کد مطلب:3274
تاریخ انتشار:15 آبان 1397 ساعت 21:19
چاپ چاپ

جزایر شناسامه‌دارمی‌شوند

جزیره هرمز یکی از مناطق بسیار جذاب برای گردشگری چه توریسم معمولی، چه اکوتوریسم و چه توریسم خارجی است.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جزیره هرمز یکی از مناطق بسیار جذاب برای گردشگری چه توریسم معمولی، چه اکوتوریسم و چه توریسم خارجی است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ‌پروین فرشچی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌اظهار کرد: جایکا فعالیت، طرح‌ها و پروژه‌های زیاد و متعددی در کشور دارد، اما ما طرح خاصی که به تهیه طرح جامع حفاظت از محیط‌زیست استان هرمزگان مربوط می‌شود را از حدود دو سال پیش شروع کردیم.

وی ادامه داد: اول آماده‌سازی و نوشتن طرح‌ها را آغاز کرده  آن را به امضای دو نهاد سازمان حفاظت محیط‌زیست و جایکا رساندیم و پس‌ از آن کار را آغاز کرده‌ایم.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه نکته خوب طرح جایکا این است که ذی‌نفعان زیادی در این پروژه وجود دارند، افزود: پروژه کارگروه‌های متعددی دارد، در پنج کارگروهی که داریم متخصصین ایرانی ما خیلی خوب شرکت می‌کنند و هماهنگ هستند و به بخش‌های مختلفی چون قوانین، مقررات، اکولوژیکی، آلودگی، پهنه‌بندی فضایی و مدیریت اجتماعی و اقتصادی و مطالعاتی که باید انجام شود پرداخته می‌شود.

فرشچی با اشاره به اینکه همه کارگروه‌ها اطلاعات و داده‌های خود را با هم دیگر تبادل می‌کنند و بعد به یک طرح جامع حفاظت از محیط‌زیست استان هرمزگان خواهیم رسید، تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه از منطقه مکران به‌عنوان یک منطقه مستعد برای توسعه یاد شده و برنامه‌ریزی‌ها بر پایه این است که حتماً این منطقه توسعه پیدا کند.

وی با بیان اینکه در مطالعات قبلی پهنه‌بندی فضایی سواحل مکران را انجام داده‌ایم، عنوان کرد: اکنون نیز با انجام این طرح می‌توانیم آمادگی کامل برای کمک به توسعه در یک فضای دوست دار و همراه محیط‌زیست را داشته باشیم.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست در خصوص طرح‌های توسعه جزیره هرمز خاطرنشان کرد: جزیره هرمز یکی از مناطق بسیار جذاب برای گردشگری چه توریسم معمولی، چه اکوتوریسم و چه توریسم خارجی است؛ مسئله اصلی این است که ما ارزش محیط‌زیست جزیره هرمز را بدانیم و مسئله دوم این است که با ارزش‌گذاری اقتصادی زیست‌محیطی آنجا بتوانیم برنامه‌های مدون برای گردشگری داشته باشیم.

فرشچی با اشاره به اینکه باید همکاری نزدیک با میراث فرهنگی درزمینهٔ توسعه گردشگری در جزیره هرمز وجود داشته باشد، بیان کرد: از طرف دیگر ما در معاونت محیط‌زیست دریایی شناسنامه جزایر را در دست تهیه داریم که می‌تواند به شناخت جاذبه‌های گردشگری و اهمیت محیط‌زیست در این جزیره کمک کند.

وی با بیان اینکه گردشگری ساحلی و دریایی به‌خصوص اکوتوریسم دریایی خود یک بازوی حفاظتی برای محیط‌زیست است چراکه تکیه آن روی گونه‌ها، زیبایی، طبیعت ساحل و دریا است، افزود: ما از بسیاری از برنامه‌هایی که مربوط به گردشگری دریایی است، استقبال می‌کنیم و امیدواریم بتوانیم با به دست آوردن اطلاعات برای تهیه شناسنامه‌های زیستی 55 جزیره کشور ‌که تنها 12 مورد آن مسکونی است، اقدامات خوبی در این زمینه انجام دهیم.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به اینکه خیلی چیزها هست که باید در خصوص جزایر خود بدانیم و به دست آوریم، اضافه کرد: متأسفانه ما خیلی از جزایر کشور را نمی‌شناسیم، خیلی از آن‌ها می‌توانند تبدیل به پارک‌های فناوری شوند و ممکن است برخی بتوانند قابل سکنی باشند؛ اطلاعات کاملی از جزایر کشور در دست نیست و تا این جزایر را کامل نشناسیم، متوجه استفاده و بهره‌برداری بهتر از این جزایر نمی شویم.


انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3274