کد مطلب:2897
تاریخ انتشار:21 اسفند 1396 ساعت 08:51
چاپ چاپ

40 درصد درختان قدیمی خیابان ولیعصر باقی مانده است

برآوردها نشان می دهد 16 هزار و 216 درخت در خیابان ولیعصر وجود داشته که از این تعداد 6 هزار و 780 اصله باقی مانده است.

مدیر گروه کانون ولیعصر شناسی ( کاوش ) گفت: برآوردها نشان می دهد 16 هزار و 216 درخت در خیابان ولیعصر وجود داشته که از این تعداد 6 هزار و 780 اصله یعنی 40 درصد از کل درختان باقی مانده است.

به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، سامان سیار عصر روز یکشنبه در نشست تخصصی خیایبان ولیعصر افزود: این میزان از درختان چنار خیابان ولیعصر نیز توزیع یکسانی ندارد ، بین پارک وی تا تجریش 80 درصد و جاهای دیگر 20 درصد باقی مانده است.

وی گفت: خیابان ولیعصر یکی از مهمترین خیابان های تهران است که نه تنها اقشار مختلف مردم را به هم وصل می کند بلکه اقلیم نیمه خشک جنوب تهران را به نقاط کوهپایه ای شمال تهران مرتبط می کند و تمام دهک های اقتصادی تهران را به هم متصل می کند.

سیار ادامه داد: خیابان ولیعصر ابتدا یک جاده بود که دو کاخ مرمر و گلستان را هم متصل می کرد و در ادامه به ایستگاه راه آهن سراسری می رسید، به مرور مردم یاد گرفتند تا از آن استفاده کنند و بعد از سال 1320 به جاده ای تفریحی تبدیل شد و به علت داشتن قنات های متعدد باغ های زیادی مانند ونک و باغ شمیران در آن شکل گرفت.

وی گفت: مساحت تهران در سال 1300 حدود چهار کیلومتر با جمعیت 250 هزار نفر بود ؛ در سال 1345 به 180 کیلومتر با دو میلیون و 700 هزار نفر جمعیت رسید و اکنون تهران دارای جمعیتی 8.5 میلیون نفری با تراکم 12 هزار نفر در کیلومتر مربع است.

مدیر گروه کاوش افزود: شهر تهران به دلیل اجرای طرح جامع که در سال 46 تدوین شد، به جای اینکه تمام شهر به هم متصل شود ؛ به شهری تبدیل شد که قطعات آن به وسیله اتوبان‌ها از هم جدا شدند اما خیابان ولیعصر تقریبا تمام طول شمال و جنوب تهران را بدون قطع شدن طی کرده است.

وی گفت: متوسط طبقات ساختمان های تهران در سال 1345 دو طبقه بود اما امروز تهران به طور متوسط پنج طبقه شده است ، به عبارتی طبقات تهران 2.5 و سطح تهران چهار برابر شده است .

وی با اشاره به اینکه سرانه اختصاصی واحدهای مسکونی نیز کم شده است افزود: تا چند سال پیش خانه ها بزرگتر بود اما امروز شاهد خانه هایی با متراژ بسیار کم هستیم ، همچنین 500 هزار تا یک میلیون خانه خالی در تهران وجود دارد و بنا به اعلام طرح جامع تهران ، این شهر بیش از 15 درصد واحد مسکونی اضافه دارد.

سیار به ترافیک تهران اشاره کرد و گفت: ترافیک تهران بر اثر ازدیاد جمعیت یا تراکم زیاد نیست بلکه در اثر حرکت زیاد است ، در سال 1345 فاصله خانه تا محل کار 6 کلیومتر بود اما امروز به حددو 40 کیلومتر رسیده است ، یعنی یک فرد باید هر روز مسیری حدود 40 کیلومتر را طی کند تا به محل کار و برعکس به منزل برسد.یعنی نسبت 6.5 برابر بیشتر حرکت می کند که برای این منظور مجبور به احداث بزرگراه شدیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر 10 درصد خیابان ولیعصر رها شده است یعنی در زمینی قبلا ساختمانی اداری ، تجاری و یا مسکونی ساخته شده بود اما اکنون به حال خود رها شده ودیگر استفاده نمی شود.

مدیر گروه کاوش میزان سطح تجاری تهران را 2.5 برابر استانداردهای جهانی اعلام کرد و گفت: این شهر از نظر خدمات فرهنگی با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. خیابان ولیعصر 2.5 درصد مساحت تهران را شامل می شود اما 14 درصد سینماها، 7 درصد موزه‌ها و 14 درصد کافه‌ها دراین خیابان قرار دارد این در حالی است که 10درصد این خیابان به حال خود رها شده اما همچنان بار فرهنگی و توریستی تهران بر دوش می کشد.

سیار گفت: همچنین 25 درصد هتل‌ های 5 ستاره، 18 درصد تمام هتل ‌های تهران در این خیابان بنا شده و 32درصد این خیابان فعالیت تجاری و 6درصد آن فعالیت مسکونی دارد.

وی اظهار کرد: به نظر می رسد خیابان ولیعصر می تواند شروع یک نوع پیاده محوری در شهر باشد، این خیابان از نظر اتلاف وقت در ترافیک رتبه 195 از 205 شهر بررسی شده دنیا را به خود اختصاص داده است، به طور میانگین در تهران زمان رسیدن از خانه تا محل کار 54 دقیقه برآورده شده در حالی که در سوئد 21 دقیقه و لندن 47 دقیقه است.

به گفته وی تمام تهران از لحاظ شیب هم برای پیاده رو و هم دوچرخه مناسب است. همچنین بررسی ها نشان داده است که عمق مترو تاثیری بر درختان چنار ندارد.

وی گفت: در گروه کاوش 10 ماموریت تعریف کردیم تا بتوانیم الگویی از یک زندگی شهری جدید را در خیابان ولیعصر شکل دهیم که تقویت و ایجاد فضای فرهنگی و تفریحی،‌ احیای فضاهای رها شده ، تقویت و ایجاد فضاهای توریستی، احیای درختان، تقویت و تجهیز پیاده ‌راه‌های موجود، احداث مجموعه‌ های پارکینگ‌، احداث خط عبور دوچرخه، ایجاد خط مترو یا تراموا در خیابان ولیعصر ، ایجاد تدریجی یک شبکه پیاده و دوچرخه در پهنه مرکز شهر با محوریت این خیابان برخی از محورهای این الگو است که می‌تواند در تعریف زندگی شهری در خیابان ولیعصر موثر باشد.

خیابان ولیعصر طولانی ترین خیابان خاورمیانه
امیر آریازند - قائم مقام معاونت برنامه ریزی شهرداری تهران دراین نشست گفت: خیابان 18 کیلومتری ولیعصر که تاریخ و فرهنگ پایتخت را از میدان راه آهن تا میدان تجریش می توان در آن مرور کرد ، طولانی ترین خیابان خاورمیانه است که نزدیک به 100 سال پیش یکی از دل انگیزترین تفرجگاه های مردم به حساب می آمد.

وی افزود: از سال 1320 ابتدا خودروی متفقین و سپس مردم از این جاده عبور کرد اما سال ها گذشت تا این جاده به خیابان تبدیل شد ، اکنون سال ها است که این خیابان با زوزه ارابه های آهنی شهرداری و خس خس نفس های تنگ شده چنارهای آن خو گرفته و همزیستی به ناچار مسالمت آمیزی را با جانوران موذی در پیش گرفته است.

وی به یکطرفه شدن خیابان ولیعصر اشاره کرد و گفت: یک طرفه شدن و راه اندازی سامانه اتوبوس های تندرو در خیابان ولیعصر رونق، شور و نشاط در این خیابان را کاهش داده و امروز می خواهیم با همکاری یکدیگر و با کمک جوانان خلاق و مجهز به دانش روز، بار دیگر عطر و طعم زندگی را در این خیابان جاری کنیم.

وی با اشاره به اینکه ظاهر و حسی که فضاهای شهری ایجاد می کنند، تاثیرات مهمی بر رفتار دارند افزود: باید به این نکته توجه کرد که چرا برخی شهرهای خاص در نوک پیکان نوآوری های فرهنگی یا اقتصادی قرار دارند.

وی اظهار کرد: عقلانیت حکم می کند شهرها مرکز خلاقیت و سرزندگی باشند و هنر پیشرفته، فناوری، دانش و سیاست از آنها نشات بگیرد، وجود تحرک اجتماعی در شهر و خیابان خواب هایی که برای زنده ماندن در میان زندگی شهری از هم گسیخته با مرگ دست و پنجه نرم می کنند از جمله ویژگی های شهرنشینی در دوره مدرن است.

آریا زند ادامه داد: شهرها سرچشمه فرصت های کار، ثروت و قدرت هستند و دنیای اجتماعی آنها همواره افکار، خوراک، موسیقی و مدهای جدید خلق می کنند.

وی گفت: خیابان ولیعصر از دیرباز شاه رگ حیاتی شهر تهران بوده و در روزگاری نه چندان دور پیوند دهنده محرومترین و برخوردارترین بافت های شهری ر تهران بود اما در چند دهه گذشته به حلقه وصل و نخ تسبیح بخش های مهمی از بافت های مسکونی، اداری، تفریحی، گردشگری و اقتصادی پایتخت تبدیل شده است.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2897