کد مطلب:336
تاریخ انتشار:3 تیر 1392 ساعت 13:32
چاپ چاپ

محمدی‌زاده: شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4 همچنان ممنوع است

مصوبه قبلی دولت مبنی بر الزام خودروسازان از اول تیرماه به رعایت استاندارد آلایندگی یورو4 به قوت خود باقی است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه هیچ مصوبه‌ای در خصوص مهلت مجدد خودروسازان برای استاندارد یورو4 تصویب نشده است، گفت: مصوبه قبلی دولت در خصوص ممنوعیت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 از اول تیر ماه همچنان پابرجاست.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مهندس محمدجواد محمدی‌زاده، معاون رئیس‌جمهوری روز دوشنبه با اشاره به اینکه کارگروه حمایت از تولید نمی‌تواند مصوبه دولت را لغو و یا تغییری درآن ایجاد کند، به ایسنا گفت: این کارگروه تنها می‌تواند پیشنهاد دهنده باشد و هر گونه تغییر در مصوبه دولت باید در جلسه دولت تصویب شود.

وی با اشاره به اینکه تا بعدازظهر یکشنبه هیچ مصوبه‌ای در خصوص مهلت مجدد به خودروسازان در خصوص استاندارد آلایندگی یورو 4 داده نشده است، گفت: خودروسازان به دنبال مهلت هستند و بهانه‌ آنها نیز عدم توزیع سوخت استاندارد بود.

وی با تاکید بر اینکه هم‌اکنون توزیع سوخت با استاندارد یورو4 در کشور در حال انجام است، گفت: بر این اساس بهانه‌ای برای تولید خودروها با استاندارد یورو4 وجود ندارد و قطعا سازمان حفاظت محیط زیست هیچ مهلتی در این خصوص نداده و نمی‌دهد.

وی با اشاره به اینکه مصوبه قبلی دولت مبنی بر الزام خودروسازان از اول تیرماه به رعایت استاندارد آلایندگی یورو4 به قوت خود باقی است افزود: تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی وزیر صنایع برای ارائه مهلت مجدد به خودروسازان در جلسه دولت مطرح نشده و قطعا سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص تجدیدنظر نخواهد کرد و بهتر است خودروسازان همانند وزارت نفت که اقدامات بسیار خوبی در زمینه تولید سوخت استاندارد انجام داده است نسبت به اجرای مصوبه دولت تمکین کنند.

وی در عین حال گفت: بنده به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از طرف خودم و سازمان محیط زیست قول می دهم که تجدیدنظری در این مصوبه انجام نشود.

دکتر علی‌محمد شاعری، قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست و معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این خصوص با اشاره به اینکه اجرای استاندارد آلایندگی یورو4 می‌تواند 30 درصد در کاهش آلایندگی کلانشهرها موثر باشد روز دوشنبه گفت: بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی بیش از70 درصد خودروهای تولیدی همانند خانواده خودرو پراید 131 و 132 ، تندر 90، مگان، تیانا تولیدات گروه کرمان‌خودرو، مدیران خودرو، بهمن، سوزوکی و ... هم‌اکنون منطبق با استاندارد یورو4 تولید می‌شوند.

وی افزود: تنها خودرو سمند و پراید 141 هنوز موفق به دریافت گواهینامه استاندارد آلایندگی یورو4 نشدند که قطعا این خودروها نیز با تغییراتی که توسط خودروسازان انجام خواهد شد می‌توانند این استاندارد را پاس کنند.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه بر اساس مصوبه دولت شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو4 از اول تیرماه ممنوع است، گفت: هم‌اکنون با سرمایه‌گذاری 12.5 میلیارد دلاری وزارت نفت توزیع سوخت یورو4 در کشوربه میزان روزانه حدود 20 میلیون لیتر در حال انجام است که تا پایان سال نیز سه پالایشگاه دیگر این سوخت را به چرخه تولید اضافه خواهند کرد.

وی ارتقای استانداردهای آلایندگی خودروها به یورو4 را افتخار دولت دهم عنوان کرد و گفت: قطعا اجرای این پروژه میزان آلودگی هوای کلانشهرهای کشور را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

قائم مقام سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برخی خبرها مبنی بر احتمال ارائه مهلت به خودروسازان برای استاندارد یورو4 گفت: با توجه به سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط وزارت نفت قطعا تعویق در اجرای مصوبه دولت در خصوص استاندارد آلایندگی یورو4 تاثیرگذاری این میزان سرمایه‌گذاری را در کاهش آلودگی هوا از بین خواهد برد و بعید می‌دانم چنین چیزی انجام شود.

سرهنگ احمد رستمی، معاون فنی و مهندسی پلیس راهور ناجا نیز روز شنبه از توقف شماره‌گذاری خودروهای فاقد استاندارد یورو 4 خبر داده بود.

وی گفته بود که بر اساس مصوبه 16 اسفند ماه 1390 هیات دولت و اصلاحیه اول اردیبهشت ماه هیات وزیران و اعلام سازمان حفاظت محیط زیست، ازاول تیرماه 92 پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی صرفا خودروهای تولیدی با استاندارد یورو 4 را شماره‌گذاری می‌کند.

وی خاطرنشان کرده بود که خودروهایی که قبل از تاریخ اول تیرماه 92 تولید شده‌اند، کماکان با شرایط قبلی شماره‌گذاری خواهند شد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/336