کد مطلب:3210
تاریخ انتشار:13 مهر 1397 ساعت 17:48
چاپ چاپ

آلودگی‌های نوری ساحل‌ها و افزایش مناطق مسکونی، تهدیدی علیه حیات وحش

آلودگی نوری از جمله این دلایل محسوب می‌شود که در کنار ساحل‌ها کاهش جمعیت لاک‌پشت‌های پوزه عقابی را سبب شده است.

مدیر عامل انجمن خردورزان حیات وحش و تنوع زیستی ضمن اشاره به برخی از گونه‌های در معرض انقراض کشور و برشمردن دلایل آن گفت: آلودگی نوری از جمله این دلایل محسوب می‌شود که در کنار ساحل‌ها کاهش جمعیت لاک‌پشت‌های پوزه عقابی را سبب شده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ژما جواهری‌پور در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: تمام موجودات زنده‌ روی کره زمین چه آن‌هایی که در آب‌ها و اقیانوس‌ها زندگی می‌کنند و چه پرندگان و چهارپایان همگی شامل حیات وحش می‌شوند حتی قارچ‌های کوچک و ریز باکتری‌ها نیز بخشی از حیات وحش را تشکیل می‌دهند.

وی با بیان اینکه تمام موجودات زنده چرخه و سیستم موثری را برای زندگی ما ایجاد می‌کنند، تصریح کرد: نیاز موجودات زنده به یکدیگر از جمله انسان به حیات وحش باعث شده است که حیات وحش اهمیت زیادی داشته باشند و نیاز داشته باشیم که از آن‌ها حفاظت کنیم. در کشورهای مختلف جهان از جمله کشور ما بزرگترین تهدید بشر روی کره زمین آگاهی نداشتن از نیاز به حیات وحش و از بین بردن آن‌ها است.

مدیرعامل انجمن خردورزان حیات وحش و تنوع زیستی ادامه داد: در زمان‌های گذشته همزمان با بهره‌کشی و استفاده انسان از منابع مختلف کره زمین، بخش زیادی از حیات وحش مورد تهدید اهداف خودخواهانه قرار گرفت. زمانی شکار برای زنده ماندن انجام می‌شد ولی پس از تامین نیازهای اولیه ، شکار تبدیل به فعالیتی لوکس و تجملاتی شد که از بین رفتن جانوران و موجودات زنده را در پی داشت.

جواهری‌پور با اشاره به اینکه روزانه شاهد از بین رفتن بسیاری از گونه‌های جانوری در نقاط مختلف جهان هستیم، گفت: برای مثال در کشور ما ببر مازندران از جمله گونه‌های ارزشمندی بود که از بین رفت همچنین در حال حاضر گونه‌های بسیاری از پرندگان، آبزیان و چهارپایان در لیست حیوانات در معرض خطر انقراض قرار گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه فک خزری، انواع وال‌ها و دلفین‌ها در خلیج فارس از جمله حیوانات رو به انقراض کشور ما هستند، تصریح کرد: هر ساله متولیان محیط زیست کشورهای مختلف لیستی از اسامی جاندارانی که در  معرض انقراض قرار گرفته‌اند منتشر می‌کنند تا توجه جهانیان را به آن گونه خاص جلب کنند.

مدیرعامل انجمن خردورزان حیات وحش و تنوع زیستی با اشاره به اینکه تعداد حیواناتی که در معرض انقراض قرار می‌گیرند روزانه افزایش پیدا می‌کند، گفت: یکی از اصلی ترین دلایل این اتفاق از بین رفتن زیستگاه‌های موجودات زنده است. طرح‌های توسعه، رشد مناطق مسکونی و افزایش زمین‌های کشاورزی برای بهره‌مندی انسان‌ها سبب از بین رفتن زیستگاه‌ها و در نتیجه از بین رفتن موجودات زنده می‌شود.

وی در ادامه اظهار کرد: ممکن است حیواناتی که از بین می‌روند منبع تغذیه سایر حیوانات باشند که به تبع آن، گونه‌ای که از آن تغذیه می‌کرده نیز از بین خواهد رفت. نقش عوامل طبیعی در انقراض گونه‌های جانوری بسیار محدودتر از نقش دخالت بشر روی طبیعت است. امروزه بسیاری از عناصری که در تولید داروها مورد استفاده قرار می‌گیرد برگرفته از طبیعت است و از این رو حیوانات می‌توانند در افزایش ایمنی زیستی ما کمک کنند و این موضوع ساده‌ترین دلیلی است که ما را برای حفاظت از طبیعت توجیه می‌کند.

مدیرعامل انجمن خردورزان طبیعت و حیات وحش افزود: اگر همین روند انقراض گونه‌های طبیعی ادامه داشته باشد شاید به جایی برسیم که انسان تبدیل به تنها موجود زنده کره زمین شود که در این در صورت زیست انسان به خطر می‌افتد.

جواهری‌پور با اشاره به اینکه یوز ایرانی، پلنگ ایرانی، سیاه گوش گربه، پالاس و لاک پشت پوزه عقابی از جمله گونه‌های رو به انقراض کشور هستند، گفت: زیستگاه سیاه گوش در بخش‌های بیابانی استان‌های مرکزی کشور است. سیاه گوش سریع ترین گربه جهان است که متاسفانه در کشور ما در خطر انقراض قرار گرفته است. لاک پشت پوزه عقابی نیز از جمله لاک‌پشت‌های در معرض انقراض خلیج فارس است.

وی در ادامه تصریح کرد: این لاکپشت برای تخم‌گذاری به سمت ساحل حرکت می‌کند اما متأسفانه در گذشته افراد محلی از تخم این لاکپشت استفاده غذایی می‌کردند که خوشبختانه با همکاری سازمان‌های مردم نهاد افراد محلی در این‌باره آموزش دیدند و اهمیت این لاک‌پشت برای آن‌ها تشریح شد.

مدیرعامل انجمن خردورزان طبیعت و حیات وحش با بیان اینکه آلودگی نوری اطراف ساحل‌ها زیست لاک‌پشت‌های پوزه عقابی را نیز تهدید می‌کند، گفت: این آلودگی نوری سبب می‌شود که لاک‌پشت‌ها هنگام بیرون آمدن از تخم به جای آنکه به سمت دریا بروند به سمت جاده حرکت کنند و سطح درخشان دریا را با سطح جاده‌ای که نور روی آن بازتاب پیدا کرده، اشتباه بگیرند.

جواهری پور در پایان با اشاره به اینکه حفاظت از حیات وحش در درجه اول حفاظت از خودمان و در درجه دوم احترام به طبیعت است، تصریح کرد: دین ما نیز به حفاظت از طبیعت و حسن رفتار با حیوانات بسیار توصیه کرده است حتی توصیه‌های دینی در مورد حسن رفتار با حیواناتی که از آن‌ها برای کشاورزی بهره می‌بریم داریم. امروزه نیاز داریم که این توصیه‌ها را دوباره بازخوانی و یادآوری کنیم، همچنین افزایش آگاهی‌های عمومی از جمله موثرترین اقدامات برای حفظ حیات وحش است. برای مثال در بازی‌های بین المللی مانند ادوار مختلف المپیک و جام جهانی بعضی از گونه‌های حیوانی را به عنوان نماد انتخاب می‌کنند تا آموزش و فرهنگ سازی لازم در این باره صورت بگیرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3210