کد مطلب:3255
تاریخ انتشار:6 آبان 1397 ساعت 19:37
چاپ چاپ

معمای توله شیرهای کشف شده در مناطق شهریِ اروپا!

پلیس فرانسه چند روز گذشته مردی را در پاریس و در حالی که یک توله شیر به بغل داشت و داخل یک کمد پنهان شده بود دستگیر کرد.

پلیس فرانسه چند روز گذشته مردی را در پاریس و در حالی که یک توله شیر به بغل داشت و داخل یک کمد پنهان شده بود دستگیر کرد. این خبر به همراه چندین خبر مشابه توجه بسیاری از رسانه‌های اروپایی را به خود جلب کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سال گذشته نیز پلیس یک توله شیر را در آپارتمانی در همین شهر کشف کرد و در اوایل ماه جاری نیز یک شیر در حالی دیده شد که آزادانه در خیابان‌های هلند می‌گشت.

این توله‌ شیرها از کجا آمده‌اند؟

کارشناسان تجارت حیات وحش در مورد این قضایا توضیح می دهند. مقامات می گویند بعید است این توله شیرهایی که به طور غیرقانونی در اروپا نگهداری می‌شوند در حیات وحش متولد شده باشند. یک متخصص تجارت غیرقانونی حیات وحش در صندوق بین المللی رفاه حیوانات می‌گوید به احتمال زیاد این حیوانات در اروپا و در اسارت متولد شده‌اند. آنها می توانند متعلق به صاحبان خصوصی، پرورش‌دهندگان نامعتبر، باغ وحش های غیرمجاز و سیرک های بی‌مسئولیت باشند.

او این گونه توضیح می‌دهد که قاچاق یک حیوان غیرمعمول از آفریقا یا آسیا کار دشواری است چرا که افسران گمرک به خوبی آموزش دیده و مسائل تجاری قوانین مناسبی دارند. اما این کار غیرممکن هم نیست. چه بسا که در گذشته نیز برخی افراد گربه سانان بزرگ را از طریق فرودگاه قاچاق کرده‌اند.

چه کسانی این توله شیرها را می‌خرند؟

مشخص است که افرادی با درآمدهای کلان خریداران این حیوانات هستند.

بنابر گزارش شبکه خبری بی‌بی‌سی، مظنون هفته گذشته این پرونده در پاریس قصد داشته توله شیر را در رسانه های اجتماعی با قیمت ۱۰ هزار یورو به فروش برساند.

یک متخصص شبکه ترافیک نظارت بر تجارت حیات وحش بر این باور است که خریداران این حیوانات احتمالاً تصور می کنند داشتن یک توله شیر به آنها حس قدرت و شکست ناپذیری می دهد. برخی از این خریداران صاحبان قدرت و ثروت بوده و خود را بالاتر از قانون می دانند یا نفرات اصلی در دنیای جنایتکاران هستند.

برای مثال در سال ۲۰۰۹ میلادی پلیس ایتالیا یک تمساح کشف کرد که گفته می‌شد متعلق به یک مظنون به رئیس مافیا بوده است.

برخی کارشناسان معتقدند که صنعت سینما می تواند نقش مهمی در نگهداری حیوانات عجیب و غریب به عنوان حیوانات خانگی داشته باشد. برای مثال آل پاچینو در فیلم صورت زخمی، یک ببر را به عنوان حیوان خانگی نگهداری می کرد و حیوان خانگی نقش منفی فیلم اسکای فال یک اژدهای کومودو بود.

هم چنین ناآگاهی دلیل دیگری است که مردم گربه سانان بزرگ را خریداری می کنند. چرا که آن ها فکر می‌کنند شیرها بسیار زیبا، عجیب و غریب و متفاوت هستند. از همین رو بدون توجه به معیارهای رفاه و امنیت این حیوانات، آن ها را خریداری و در قفس حبس می کنند.

چرا نگهداری این حیوانات نامناسب است؟

ابتدا باید گفت که نگهداری حیوانات وحشی خطرناک است. این حیوانات برخلاف سگ‌ها، قرن هاست که به عنوان حیوان خانگی پرورش نیافته‌اند و بسیار بعید است حتی در صورتی که انسان از تولگی آن ها را نگهداری کند، اهلی شوند.

این حیوانات، غیراهلی باقی می مانند و خطر بسیاری به همراه دارند. گربه سانان بزرگ می توانند صاحبان خود و اطرافیان را به شدت در معرض خطر قرار دهند. به ویژه  که این حیوانات  قابلیت بالایی برای فرار دارند. در سال ۲۰۱۱ میلادی پلیس آمریکا در ایالت اوهایو مجبور شد تعدادی خرس، گرگ، ببر و شیر را که از قفس های خود در یک باغ وحش خصوصی فرار کرده بودند به ضرب گلوله از پا درآورد.

یکی از عوامل دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد، نیازهای پیچیده سلامت یک گربه‌سان بزرگ است. اکثر صاحبان خصوصی حیوانات نمی توانند رفاه مناسب آن ها را تامین کنند. بدیهی است غذایی که به سگ ها می دهیم برای شیرها مناسب نبوده و این حیوانات هم چنین به فضاهای بسیار بزرگی برای تحرک نیاز دارند. در نهایت باید گفت بیشتر گربه‌سانان بزرگی که توسط صاحبان خصوصی نگهداری می‌شوند، سرانجام خوبی ندارند.

پس از کشف این حیوانات چه اتفاقی می‌افتد؟

صاحبان این گربه سانان اغلب پس از بزرگ شدن حیواناتشان نمی‌تواند آن ها را کنترل کنند و تمایل دارند به هر نحوی از شر آن ها خلاص شوند. یک متخصص با اشاره به پرونده اخیر هلند که یک شیر بالغ در حال گشتن در خیابان‌ها کشف شد می‌گوید که در این مورد احتمالاً همین اتفاق افتاده است.

در مواردی نیز ممکن است صاحبان حیوانات آنها را داوطلبانه به مقامات تسلیم کنند. هر چند این اتفاق بسیار نادر است. چرا که صاحب حیوان به احتمال زیاد با اتهامات جنایی مواجه خواهد شد.

بنابر گزارش بی‌بی‌سی، به گفته کارشناسان اگر پلیس یک توله را پیدا کند اولویت را بررسی وضعیت سلامت آن قرار می‌دهد. هنگامی که یک حیوان مصادره می‌شود در اولین اقدام یک دامپزشک وضعیت سلامت حیوان را بررسی می کند و به دنبال شواهد بالقوه آزار و اذیت روی حیوان می گردد. در صورتی که حیوان در وضعیت سلامت مناسب باشد، گام بعدی یافتن یک مکان مناسب برای نگهداری این حیوان است که می تواند یک مرکز حیات وحش، باغ وحش یا پناهگاه حیوانات باشد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3255