کد مطلب:3173
تاریخ انتشار:21 شهریور 1397 ساعت 16:42
چاپ چاپ

انقراض هشت گونه پرنده طی دهه اخیر به تایید رسید

بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، مهمترین دلایل انقراض این پرندگان، جنگل‌زدایی، تخریب زیستگاه‌ها و تجارت حیات وحش بوده است.

کارشناس تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آخرین گزارش موسسه بین‌المللی حیات پرندگان از تایید انقراض هشت گونه پرنده خبر داد و گفت: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته، مهمترین دلایل انقراض این پرندگان، جنگل‌زدایی، تخریب زیستگاه‌ها و تجارت حیات وحش بوده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، اصغر مبارکی در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه اخیرا گزارشی از موسسه بین‌المللی حیات پرندگان (Birds life internatinal) مبنی بر انقراض کامل هشت گونه پرنده منتشر شده است،اظهارکرد: موسسه حیات پرندگان، پایش و کنترل جمعیت پرندگان و زیستگاه‌های آن‌ها را در سراسر دنیا انجام می‌دهد؛ در روزهای گذشته نیز گزارش ویژه‌ای در مورد نتایج انقراض پرندگان منتشر کرده است که زنگ خطر جدی برای همه دنیا به حساب می‌آید.

وی با اشاره به جزییات پایش پرندگان اظهار کرد: بر اساس ارزیابی‌هایی موسسه بین‌المللی حیات پرندگان - که روی ۵۱ گونه پرنده در سراسر دنیا انجام شده است- انقراض هشت گونه پرنده طی دهه اخیربه تایید رسید. این ارزیابی بر اساس عواملی مثل شدت تهدیدات، زمان مشاهدات و قابل اتکا بودن آن‌ها، سطح داده‌ها و زمان و کیفیت برنامه‌های مطالعاتی انجام شده است و نتایج این مطالعات انقراض کامل هشت گونه پرنده را تایید می‌کند.

این کارشناس دفتر تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از میان این هشت گونه پرنده منقرض شده، پنج گونه برای قاره آمریکای جنوبی است که چهار گونه تنها به کشور برزیل تعلق دارد. این هشت گونه ارزشمند شامل ماکائوی کوچک آبی، عسل‌خوار گونه سیاه، ماکائوی آبی کدر رنگ، جغدر کوچک نامبوکو، لپوینگ جاوا، لوریکیتکارولینای جدید، شکارچی درختی مخفی و گلینر آلاگوس است.

مبارکی در پاسخ به این پرسش که آیا دلایل انقراض هشت گونه پرنده بررسی‌ شده است، گفت: بر اساس گزارش منتشره، انقراض هشت گونه ارزشمند پرنده، ناشی از عوامل انسانی از جمله جنگل‌زدایی‌ و برداشت بی‌رویه چوب، سدسازی‌ها، تخریب زیستگاه‌ها بر اثر کشاورزی ناپایدار و تجارت حیات وحش است.

وی با تاکید بر اینکه انقراض هشت گونه از پرندگان بی بدیل در سال ۲۰۱۸ خبر بسیار ناخوشایندی است، گفت: انقراض هشت گونه ارزشمند در دنیا با وجود این همه تکنولوژی و تحول نظم جهانی، خبر بسیار دردناکی است و هرگز نباید فراموش کنیم که بازگشت این گونه‌های ارزشمند امکان‌پذیر نیست و با صرف میلیاردها دلار هم نمی‌توان گونه منقرض شده را به چرخه تنوع زیستی جهان برگرداند. واضح است که با صرف هزینه می‌توان جلوی انقراض گونه‌ها را گرفت اما بعد از انقراض برای جبران آن نمی‌توان کاری انجام داد.

این کارشناس سازمان محیط زیست تاکید کرد: خبر انقراض هشت گونه پرنده زنگ خطر برای کشور ما است تا بدانیم که این انقراض‌ها تنها برای برزیل و آمریکای جنوبی نیست بلکه در ایران هم عوامل انسانی گونه‌های ارزشمند گیاهی و جانوری را تهدید می‌کند و ممکن است چنین وضعیت انقراضی گریبان گونه‌های ارزشمند کشور ما را هم بگیرد.

مبارکی در پایان اظهار کرد: خوشبختانه در شرایط حاضر دانش و اطلاعات کافی در مورد شرایط گونه‌های در معرض خطر انقراض وجود دارد و عوامل تهدیدکننده حیات و بقای گونه‌های مختلف شناسایی شده و نیاز است با برنامه‌های مدیریتی این مسیر تکمیل شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3173