کد مطلب:3328
تاریخ انتشار:18 آذر 1397 ساعت 14:00
چاپ چاپ

شکست شرکت‌های هواپیمایی در اهداف زیست‌محیطی کاهش انتشار کربن

یک مطالعه جدید نشان داده است شرکت‌های هواپیمایی در به کارگیری کارآمدترین هواپیماها به تعداد کافی برای کاهش انتشار کربن دی اکسید ناموفق بوده‌اند.

یک مطالعه جدید نشان داده است شرکت‌های هواپیمایی در به کارگیری کارآمدترین هواپیماها به تعداد کافی برای کاهش انتشار کربن دی اکسید ناموفق بوده‌اند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، طبق رتبه بندی های یک سازمان غیردولتی آلمانی به نام "اتمسفر"، کارآمدترین مدل های هواپیمایی جدید از جمله بوئینگ ۷۸۷-۹، ایرباس A۳۵۰-۹۰۰ و ایرباس A۳۲۰neo می توانند نسبت به مدل های قدیمی تر نقشی به سزا در کاهش انتشار کربن داشته باشند اما هیچ شرکت‌ هواپیمایی سرمایه گذاری قابل توجهی در بکارگیری مدل های جدید برای رسیدن به سطوح بالای بهره‌وری انرژی نداشته است.

در شاخص سالانه شرکت هواپیمایی "اتمسفر" برای سال ۲۰۱۸ میلادی، هیچ خط هوایی رده A را برای بهره‌وری کسب نکرده و تنها دو خط هوایی رده B را کسب کرده‌اند.

همچنین از هر ۱۰ خط هوایی در جهان تنها یک مورد قادر بوده ضمن رشد اقتصادی، میزان انتشار گازهای گلخانه ای خود را ثابت نگه دارد.

مدیر اجرایی "اتمسفر" اعلام کرد: نتایج بررسی های ما حاکی از آن است که بهبودهای کارآمد در بیشتر خطوط هوایی سراسر جهان برای رسیدن به هدف ۲ یا ۱.۵ درجه سانتی گرادی توافق نامه پاریس کافی نبوده است. ما اکنون به سوخت های جدید، مصنوعی و عاری از کربن دی اکسید و دیگر اقدامات شدید برای محدود کردن انتشار این گاز در این بخش نیاز داریم.

برخی خطوط هوایی در سراسر جهان به این گفته ها واکنش نشان داده اند. برای مثال British Airways با بیان این که این خط هوایی اولین خط هوایی در اروپاست که در ساخت کارخانه‌ای برای ایجاد سوخت جت تجدیدپذیر از پسماندهای خانگی سرمایه گذاری کرده است، اعلام کرده که متعهد به کاهش انتشار کربن خود بوده و بهره‌وری خود را از سال ۲۰۰۸ میلادی تاکنون بیش از ۱۰ درصد بهبود داده است و تلاش می کند تا سال ۲۰۲۵ میلادی انتشار کربن دی اکسید خود را به میزان ۲۵ درصد کاهش دهد.

خط هوایی Virgin Atlantic نیز با بیان این که این خط هوایی متعهد به سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری برای تولید سوخت تجدیدپذیر جایگزین تا ۲۰ سال آینده شده، اعلام کرده این خط هوایی برنامه بزرگ ۱۰ ساله برای جایگزینی کل ناوگان هوایی خود و استفاده از هواپیماهای دو موتوره کارآمدتر به جای هواپیماهای چهار موتوره در نظر داشته است. در نتیجه از سال ۲۰۰۷ میلادی تاکنون انتشار کربن هواپیماهای خود را تا ۲۳.۷ درصد کاهش داده است و این میزان تا سه سال آینده که جایگزینی ناوگان هوایی ادامه خواهد یافت، بیشتر می شود.

به گزارش گاردین، یکی از جایگزین های سوخت های جت، بیوسوخت ها هستند که مشکلات خاص خود از جمله جنگل زدایی را به همراه دارند. همچنین راه های دیگری برای خطوط هواپیمایی وجود دارد که بدون نیاز به استفاده از سوخت‌های جایگزین کاهش انتشار کربن را داشته باشد که از آن جمله می توان به تنظیم شیوه های پرواز خودکار و نیز تنظیمات کوچک در هواپیماها اشاره کرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3328