کد مطلب:3036
تاریخ انتشار:28 خرداد 1397 ساعت 12:04
چاپ چاپ

افزایش 18 درجه‌ ای دمای زمین بر اثر انتشار گازهای گلخانه ‌ای

معاون کارگروه اول هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم سازمان ملل « IPCC» با بیان اینکه در 150 سال شاهد افزایش غلظت گازهای گلخانه ‌ای هستیم.

معاون کارگروه اول هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم سازمان ملل « IPCC» با بیان اینکه در 150 سال شاهد افزایش غلظت گازهای گلخانه ‌ای هستیم.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، ادوین آلدریان روز دوشنبه در نشست اطلاع ‌رسانی و آموزشی هیات بین‌ الدولی تغییر اقلیم در سازمان هواشناسی افزود: تغییر اقلیم یک مساله جهانی است و هیچ کشوری از پیامدهای آن در امان نیست.
وی اظهار داشت: پیامدهای تغییر اقلیم در هر کشور و نقطه ای از جهان متفاوت است شاید در ایران به شکل بیابان ‌زایی باشد اما می دانیم که سایر کشورها نیز تحت تاثیر این پدیده و مخاطرات جوی به شکل های مختلف قرار دارند.
آلدریان تاکید کرد: تغییر اقلیم مشکل مشترک جهان است در واقع یک مساله جهانی است و باید با کمک یکدیگر آن را حل و یا حداقل تاثیراتش را کم کنیم.
معاون کارگروه اول هیات IPCC گفت: علم اقلیم بسیار گسترده است و متخصصان زیادی در این زمینه فعالیت می کنند، بسیاری از این متخصصان با علم سیاست ، اقتصاد، صنعت و حتی علوم اخلاقی آشنا هستند اما بحث بر سر این است که به چه صورت و چه زوایایی به موضوع تغییر اقلیم بپردازیم.
وی اظهار داشت: بر این اساس IPCC مدل تغییر اقلیم را مد نظر قرار داده و به دنبال آن است که مشخص کند در سامانه‌ های اقلیمی چه اتفاقی در حال وقوع و مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم به چه شکلی است همچنین چگونه می‌توان این مخاطرات جوی را کاهش داد.
آلدریان با اشاره به تاثیر تغییر اقلیم روی پدیده ‌های مختلف جوی از جمله بارش برف اظهار کرد: این پدیده روی یخ‌ ها و یخچال‌ ها، همچنین اقیانوس ‌ها تاثیر داشته است علاوه بر این به دلیل فعالیت ‌های انسانی ترکیبات جوی تغییر می‌کند و بر اثر استفاده از سوخت ‌های فسیلی، گازهای گلخانه ‌ای انتشار می‌یابد و همین موضوع بر افزایش آلودگی هوا نیز اثر گذار است.
معاون کارگروه اول هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم گفت: درختان را برای رفع نیازهای خود قطع می کنیم در واقع از ابتدای تاریخ همینطور بوده است، اما از سوی دیگر شاهد جنگل زدایی و بیابان زایی هستیم که بر روی یخچال ها و قطب تاثیر گذاشته است در واقع این پدیده‌ ها در مناطق مختلف دنیا در حال وقوع است که بر میزان منابع آبی مناطق نیز اثر منفی گذاشته است.
آلدریان ادامه داد: در کشور من یعنی اندونزی در حال حاضر فصل خشکی است شاهد هستیم که بارش ‌ها همچنان ادامه دار است چون فصول تغییر کرده است، شاید در ایران پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم به شکل ‌های دیگر از جمله بیابان زایی خود را نشان داده است.
معاون گروه اول IPCC با اشاره به ارتباط تغییر اقلیم با مصرف انرژی و سوخت اظهار کرد: افزایش جمعیت یکی از مشکلات جدی در حوزه تغییر اقلیم است که طبیعتا باعث افزایش مصرف انرژی و سوخت و در نتیجه تولید گازهای گلخانه‌ ای بیشتر می ‌شود.
آلدریان افزود: در مدت 150 سال گذشته ترکیب جوی تغییر کرده و شاهد افزایش غلظت گازهای گلخانه ‌ای هستیم. از دهه 1980 به بعد تغییر اقلیم وارد ادبیات جهان شد.
این عضو هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم تاکید کرد: فعالیت ‌های انسانی باعث افزایش دمای کره زمین شده است و طبق برآوردها حدود دو یا حتی سه درجه دمای زمین افزایش یافته است، واضح است که وقتی گاز دی اکسید کربن افزایش می‌یابد سیستم زمین گرم می ‌شود اما مسئله آن است که گرمایش جهانی تاثیرات متفاوتی بر بخش ‌های مختلف جهان دارد. بیابان‌زایی، تغییرات سطح آب دریاها از جمله عوارض گرمایش زمین و تغییر اقلیم است.
وی با اشاره به اینکه اگر دمای کره زمین 4 درجه افزایش یابد تاثیرات گسترده‌ای بر روی سیستم غذایی و محصولات کشاورزی خواهد داشت، گفت: شاید تغییرات ناچیز دما خیلی اثرگذار نباشد اما تغییرات شدید دما طی بازه زمانی نیم قرن تاثیرات گسترده‌ ای خواهد داشت و مسلما تغییرات دمای اقیانوس ‌ها میلیاردها نفر را تحت تاثیر قرار می ‌دهد.
معاون کارگروه اول IPCC اظهار داشت: هیات بین‌المللی تغییر اقلیم سه پیام کلیدی در حوزه تغییر اقلیم دارد؛اول اینکه بدانیم تاثیر انسان در پدیده تغییر اقلیم بسیار حائز اهمیت است، دوم اینکه قصد داریم بدانیم چه عواملی باعث ایجاد چنین شرایطی می ‌شود و سومین پیام IPCC آن است که امکان دارد تغییر اقلیم تاثیرات غیرقابل برگشتی داشته باشد.
آلدریان افزود: بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی جهانی بعد از سال 2000 فقط طی دو سال بالاترین دما را ثبت نکرده ‌ایم اما غیر از این دو سال دمای کره زمین بسیار بالا بوده است، طبیعی است که این افزایش دما بر کاهش یخ ‌های اقیانوس‌ ها و تشدید آلودگی ‌ها اثرگذار خواهد بود، تهران در فصل زمستان شاهد افزایش آلودگی هوا است چون چرخه هوا در این فصل کافی نیست.
وی با اشاره به دیگر پیامدهای ناشی از تغییر اقلیم در ایران گفت: وقوع سیل یکی از مهمترین مخاطرات ناشی از تغییر اقلیم در ایران است، واضح است که همه مناطق دنیا اعم از کشورهای فقیر و غنی از تغییر اقلیم تاثیر می ‌گیرند اما کشورهای فقیر قطعا در برابر تغییر اقلیم آسیب پذیرتر هستند.

**هیچ شکی در بروز تغییر اقلیم وجود ندارد
رییس بخش اطلاع ‌رسانی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم نیز گفت: در بروز تغییر اقلیم هیچ شکی وجود ندارد اما اینکه عده ای آنرا نمی پذیرند ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. به هر حال پیامدها نشاندهنده این واقعیت است.
جاناتان لین با اشاره به اهمیت توسعه پایدار و توجه به آن در پدیده تغییر اقلیم گفت: اکنون در حال تهیه ششمین گزارش تغییر اقلیم با موضوع دمای 1.5 درجه ای کره زمین هستیم، در این گزارش علاوه بر دمای 1.5 درجه به فقر و تاثیرات تغییر اقلیم بر روی جوامع مختلف نیز نگاه می شود.
رئیس بخش اطلاع ‌رسانی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم گفت: گزارش‌ های منتشر شده از سوی IPCC مبنای مذاکرات بین ‌المللی و تشکیل کنوانسیون تغییر اقلیم قرار گرفته است؛ حتی توافقنامه پاریس بر مبنای گزارش پنجم این هیات منعقد شد.
وی اظهار داشت: از دهه 1960 و 1970 مقالات علمی متعددی در مورد تغییر اقلیم، چاپ و منتشر شد که توجه سیاستگذاران را به این موضوع جلب کرد اما از آنجا که تناقض‌ های متعددی در یافته‌ های علمی کشورها وجود داشت و برخی کمبود اطلاعات در مورد تغییر اقلیم را مطرح می کردند بنابراین قرار شد که هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم یا همان IPCC شکل گیرد.
جاناتان لین ادامه داد: هیات بین‌ الدولی تغییر اقلیم ماموریت یافت که روی موضوع تغییر اقلیم مطالعه کند و بر این اساس همواره تلاش کرد تا داده ها را جمع آوری و یک هم افزایی ایجاد کند تا دیگر دولت ها مجبور نباشند به طور جداگانه در حوزه تغییر اقلیم مطالعه کنند.
وی گفت: 30 سال است که این هیات تاسیس شده است و هر 6 سال یکبار یک گزارش مفصل در حوزه تغییر اقلیم ارائه و مشخص می‌کند که چه رفتارهایی باید در قبال تغییر اقلیم صورت گیرد. چهارمین گزارش جایزه نوبل را کسب کرد.
لین افزود: IPCC هیچ پژوهشی انجام نمی‌دهد بلکه مشاهدات و پژوهش ‌های صورت گرفته توسط کشورهای مختلف را ارزیابی می ‌کند و با قرار دادن این داده ‌ها و اطلاعات در کنار هم نتایج آن را به کشورها اعلام می‌کند.
وی گفت: ما به دولت‌ها نمی‌گوییم که چه کار باید انجام دهند بلکه گزینه‌ های مختلف را بر اساس دانسته ‌ها اعلام می ‌کنیم و دولت ‌ها می ‌توانند بر مبنای این داده ‌ها و اطلاعات و با توجه به وضعیت خود تصمیم بگیرند.
وی با بیان اینکه تمام گزارش ها در راستای توسعه پایدار است گفت: باید سعی کنیم توازنی ایجاد شود تا کشورها هم به تولیدات خود ادامه دهند و هم با تغییر اقلیم و تاثیرات آن توازن داشته باشند زیرا اگر این موارد را رعایت نکنیم به سمت افزایش چهار درجه ای دما پیش خواهیم رفت.
رئیس بخش اطلاع‌ رسانی هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم ( IPCC ) تاکید کرد: حتی هم اکنون هم که در آستانه دو درجه افزایش دما قرار داریم خطر ساز است در حالی که در نشست پاریس بر توقف افزایش دما در 1.5 درجه تاکید شد و موضوع گزارش ششم نیز همین است که در اکتبر امسال منتشر خواهد شد.
وی گفت: همچنین سال آینده دو گزارش با موضوعات تاثیر تغییر اقلیم بر اقیانوس ها و تاثیر تغییر اقلیم بر بیابان زایی تهیه خواهیم کرد.
لین افزود: در سال 2022 گزارش نهایی هیات بین‌ الدولی تغییر اقلیم منتشر می ‌شود، تغییر اقلیم در شهرها موضوع بسیار مهمی است چون نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می ‌کنند و انتشار گازهای گلخانه ای آنها نقش بسزایی در روند تغییر اقلیم دارد از این رو مسوولان روی این موضوع متمرکز شده اند.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3036