کد مطلب:2924
تاریخ انتشار:26 اسفند 1396 ساعت 12:37
چاپ چاپ

مراکز امداد و نجات پستانداران دریایی ایجاد می شود

فک خزری به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت، نیازمند حمایت بین المللی است.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست از شناسایی کریدور های مهاجرتی و زیستگاه های تغذیه ای، ایجاد مراکز امداد و نجات پستانداران دریایی و برگزاری کارگاه های آموزشی و افزایش آگاهی های زیست محیطی جوامع بومی در آینده نزدیک به منظور حفاظت از پستانداران دریایی خبر داد.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA) به نقل از مانا، پروین فرشچی اظهار داشت: پایش مرگ و میر فک خزری در استان های شمالی کشور، تیمار، درمان و رهاسازی فک های آسیب دیده و زخمی در استان های گلستان و مازندران و نیز برگزاری کارگاه های آموزشی برای صیادان و مردم محلی دراستان های شمالی کشور با همکاری موسسه لنی هارت هلند از جمله اقدامات در دریای خزر محسوب می شود.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: فک دریای خزر تنها پستاندار دریای خزر و یکی از کوچکترین انواع فک ها است که زیستگاه آن تمام بخش های دریای خزر از مناطق ساحلی خزر شمالی تا سواحل جنوبی خزر را شامل می شود.

به گفته فرشچی این گونه به دلیل صید بی رویه و به هم خوردن شرایط زیستی و کاهش شدید جمعیت، نیازمند حمایت بین المللی است.

وی به پایش مرگ و میر پستانداران دریایی جنوب کشور نیز اشاره کرد و تاکید داشت: اجرای پروژه پایش دلفین های گوژپشت در خورموسی استان خوزستان با همکاری اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان و دانشگاه صنعتی اصفهان از جمله این پروژه ها محسوب می شود.

فرشچی از اجرای طرح تهیه راهنمای پایش پستانداران دریایی خلیج فارس با همکاری دفتر زیست بوم های دریایی و دانشگاه علوم دریایی و دریانوردی چابهار خبر داد.

این مقام مسئول در باره برنامه آتی سازمان حفاظت محیط زیست در حفاظت از پستانداران دریایی گفت: تدوین و اجرای برنامه اقدام ملی حفاظت از پستانداران دریایی و پایش میدانی پستانداران دریایی از جمله این اقدامات خواهد بود.

فرشچی همچنین از شناسایی کریدورهای مهاجرتی و زیستگاه های تغذیه ای، ایجاد مراکز امداد و نجات پستانداران دریایی و برگزاری کارگاه های آموزشی و افزایش آگاهی های زیست محیطی جوامع بومی در آینده نزدیک به منظور حفاظت از پستانداران دریایی خبر داد.

به گفته معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، بهره برداری از دانش بومی به منظور حفاظت از پستانداران دریایی و نیز جلب مشارکت جوامع محلی و سازمان های مردم نهاد به منظورحفاظت از پستانداران دریایی در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

وی در ادامه گفته های خود با اشاره به ویژگی های پستانداران دریایی گفت: تمام پستانداران دریایی از ویژگی یکسانی برخوردار هستند از جمله که در آب زندگی می کنند، خونگرم و بچه زا هستند، به نوزاد خود شیر می دهند و با شش تنفس می کنند و برای نفس کشیدن به سطح آب می آیند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، راسته آب بازان؛ نهنگ ها، دلفین ها، و پورپویز ها را از جمله مهمترین پستانداران خلیج فارس و دریای عمان دانست.

به گفته وی، پورپویزها از مهم‌ترین گروه‌های جانوری در دریاها و اقیانوس ها به‌شمار می‌روند و در زنجیره‌ غذایی از نقش بسیار ارزشمند اکولوژیک برخوردار بوده و در راس هرم غذایی قرار دارند.

فرشچی خاطرنشان کرد : مرگ و میر این موجودات باعث آسیب به کل زنجیره غذایی و محیط زیست دریایی می شود.

معاون دریایی سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: در آب های ساحلی ایران، در خلیج فارس و دریای عمان تاکنون چهار خانواده و 16گونه‌ از راسته آب بازان ثبت شده است که نهنگ آبی با طول حداکثر ۳۳ متر بزرگترین و پورپویز بی‌باله با طول حداکثر دو متر کوچکترین آب‌باز در این منطقه محسوب می شود.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2924