کد مطلب:3053
تاریخ انتشار:19 تیر 1397 ساعت 12:56
چاپ چاپ

60 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال گذشته مربوط به 2 استان بوده است/استقرار بالگردهای اطفای حریق جنگل‌ها در 6 استان بحران‌خیز

در سال جاری تا کنون یک مورد در پارک ملی گلستان بوده است که خوشبختانه شرایط بدی تاکنون نداشتیم.

در سال جاری تا کنون یک مورد در پارک ملی گلستان بوده است که خوشبختانه شرایط بدی تاکنون نداشتیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی تیموری با اشاره به تفاهم‌نامه سازمان محیط زیست و وزارت دفاع برای تأمین تجهیزات مکانیزه اطفای حریق در مناطق حفاظت شده، گفت: طبق این تفاهم‌نامه از دو ماه گذشته به مرور لباس‌های اطفای حریق و تجهیزات انفرادی یگان محیط زیست و محیط‌بانان تأمین شد و این تجهیزات به ادارات کل محیط زیست در استان‌ها ارسال شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست افزود: همچنین بخشی از تجهیزات خودرو تهیه و ارسال شده است و بخش دیگر نیز در حال تدارک است و باید گفت امسال وضع ادارات کل محیط زیست استان‌ها به لحاظ تجهیزات اطفای حریق نسبت به سال گذشته بهتر است.

فعالیت ستاد واکنش سریع اطفای حریق

وی درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای پیشگیری و مقابله با حریق جنگل‌های مناطق حفاظت شده در سال جاری نیز توضیح داد: ستادی از قبل تشکیل شده است تحت عنوان ستاد واکنش سریع اطفای حریق است و تیم‌های واکنش سریع در فصل تابستان فعالیت می‌کنند. علاوه بر این محدوده‌هایی که بحران‌خیز است و در سال‌های گذشته به دفعات دچار حریق شده‌اند، از سوی یگان محیط زیست پایش و شناسایی شده است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست درخصوص آموزش اطفای حریق به محیط‌بانان و جوامع محلی گفت: نیروهای یگان محیط زیست و محیط‌بانان آموزش‌های لازم را دیده‌اند و آموزش‌هایی که باید جوامع بومی ببینند نیز در دستور کار محیط زیست قرار دارد چرا که اولویت سازمان محیط زیست در موضوع حریق، پیشگیری و آگاهی مردم است.

96 درصد آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها ناشی از عوامل انسانی است

وی با بیان اینکه 96 درصد از آتش‌سوزی‌های جنگل‌ها ناشی از عوامل انسانی است، گفت: آتش‌سوزی‌هایی که ناشی از عوامل انسانی است به صورت سهوی صورت می‌گیرد. بنابراین اولویت اول ما در مقابله با آتش‌سوزی، پیشگیری و آموزش مردم است تا با اقداماتی که انجام می‌شود حریق گسترده رخ ندهد و خسارات جبران‌ناپذیری به جنگل‌ها وارد نشود.

استقرار بالگردهای اطفای حریق در 6 استان بحران‌خیز

تیموری در ادامه خاطرنشان کرد: همچنین در سال جاری طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سال‌های گذشته با وزارت دفاع و سازمان مدیریت بحران داشتیم از بالگردهای سازمان هوافضای سپاه که با وزارت دفاع هماهنگ است برای اطفای حریق استفاده خواهیم کردیم. علاوه بر این بالگردهای اطفای حریق در استان‌های بحران‌خیز از جمله (گلستان، فارس، آذربایجان شرقی، کهگیلویه و بویراحمد، لرستان و خوزستان) مستقر هستند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: هر ساله برنامه‌ریزی می‌کنیم که بتوانیم آمار آتش‌سوزی در مناطق حفاظت شده محیط زیست را کاهش دهیم که در سه سال گذشته شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بوده‌ایم به‌طوری که هم نیروهای یگان محیط زیست آمادگی لازم را دارند و هم تجهیزات مناسب‌تر شده است.

کاهش 50 درصدی حریق جنگل‌ها نسبت به سال 93

وی همچنین به آمار حریق جنگل‌های حفاظت شده در سال گذشته اشاره کرد و گفت: در سال 96 حدودا 3 هزار و 100 هکتار از مناطق دچار حریق شده است. این آمار در سال 95 بهتر بوده است و حدود دو هزار و 500 هکتار از جنگل‌ها دچار حریق شد اما سال 96 نسبت به سال‌های 93، 92 و 91 شرایط بهتر شده است و با کاهش 50 درصدی حریق نسبت به سال 93 روبرو شده‌ایم به‌طوری که سال 93 حدودا 6 هزار و 300 هکتار آتش‌سوزی داشتیم.

60 درصد آتش‌سوزی جنگل‌ها در سال گذشته مربوط به 2 استان بوده است

تیموری گفت: در سال 96 حدود 60 درصد آتش‌سوزی جنگل‌های مناطق حفاظت شده در دو استان خوزستان و کردستان بوده است. در سال جاری هم تا کنون یک مورد در پارک ملی گلستان بوده است که خوشبختانه شرایط بدی تاکنون نداشتیم و پایش‌های لازم صورت گرفته است و نیروهای یگان محیط زیست در آمادگی کامل قرار دارند.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3053