کد مطلب:3014
تاریخ انتشار:21 اردیبهشت 1397 ساعت 09:48
چاپ چاپ

آلودگی هوا سالانه در جهان هفت میلیون قربانی می‌گیرد

بیش از ۹۰درصد از موارد مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا نصیب کشورهایی می‌شود که درآمد سرانه کم یا متوسط دارند، به ویژه در آسیا و آفریقا.

تازه‌ترین آمار سازمان بهداشت جهانی گویای آن است که بشر در مبارزه با آلودگی هوا به بن‌بست رسیده است. به‌ویژه مردم کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای بزرگ آینده بیشترین آلودگی‌ها را متحمل می‌شوند.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از دویچه وله، سازمان بهداشت جهانی (WHO) در تازه‌ترین گزارش خود می‌گوید که ۷ میلیون نفر در سراسر جهان هر ساله بر اثر هوای آلوده جان خود را از دست می‌دهند. تدروس آدهانوم، مدیرکل این سازمان می‌گوید، آلودگی‌ هوا همه انسان‌ها و بیش ‌از همه فقیرترین‌ها را تهدید می‌کند.

تهیدستان، قربانیان اصلی آلودگی

بیش از ۹۰درصد از موارد مرگ ومیر ناشی از آلودگی هوا نصیب کشورهایی می‌شود که درآمد سرانه کم یا متوسط دارند، به ویژه در آسیا و آفریقا.

ماریا مریا، مدیر بهداشت عمومی در سازمان بهداشت جهانی، می‌گوید: «در بسیاری از شهرهای بزرگ جهان تراکم آلاینده‌ها ۵ برابر میزان مجازی است که سازمان ما اعلام کرده است.»

او می‌افزاید، در کشورهایی با درآمد سرانه بالا، در اروپا، آمریکا و کانادا، استرالیا و نیوزیلند هوا در بهترین وضعیت قرار دارد.

از هر ۱۰ نفر در جهان ۹ نفر هوایی تنفس می‌کنند که غلظت آلاینده‌هایی مانند سولفات، نیترات و دوده در آن زیاد است. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، این ذرات سمی و ذرات مشابه عامل یک‌چهارم مرگ ومیرهایی هستند که به دلیل بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی در افراد بالغ روی می‌دهد. نزدیک به ۳۰درصد سرطان‌های ریه و ۴۳درصد ضایعات ریوی مزمن نیز دلیلی ندارند جز هوای آلوده.

آلودگی هوا حتی در منازل

سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوای درون و بیرون از منازل را متمایز از یکدیگر می‌داند. در داخل منازل، اغلب دود حاصل از آتش‌ ‌و سوزاندن نفت و چوب برای پخت وپز یا روشنایی مسبب آلودگی است. حدود سه میلیارد از مردم دنیا برای برآوردن نیازهای خود هنوز به این نوع سوخت متکی‌اند.

به گفته سازمان بهداشت جهانی،‌ در عوض، حدود ۴ میلیون و ۲۰۰هزار نفر بر اثر استنشاق هوای آلوده در فضاهای باز جان خود را از دست می‌دهند. دودهای منتشرشده صنعتی یا دودهای خارج‌شده از خودروها و وسایل نقلیه سهم زیادی در آمار مرگ ومیر دارند.

یک گام مثبت

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است، برخلاف سال ۲۰۱۶ که تنها ۳۰۰۰ شهر داده‌های خود را در اختیار نهادهای مسئول قرار داده بودند، این بار ۴۳۰۰ شهر در این زمینه حاضر به همکاری شده‌اند.

ماریا مریا، مدیر بهداشت عمومی در سازمان بهداشت جهانی این گام را مایه امیدواری می‌داند و نتیجه می‌گیرد که حالا دیگر مشکل شناخته شده و شهرها تمایل دارند برای بهبود وضعیت اقدام کنند.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/3014