کد مطلب:3031
تاریخ انتشار:2 خرداد 1397 ساعت 14:41
چاپ چاپ

چهار فصل سال؛ در یک زمان و یک مکان

فصل دلخواه هر کسی فرق می‌کند، اما اگر در ماه گذشته به میلان سفر می‌کردید، می‌توانستید هر چهار فصل را در یک محل تجربه کنید.

فصل دلخواه هر کسی فرق می‌کند، اما اگر در ماه گذشته به میلان سفر می‌کردید، می‌توانستید هر چهار فصل را در یک محل تجربه کنید.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، در این شهر ایتالیا باغچه‌هایی ساخته و در معرض عموم قرار داده شده بود که طرح آن زاییده فکر معمار ایتالیایی کارلو راتی بوده است. او با استفاده از فناوری کنترل دما امکان تجربه بهار، تابستان، پاییز و زمستان در یک جا را برای بازدیدکنندگان فراهم کرد.
در چهار غرفه سرپوشیده که در یک فضای ۵۰۰ مترمربعی ساخته شده ‌است و هر کدام باغچه‌ای را در خود جا داده، می‌شود فصل‌های مختلف سال را دید و تجربه کرد. این غرفه‌ها در پیازا دل دوامو، میدان اصلی شهر میلان قرار داده شده بود.

هدف از این نمایش بالابردن آگاهی درباره تغییرات اقلیمی و همچنین تاکید بر لزوم سرسبز سازی شهرها بود.
گیا‌هان داخل این غرفه‌ها به حسگرهای دیجیتال وصل شده بود تا میزان آب، دما، رطوبت و مواد مغذی آن را اندازه بگیرد و از وضعیت سلامت آنها اطمینان حاصل شود.

غرفه‌هایی که داخل آن این گیا‌هان قرار داده شده بود، سقفی کریستال با ارتفاع ۵ متر داشت که از طریق آن نور خورشید براساس حسگرهای حساس به نور، به صورت دینامیک فیلتر می‌شد. بر بالای هر کدام از این غرفه‌ها دستگاه‌های فتوولتائیک نصب شده بود تا با تولید انرژی پاک سرد یا گرم فضای غرفه‌ها را زمستانی یا تابستانی بسازد.
پروفسور راتی می‌گوید: "حالا که تغییرات اقلیمی شدت گرفته، خیلی مهم است که این تغییرات را با آوردن اصلاحات در آن ببینیم و تجربه کنیم."

او همچنین می‌گوید که نیاز است تا سرسبزی را دوباره به "شهرهای بتنی خاکستری" مان برگردانیم.

قبلا هم با ساخته شدن آسمان خراش‌های موسوم به "جنگل عمودی" در شهر میلان تلاش برای سرسبزسازی این شهر انجام شده است. این ساختمان‌ها حالا یکی از جاذبه‌های دیدنی منطقه پورتا نوواوا در این شهر است.

شرکت معماری بوری استدیوز این ساختمان‌ها را در سال ۲۰۱۴ ساخت. در این ساختمان‌های چندین طبقه‌ای که هزاران نفر در آن زندگی می‌کنند، ۲۰ هزار گیاه و ۹۰۰ درخت به کار گرفته شده است.
حالا دولت چین به معماران این شرکت سفارش داده تا اولین فضای سرسبز شهری این کشور یعنی "شهرجنگل لیوژو" را بسازند.

قرار است کار این پروژه در چین در سال ۲۰۲۰ آغاز شود و طی آن دفاتر، خانه‌ها، هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مدارس همه پوشیده با گیاهان و درختان ساخته شود. این شهر که برای زندگی ۳۰ هزار نفر در نظر گرفته شده، قرار است پس از تکمیل شدن ۱۰ هزار تن گاز دی‌اکسیدکربن و ۵۷ تن از آلاینده‌ها را جذب خواهد کرد. در عین حال حدود ۹۰۰ تن اکسیژن تولید خواهد کرد.

برای رسیدن به این هدف، از ۴۰ هزار درخت و تقریبا یک میلیون گیاه از بیش از ۱۰۰ گونه آن استفاده خواهد شد.

این شرکت همچنین پروژه‌هایی برای ساخت "جنگل‌های عمودی" برای مسکن در پاریس و در چندین شهر هلند و لهستان روی دست دارد.
استفنو بایری، یکی از معماران این شرکت می‌گوید که باید در نظر داشته باشیم که شهرها تولیدکننده ۷۵ درصد دی‌اکسید کربن هستند و جنگل‌ها تنها از ۳۰ تا ۳۵ درصد از آن را جذب می‌کنند، "پس ما هیچ گزینه دیگری به جز افزایش شمار درخت‌ها در داخل شهرها نداریم".

از این که تعداد افرادی که به شهرها برای کار و زندگی می‌آیند، بیشتر شده، نیاز برای سرسبزسازی شهرها هم بیشتر شده است.

بیشتر شدن شهرنشینی باعث شلوغ شدن و آلوده شدن خیابان‌ها شده است و ایجاد فضاهای سبز نه تنها باعث بهبود وضعیت سلامت می‌شود بلکه می‌تواند نقشی واقعی در بهبود کیفیت هوا، عایق‌بندی ساختمان‌ها و کاهش بخارهایی موسوم به جزیره‌های گرما در شهر شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که دیواره‌های سبز می‌تواند آلودگی را تا ۳۰ درصد کاهش دهد و خطر ابتلا به بیماری‌های ریه را کم کند.

سرسبزسازی چریکی

شرکتی در لندن با نام Edible Bus Stop (ایستگاه اتوبوس خوراکی) برای سرسبزسازی فضاهای حتی کوچک کار می‌کند. این شرکت برای کاشتن گل و گیاه در اطراف شهر و به خصوص در نزدیک ایستگاه‌های اتوبوس از مردم کمک می‌گیرد. مردم به طور داوطلبانه برای سرسبزی محل‌ها سهم می‌گیرند. به همین دلیل به آن سرسبزسازی گوریلایی (چریکی) می‌گویند.

بعضی شهرها در بریتانیا از جمل بریستول که بودجه کافی برای پارک‌های شان ندارند، نمی‌توانند به درستی از فضاهای سبز شان نگهداری کنند.

لندن، ۱۳ درصد انرژی تمام بریتانیا را تولید می‌کند و ۲ درصد این انرژی توسط حمل و نقل شهری لندن تولید می‌شود. ساختن ایستگاه‌های سبز بخش مهمی از تعهد شهردار لندن برای کاهش انتشار گازهای مضر است.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3031