی گرما را بررسی کرده و این نتیجه را به دنبال داشته که گرم شدن هوا موجب می‌شود گرمای بیشتری به سمت اتمسفر منتقل شود که در نتیجه انتقال گرما به سمت اقیانوس‌ها کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3401