کد مطلب:3096
تاریخ انتشار:25 دی 1397 ساعت 17:11
چاپ چاپ

قاچاق تایر از برخی بنادر کوچک جنوبی

این روزها جنس قاچاقچی‌ها جورتر از واردکننده‌های رسمی تایر به کشور است، آن‌هم با قیمت‌هایی پایین‌تر و تعرفه‌هایی که برایشان صفر تمام می‌شود.

این روزها جنس قاچاقچی‌ها جورتر از واردکننده‌های رسمی تایر به کشور است، آن‌هم با قیمت‌هایی پایین‌تر و تعرفه‌هایی که برایشان صفر تمام می‌شود.


به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران، اگرچه انجمن واردکنندگان لاستیک، بارها در قالب نامه به مسئولان دولتی نسبت به کمبود تایرهای رادیال سواری در ماه‌های پایانی سال هشدار داده و کاهش چشمگیر واردات رسمی را دلیل اصلی این موضوع اعلام کرده‌اند، ‌اما در همین روزهای کسادی بازار برای تجار و شرکت‌های رسمی، بازار برای قاچاقچی‌ها به‌شدت داغ است. درست در شرایطی که شرکت‌ها و تجار رسمی، درگیر ارسال حواله‌های ارزی خود به شرکت‌های مادر در چین، ‌کره یا ژاپن هستند و میلیون‌ها دلار ارز دولتی در بانک‌های خارجی سرگردان شده است، ‌قاچاقچی‌ها فارغ از بروکراسی و کاغذبازی‌های بانک مرکزی و وزارت صمت به‌راحتی محموله‌های خود را وارد بنادر کوچک کشور کرده و از آنجا با تجمیع در کانتینر به تهران و دیگر کلانشهرها ارسال می‌کنند. به گزارش «دنیای خودرو» در شرایط فعلی، بنادر کوچک در سواحل جنوبی کشور به محلی برای ورود تایرهای قاچاق سواری و باری اتوبوسی تبدیل شده است.
داستان با تمام سادگی‌هایی که دارد از وجود باندهای قاچاق حکایت می‌کند. این روزها و در شرایطی که تعرفه ۴۰درصدی واردات تایرهای سواری و افزایش قیمت نرخ ارز واردات این دسته از تایرها را برای شرکت‌های رسمی، ‌چندان جذاب نمی‌کند، عده‌ای از قاچاقچی‌های تایر از طریق بنادر کوچک و محلی در جنوب کشور، اقدام به واردات تایر قاچاق با لنج و کشتی‌های کوچک می‌کنند. این تایرها که تا چندی پیش از طریق اتوبوس به شهرهای دیگر ارسال می‌شد، حالا در بنادر تجمیع شده و با کانتینر به شهرهایی همچون اصفهان و تهران فرستاده می‌شود!  کانتینرهای قاچاق،‌ پر است از تایرهای سواری با رینگ ۱۶به بالا که تا سه ماه قبل به‌دلیل کمبود واردات با قیمت‌های نجومی در بازار معامله می‌شد. حال اما تخلیه روزانه چند کانتینر تایر در شهرهای بزرگ قیمت‌ها را به‌خوبی شکسته است و کشور به واسطه واردات غیررسمی مشکلی به نام کمبود نخواهد داشت. نکته جالب توجه در لیست‌های اعلام‌شده توسط عوامل فروش این افراد در بازار شهرهای بزرگ،‌ تنوع بالای سایز است که حتی پیش از این نیز توسط شرکت‌های واردکننده تامین عملی نشده است.  بین برندهای واردشده به‌صورت قاچاق،‌ می توان دانلوپ،‌ بریجستون‌،‌ یوکوهاما و سومیتوموی ژاپن را دید. کومهو،‌ نکسن، ‌رودستون و هانکوک هم با لیستی کامل در بازار عرضه می‌شوند و میشلن و پیرلی نیز به‌وفور در بار قاچاقچی‌ها وجود دارد. تایرهای مذکور تولید سال ۲۰۱۸ هستند و حتی در بینشان می‌توان با نمونه‌های تولید ۲۰۱۹ نیز برخورد کرد؛ کالایی که خیلی سریع پس از خروج از کارخانه از طریق امارات به بنادر ایران رسیده است.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3096