کد مطلب:2891
تاریخ انتشار:17 دی 1396 ساعت 14:44
چاپ چاپ

موزه میکروب شناسی آمستردام

موزه میکروب می تواند کاملا دید شما را به دنیای اطراف و همه ی جنبه های زندگیتان تغییر دهد.

بعضی موضوعات از دیرباز برای ما انسان ها سوال برانگیز بوده اند و طی قرون متمادی توجه دانشمندان را به خود جلب می کرده اند. کهکشان های مختلف و دنیای آسمان ها، جهان زیر زمین و داخل بدن جانداران و یا دنیای پس از مرگ، از این قبیل مسائل هستند.

 

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، با این که تا به امروز دانشمندان زیادی بر روی بدن انسان و ویژگی های آن تحقیق و مطالعه کرده اند اما هنوز هم عموم مردم اطلاعات چندانی درباره ی آنچه در بدن هایشان می گذرد، ندارند. اگر در بدن جانداران دقیق تر شوید بدون شک دریچه ای نوین به روی شما باز خواهد شد. حتی گلبول های قرمز، باکتری و میکروب های موجود در بدن ها نیز دنیایی فوق العاده وسیع دارند.

 

در آمستردام امکانی فراهم آمده تا علاقمندان به میکروب و باکتری ها با این موضوعات از نزدیک آشنا شوند. موزه ای در این شهر بزرگ وجود دارد که بازدیدکنندگانش می توانند از نزدیک میکروب ها را دیده و یا حتی لمس کنند.

 

میکروب ها از جالب ترین موجودات هستند؛ دیده نمی شوند اما همیشه و همه جا حضورشان را در کنارتان احساس می کنید. روزانه با میلیون ها میکروب سرو کار دارید اما هیچ چیزی راجع به آن ها نمی دانید. در حال خوردن، خوابیدن، کار کردن و همه ی شرایط شما را تنها نمی گذارند.

 

دیگر زمان آن رسیده که با ترس ها، وسواس ها و ندانسته هایمان رو به رو شده و وارد دنیایی جدید شویم. آیا همه ی میکروب ها خطرناک هستند؟ شکل ظاهری ان ها زیر میکروسکوپ چگونه است؟

 

چرا بازدید از موزه میکروب؟

- بهترین مکان گردشگری دنیا برای آشنایی با میکروب است.

- می توان علاوه بر دیدن میکروب ها، تحقیقاتی هم رویشان انجام داد.

- حاصل دست رنج هزاران دانشمند را، با صرف دقایق کمی مشاهده خواهید کرد.

- با بازدید از آن می توان با دنیایی دیگر آشنا شد.

- از مهم ترین اماکن گردشگری آمستردام به شمار می آید.

- مکان خوبی برای آموزش جوانان و نوجوانان است.

 

معرفی موزه میکروب آمستردام | Micropia

موزه میکروب که با نام میکروپیا (Micropia) نیز شناخته می شود، امکان بازدید از دنیایی ماورائی را برای بازدیدکنندگانش فراهم نموده است. تقریبا هیچ یک از دیدنی های این موزه را نمی توان با چشم غیر مسلح دید. موزه میکروب می تواند کاملا دید شما را به دنیای اطراف و همه ی جنبه های زندگیتان تغییر دهد.

 

در این موزه یاد می گیریم که همه ی میکروب ها مضر و بیماریزا نیستند و حتی وجود بسیاری از آن ها برای زندگی ما مفید و ضروری هستند. این موزه تنها به میکروب ها و چگونگی زیست آن ها نپرداخته بلکه به طور کلی ریز اندامان یعنی باکتری ها، ویروس ها، آغازیان و قارچ ها بررسی می گردند.

 

بازدیدکنندگان میکروپیا می توانند در آزمایشگاه ها به تحقیق و مطالعه بر روی این موجودات زنده و غیر قابل دیدن بپردازند. آن ها پس از بررسی هایشان متوجه می شوند که میکروب ها چه می خورند، عمر آن ها چقدر است و زوایای مختلف زندگی آن ها به چه صورتی می باشد.

 

از جمله فعالیت های جالب در این موزه جمع آوری میکروب های مورد علاقه است! در میکروپیا کارت ها و تمبرهایی با چهره ی میکروب ها به فروش می رسد و شما می توانید مجموعه ای منحصر به فرد از تصاویر میکروب ها را در اختیار داشته باشید. همچنین می توانید در طول موزه گردیتان میکروب هایی که از نظر شما جالب هستند را بر دارید و در قسمت آزمایشگاه روی آن ها آزمایش کنید. در نظر داشته باشید که میکروپیا برای آزمایش و بازدید افرادِ تا ۱۰ سال ساخته و برنامه ریزی شده است ولی برای بزرگترها هم اغلب جالب و آموزنده است.

 

این موزه در ۳۰ سپتامبر سال ۲۰۱۴ میلادی بازگشایی و به عموم اجازه ی ورود داده شد. اما دقیقا چه چیزهایی در این موزه آموزش داده می شود؟ برای این که بدانیم آیا این موزه ارزش بازدید دارد یا خیر وارد موزه شده و به صورت کلی اطلاعاتی که میکروپیا به ما می دهد را بررسی می کنیم.

 

در موزه میکروب آمستردام چه می گذرد؟

آنچه تا اینجا متوجه شده ایم این است که در این مکان دیدنی همه چیز مربوط به دنیای میکروسکوپی و غیر قابل دیدن می باشد. برای این که بیشتر با آنچه در میکروپیا می گذرد آشنا شویم دنیای ریزاندام ها را به قسمت های مختلف تقسیم کرده و آن ها را بررسی می کنیم.

 

۱- قارچ ها

اغلب مردم با قارچ ها آشنا هستند زیرا در زندگی روزمره آن ها را دیده اند، زمانی که نان، مربا و... کپک می زند می دانند که همه چیز زیر سر وجود قارچ ها است. اما اینجا به قارچ ها به شکلی دیگر نگاه می شود. افراد کمی هستند که از مزایای وجود قارچ ها باخبرند و آن ها را موجودی مضر و پر دردسر نمی دانند.

 

در میکروپیا مزایای وجود قارچ ها معرفی و به بازدیدکننده ها ثابت می شود قارچ ها در دنیای پزشکی، سلامت و ساخت داروها نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند.

 

محققان دو دانشگاه (maurizio montalti) و (utrecht) متدی طرحی کرده اند که طبق آن قارچ های هرنسس کاملا پایدار و سازگار با محیط زیست شده اند. در میکروپیا می توانید به صورت اجمالی با این متد و استفاده های درمانی از قارچ ها آشنا شوید.

 

قارچ ها در میکروپیا به عنوان جِرمی خزه دار مورد آزمایش قرار می گیرند و بر روی نقش آن ها در زندگی انسان ها و حیوانات آزمایش و مطالعه انجام می شود. از قارچ ها برای تغییر شکل شکر و قند موجود در غذا و خوراکی ها به شکلی مفیدتر هم استفاده می شود و این موضوع برای بازدیدکنندگان بسیار جالب است و آن ها می توانند روند رشد و تغییرات قارچ ها را به چشم ببینند.

 

این موجودات زره بینی به عنوان منحصر به فرد ترین کاراکترهایی که در محیط اطراف ما وجود دارند به مخاطبین معرفی می شوند و به شما ثابت می شود که قارچ ها موجودات خبیث و بدی نیستند.

 

علاوه بر همه ی اطلاعاتی که در این موزه در رابطه با قارچ ها وجود دارد این امکان را نیز فراهم کرده اند تا بتوانید به کشت قارچ هم بپردازید و با چشمان خود زنده بودن این موجودات را مشاهده نمایید. در هر صورت قارچ ها مانند چسبی قوی هستند که به زندگی و فعالیت های روزمره ی ما چسبیده اند پس باید با آن ها و چگونگی کشت و تکثیرشان آشنا باشیم.

 

جالب است بدانید که قارچ ها از مقاوم و پایدارترین موجودات روی زمین هستند و دانشمندان بر این هستند که از این قابلیت آن ها استفاده کرده و مقاوت اشیا را بالا ببرند و یا حتی از آن ها به عنوان جسمی مفید بهره برداری کنند تا روزی آن ها جایگزینی برای چوب، لاستیک، کاغذ و... شوند.

 

برای کسانی که دوست دارند از نظر علمی تر با قسمت قارچی میکروپیا آشنا شوند باید بگوییم که میسیلیوم (mycelium) یا جلینه هم در این موزه بررسی می شوند. جلینه ها توده ای از قارچ ها هستند که به صورت نخ هایی باریک دیده می شوند. این قارچ ها بیشتر در زیر خاک و در سلول های برخی گیاهان هستند. هر چند وقت یکبار در میکروپیا میسیلیوم ها را به صورت گسترده کشت می دهند تا این قارچ های زیبا با چشم غیر مسلح نیز دیده شوند.

 

۲- میکروب ها روی بدن انسان

به محض ورود به موزه ی میکروپیا میکروسکوپ هایی را می بینید که آرام آرام قصد دارند دید شما را به اطراف و محیط پیرامونتان ریزبینانه تر کنند. وقتی طبقات موزه را با آسانسور طی می کنید دوربین هایی بدن شما را اسکن کرده و بر روی سقف و دیوار ها نشان می دهند. با پیشروی در موزه این دوربین ها تصویر ریزتری را نمایش می دهند این کار تا جایی ادامه پیدا می کند که پوست شما تقریبا تا ۲۰۰ برابر بزرگ تر می گردد و می توانید سلول های خود را مشاهده کنید. همه چیز طوری برنامه ریزی شده که وجود میکروب ها بر روی بدنتان را کاملا لمس کنید.

 

بله میکروب ها همه جا هستند؛ آن ها را نمی بینید اما وجودشان هم غیر قابل انکار نیست. هر فرد به طور میانگین ۱۰۰ تیریلیون میکروب را با خود حمل می کند این عدد ۱۴ هزار برابر تعداد همه ی ساکنان کره ی زمین است. در حقیقت بدن شما لانه ی بزرگی از میکروب ها است. حدود ۱ و نیم کیلو از وزن شما را باکتری ها، قارچ ها، ویروس ها و ... تشکیل می دهند. نکته ای که خیلی از آدم ها از آن بی خبرند. پس نقش میکروب ها در زندگی ما بسیار زیاد است. در موزه میکروپیا میکروب های موجود در بدنتان از زوایای مختلف بررسی می شوند و شما هم در همان حال با این مسائل بیشتر و بیشتر آشنا می شوید.

 

ما مسائلی که در این موزه درباره ی وجود میکروب در بدن است را به بخش های مختلف تقسیم کرده ایم و با هم آن ها را بررسی می کنیم:

 

الف) کشف میکروب در بدن

میکروب های خوش خیم یا بی آزار در حدود سال ۱۹۹۰ میلادی بر روی بدن انسان کشف و مورد آزمایش قرار گرفتند. پیش از این زمان باکتری ها به عنوان موجودی آسیب زننده به بدن موجودات زنده و بخصوص انسان ها شناخته می شدند اما امروزه با پیشرفت تکنولوزی و ساخت میکروسکوپ های قوی این تصور اشتباه از بین رفته است. حتی بسیاری از محققین باکتری ها را یک ارگان جداگانه و مستقل در بدن انسان به حساب می آورند زیرا آن ها حتی در قلب و کبد هم حضورشان احساس می شود. همچنین آن ها نقش مهمی در جذب ویتامین ها در بدن دارند. همچنین لازم به ذکر است که آنتی بیوتیک ها هم با استفاده از همین میکورب های دوست داشتنی ساخته می شوند.

 

ب) بررسی میکروب ها در بدن

بعد از آشنا شدن با میکروب های موجود در بدن و چگونگی فعالیت های آن ها در میکروپیا، می توانید با روش های برخورد اعضای بدن با این جانداران نیز آشنا شوید. بدن انسان مانند ساعتی دقیق با ظرافت و مدیریت بالایی با میکروب ها برخورد می کند و آن ها را به موجوداتی مفید مبدل می سازد. میکروب ها در بدن می توانند هم مفید باشند و هم مضر و شناختن آن ها نقش مهمی در سلامت بدن دارد.

 

شما در میکروپیا فقط با میکروب ها و باکتری های موجود در بدن آشنا نمی شوید بلکه با همه ی اعضای بدنی که به عنوان نگهبان با این موجودات ذره بینی برخورد می کنند هم ملاقات خواهید کرد.

 

برای این که بهتر میزان میکروب ها را در بدن متوجه شوید می توان پوست انسان را به تخت خوابی تشبیه کرد که تقریبا ۱.۸ متر مکعب مساحت دارد و برای استراحت و زیست میکروب ها بستری کامل را مهیا کرده یا بدن را به زمین تنیسی تشبیه کرد که میکروب ها آزادانه در آن بازی و تفریح می کنند.

 

حالا که می دانید بدن شما از چه میزان میکروب میزبانی می کند، تصور کنید مقدار آن ها در مکان هایی مثل دستشویی، مکان های عمومی و بیمارستان ها می تواند چقدر باشد.

 

پ) نقش میکروب ها در علم پزشکی

زمانی که دانشمندان میزان میکروب ها در بدن انسان را متوجه شدند کشفی عظیم در علم پزشکی رخ داد و با توجه به این که زمان زیادی از این مساله نگذشته پس هنوز هم رازهای زیادی در این رابطه در بدن های ما وجود دارد که از آن ها بی خبریم. با این کشف انقلابی عظیم در مبحث ژنتیک به وجود آمد و به خاطر همین است که همه روزه اخبار گوناگونی درباره پیشرفت محققین در زمینه ی ژنتیک به گوشمان می رسد.

 

شاید تا کمی درباره ی اعضای بدن و چگونگی فعالیت ها ی آن ها اطلاع نداشته باشید درک درستی از نقش میکروب ها پیدا نکنید اما این طور بگوییم که میکروب ها مثل گنجی طبیعی هستند که به تازگی در بدن کشف گردیده اند و همه روزه روش های محتلفی برای استفاده از آن ها به دست می آید.

 

اگر شما هم علاقمند هستید بدانید این موجودات نامرئی در بدن شما چه می کنند باید به موزه میکروپیا بیایید تا از نزدیک با این موضوع آشنا شوید زیرا اینجا می توانید نقش میکروب ها در بدنتان را به وضوح ببینید و با چگونگی رفتار و فعالیت هایشان آشنا شوید.

 

ت) دهانی پر از میکروب

در میکروپیا دهان انسان از نظر وجود باکتری در آن مورد مطالعه قرار می گیرد. در این قسمت متوجه خواهید شد که در هر دهان حدود ۷۰۰ باکتری وجود دارد که نقششان سالم، سلامت و پاکیزه نگهداشتن دهان شماست. البته باکتری های مضر هم در دهان وجود دارند که از طریق تنفس وارد می شوند. دهان در حالت عادی می تواند با باکتری های مضری که با نفس کشیدن وارد می شوند مبارزه کرده و آن ها را از بین ببرد یا به باکتری های بی آزار تبدیل کند.

 

ج) بررسی تعداد میکروب ها

همانطور که اشاره کردیم در بدن ما تعداد بی شماری میکروب وجود دارد. در قسمتی از میکروپیا به بررسی شمار میکروب ها پرداخته می شود و ان ها را به عنوان بزرگ ترین اورگان موجود در بدن و کوچکترین ذرات بررسی می کنند. در این بخش مطالعات بر روی میکروب های موجود روی پوست می باشند.

 

چ) مطالعه بر روی میکروب های روده

جالب است بدانید که حدود ۵۰ درصد روده های شما را میکروب ها پر کرده اند. روزانه حدودا ۱۰۰ هزار بیلیون میکروب به بدن شما وارد شده و خارج می شوند بدون این که شما به آن ها توجهی داشته باشید. به عبارتی واضح تر نیمی از مدفوع هر انسان فقط میکروب است. در میکروپیا این امکان وجود دارد که بر روی ۱۲۰۰ نوع از باکتری های موجود در روده مطالعه انجام دهید و آن ها را از نزدیک ببینید.

 

ح) باکتری های بیماری زا

همانطور که اشاره ی کوتاهی داشتیم همه ی میکروب و باکتری ها برای بدن مفید نیستند و در حقیقت شمار زیادی از آن ها بیماری زا هستند. در میکروپیا می توانید بیشتر با باکتری های بیماری زا آشنا شوید و بدانید که یک باکتری به این کوچکی چگونه می تواند شما را تا هفته ها به بستر بیماری بکشاند.

 

در آخر مبحث بررسی باکتری های موجود در بدن هم باید بدانید که در هر یک از مراحلی که از آن ها نام بردیم کارشناسی حاذق و محققی کار آزموده بازدیدکننده ها را راهنمایی کرده و به سوالات آن ها پاسخ می دهد.

 

۳- میکروب ها در محیط پیرامون | دنیایی از احتمالات

تا اینجای گردش در موزه متوجه شدیم که میکروب ها نقش مهمی در زندگی انسان ها و حتی دیگر موجودات زنده دارند. زمانی که با تحقیق روی آن ها می توان تغییراتی روی دی ان ای داد، قاعدتا در محیط زیست هم تغییرات زیادی به وجود خواهد آمد.

 

در این موزه می توان درباره ی میکروب ها در محیط زیست اطلاعات خوبی به دست آورد برای مثال مسائل زیر را درباره این موضوع مورد بررسی قرار می دهند:

 

- تغییرات در دی ان ای موجودات

- کم شدن بیماری ها با کشف داروهای جدید

- ساخت میکروب های جدید، مضر و استفاده از آن ها در جنگ

- بررسی نقش میکروب ها در کشاورزی و تولید محصولات بهتر: در این بخش روی کرم ها نیز مطالعه انجام می شود.

- میکروب ها موجوداتی بسیار ریز که محیط زیست را تمیز نگه می دارند: میکروب ها را می توان سطل زباله ی طبیعت دانست، آن ها بسیاری از مواد مضر موجود در طبیعت را از بین می برند و با تجزیه آن ها را دگرگون می سازند. باکتری ها نقش مهمی در تجزیه ی اجساد موجودات زنده دارند و اگر آن ها نبودند جسد هیچ جانداری از بین نمی رفت. تصور کنید که همه جا پر می شد از لاشه ی حیوانات مرده... اما حالا شاهدیم که بدن ها تنها پس از گذشت چند ثانیه از مرگ شروع به تجزیه شدن می کنند و نقش مهمی در چرخه ی زندگی ما بازی می کنند.

 

شما در میکروپیا می توانید با چشم هایتان روند تجزیه شدن بدن حیوانات پس از مرگ را مشاهده کنید که موضوعی بسیار جالب و کمتر دیده شده است.

 

- هنر میکروب ها: با آشنایی بیشتر با این موجودات می توان مشکلات محیط زیستی را با برنامه ریزی به صورت سازمان یافته تری کنترل کرد.

 

* در قسمت میکروب های محیط زیستی موزه میکروپیا همه ی مسائل فوق به صورت گسترده ای در پیش چشم بازدیدکنندگان قرار می گیرد و پس از بازدید از این قسمت دیدی وسیع درباره ی نقش میکروب ها در زندگی روزمره پیدا خواهید کرد.

 

در موزه میکروب، میکروب های خود را ببینید

حالا که با میکروب های موجود در خود و محیط پیرامون آشنا شدید موزه میکروپیا شما را با میکروب هایی که بر روی هر یک از شما وجود دارد آشنا می کند. می توانید پوست یا مو و یا حتی قطعه ای از لباس هایتان را زیر میکروسکوپ ببینید.

 

در ابتدای کلام گفتیم که پس از بازدید از موزه دید شما به زندگی تغییر خواهد کرد، بعد از دیدن خود در زیر میکروسکوپ دیگر زمان هایی که خود را در آینه می بینید دیدی جدید به خود دارید. این موزه به شما یاری می کند تا بهتر از حرکت میکروب ها در اتاق، رخت خواب، استخر خانه و خلاصه هر جایی که می روید مطلع شوید.

 

کلاس های آموزشی موزه

علاوه بر آشنایی با میکروب ها در این موزه کلاس هایی هم برای آموزش زندگی سالم تر، روند رشد میکروب ها و هر آنچه دانستنش برای شما می تواند مفید یا جالب باشد.

 

در اینجا از پایه گفته می شود که علم میکروبیولوژی چیست و محققان در این زمینه چه می کنند؟ شرکت در این کلاس های آموزشی جزئی از بازدید از موزه و به صورت اختیاری است. اما هم زمان آشنا شدن با دنیایی میکروسکوپی به همراه دوستان و خانواده حسی بسیار خوب و توصیف نشدنی دارد. در این کلاس ها می توانید داخل گلدان یا آب و موجودات ذره بینی زنده ی موجود در آن ها را مشاهده و بررسی کنید.

 

گفتنی است که در موزه میکروپیا بخش عظیمی هم به حیوانات و بررسی زیست شناسی و بیولوژیکی آن ها اختصاص داده شده که با نام بخش آرتیس شناخته می شود. اگر شما هم علاقمند هستید با داخل بدن جانداران و حیوانات بیشتر آشنا شوید این بخش را فراموش نکنید.

 

فعالیت های پیشنهادی در موزه میکروپیا

در این موزه همه چیز حول میکروب ها و زندگی ماورایی موجودات نامرئی می گردد بنابراین بهترین تفریح و فعالیت پوشیدن لباس محققان و ورود به دنیای علم و دانش است اما پس از بازدید از موزه پیشنهاد می کنیم این فعالیت ها را هم از دست ندهید:

 

- حتما لباس سفید به تن کرده و روی میکروب ها آزمایش کنید، این فعالیت همه روزه از ساعت ۱ تا ۴ بعد از ظهر در این موزه امکان پذیر است.

- اگر در فصل بهار به این موزه می روید حتما در باغ و حیاط مجموعه که با نام آرتیس معروف است قدم زده و از مناظر لذت ببرید.

- میکروب های مورد علاقه ی خود را از میان همه ی میکروب های موجود در این موزه جمع آوری کنید.

- اگر تنها در محیط خارجی موزه قدم بزنید لازم نیست که بلیت تهیه کنید پس ابتدا کمی قدم زده و با محیط آشنا شوید.

- طوری برنامه ی بازدیدتان را بچینید که بتوانید از باغ وحش نزدیک موزه و محیط اطراف آن هم لذت ببرید.

 

لحظاتی آلوده در زندگی روزانه ما

همه روزه از صبح که از خواب بیدار می شوید تا زمانی که به تخت خوابتان بازگردید کارهایی انجام می دهید که مملو از میکروب هستند با هم با برخی از آن ها آشنا می شویم. توجه داشته باشید که همه ی این موارد در موزه میکروپیا برای بازدیدکنندگان توضیح داده می شود.

 

الف) گوشی موبایل

این روزها اغلب با زنگ گوشی های موبایلشان از خواب بیدار می شوند. شما درست از زمانی که گوشی خود را برای قطع زنگ صبحگاهی برمی دارید تماستان را با منبع میکروب آغاز می نمایید. در هر سانتی متر مربع از گوشی موبایل حدود ۴۰۰۰ میکروب وجود دارد. این عدد حتی از میکروب های موجود در دستشویی هم بیشتر اند.

 

ب) میکروب هایی که از دستشویی جذب می کنید

حدودا نیمی از میکروب هایی که روزانه وارد بدن های ما می شود از طریق دفع ادرار و مدفوع می شوند. البته بیشتر این میکروب ها بی آزار هستند اما در میان آن ها میکروب های مضر هم وجود دارند. جالب است بدانید که دستمال توالت که از آن برای تمیز کردن و از بین بردن میکروب ها استفاده می کنید هم پر از میکروب است.

 

پ) لباس های آلوده

افراد زیادی صبح زود از خواب بیدار شده و روزشان را با رفتن به باشگاه یا دویدن آغاز می کنند. فعالیت های این چنینی باعث می شود که بدن تا اندازه ی نسبتا زیادی تعرق داشته باشد. درست در زمانی که احساس می کنید لباس و بدن شما بوی بدی گرفته بدانید که الان شما منبع بزرگی از میکروب هستید. به همین دلیل پیشنهاد می شود که حتما بعد از فعالیت های ورزشی حمام کنید.

 

ت) حمام در وان

حمام کردن در وان کاری است که در کشورهای پیشرفته طرفداران زیادی دارد و از روش های محبوب برای کسب آرامش تلقی می شود. اما پیشنهاد می کنیم اگر کثیف هستید و انگیزه ی شما برای حمام پاکیزگی است از حمام های دوشی استفاده کنید زیرا زمانی که پوست شما پر از میکروب است، میکروب ها در آب تجمع پیدا می کنند و شما چندین ساعت را در میان میکروب های گوناگون دراز می کشید. اگر حمام در وان را زیاد دوست دارید پیشنهاد می کنیم از ضدعفونی کننده های آب استفاده نمایید.

 

ث) صبحانه

خیلی شنیده ایم که صبحانه مهم ترین وعده ی غذایی روزانه است اما بدون وجود قارچ ها نمی توان صبحانه ای کامل داشت، موضوعی که هیچ کسی به آن توجه نمی کند. برای پخت و آماده سازی نان باید از مخمرها استفاده کرد. در این صورت با خوردن نان تعداد زیادی قارچ را وارد بدن خود می کنید.

 

آیا بعد از خوردن صبحانه میز خود را تمیز می کنید؟

بیشتر آدم ها بخصوص افرادی که پس از خوردن صبحانه به سرعت به سوی محل کار می روند تمیز کردن میز صبحانه خود را به زمان برگشتشان موکول می کنند. شما با این کار زمان خوبی به میکروب ها می دهید تا در محیط زندگی شما شروع به رشد و تکثیر کنند.

 

ج) مسواک

وقتی سه بار در روز مسواک می زنید حتما توقع داشتن دندان هایی سالم و براق را دارید. کسانی که مسواک می زنند انسان های پاکیزه ای هستند اما شاید ندانید که اگر مدتی طولانی از مسواک استفاده کنید، خود این وسیله منبعی برای رشد میکروب می شود. پس باید مسواک را حداکثر هر ۶ ماه تعویض کرد و اگر ناگهان روی زمین دستشویی افتاد دیگر از ان استفاده نکرد.

 

چ) آلودگی لب

مسواک می زنیم تا دهانمان را از آلودگی ها پاک کنیم اما اغلب از لب ها غافل هستیم. لب ها هم زیاد با آلودگی سر و کار دارند در هنگام بوسیدن یا غذا خوردن تعداد زیادی میکروب با لب در تماس هستند.

 

ح) حیوانات خانگی

علاقه به حیوانات خانگی در افراد زیادی وجود دارد. این روز ها زیاد می بینیم که دارندگان این حیوانات آن ها را بغل کرده یا می بوسند. با این کار شما منبعی از آلودگی ها خواهید شد که اگر به فکر بهداشتتان نباشید امکان بیماری در شما بسیار بالا می رود.

 

بنابراین با بازدید از موزه میکروب به شما پیام های خوبی درباره ی چگونگی داشتن زندگی پاکیزه داده می شود و از همه بهتر این که می توانید انتقال و روند رشد میکروب ها را در هر یک از مکان هایی که ذکر کردیم با چشم مشاهده کنید.

 

بررسی میکروب ها در فصول مختلف

در میکروپیا می توانید میکروب ها را در سرما  گرما مشاهده کنید و بدانید چه میکروب هایی در چه میزان درجه حرارتی امکان زندگی و فعالیت دارند. زیاد شنیده ایم که میکروب ها با حرارت زیاد یا سرمای -۸۰ درجه از بین می روند اما آیا این موضوع واقعیت دارد؟

 

اگر این چنین است چرا در فصل زمستان در مناطقی که مملو از برف و یخ است باز هم میکروب وجود دارد؟ برای رسیدن به پاسخ این سوالات در این موزه می توانید همه ی این موضوع ها را بررسی کنید. حقیقت این است که واقعا در دماهای بسیار پائین و بالا میکروب های زیادی از بین می روند یا غیر فعال می شوند. برخی از آن ها مقاوت بالایی دارند و برخی دیگر کمتر. به همین دلیل است که بدن جاندارانی که به هر دلیل یخ می زند سالم باقی می ماند اما وقتی پخش باز می شود به سرعت شروع به تجذیه شدن می کند.

 

در این موزه وجود میکروب ها در فصول مختلف به شما نشان داده می شود. میزان میکروب در شبنم های بهاری چقدر است؟ در زمستان مقدار میکروب ها کمتر اند؟ نوشیدنی های یخی کمتر آلودگی دارند؟ پاسخ همه ی این سوال ها را می توانید با بازدید از موزه میکروب در آمستردام بیابید.

 

سایر امکانات موزه میکروب آمستردام

در این موزه این امکان فراهم است که با دانش آموزان دیگر مدارس و دانش آموزان خارجی ارتباط برقرار کنید. همچنین همانطور که قبل تر هم به این موضوع اشاره کردیم می توانید روی بدن خود آزمایش کرده و میکروب های بدنتان را ببینید.

 

علاوه بر این امکانات به شما آموزش داده می شود که چگونه می توان میکروب ها و موجودات نامرئی را قابل دیدن کنید و برای این کار باید از چه ابزار و وسایلی بهره بگیرید. در میکروپیا شما را برخی از تحقیقات علمی دانشگاهی نیز آشنا می کنند و این کار باعث ایجاد دیدی بازتر بای دانش آموزان می شود.

 

در اطراف موزه نیز محوطه باز، سرسبز و خوبی وجود دارد که می توانید در آن قدم زده و در کافه و رستورانش کمی خستگی خود را به در کنید. خوب است بدانید که امکان حرکت ویلچیر هم در اکثر قسمت های این موزه وجود دارد و حتی توالت و آسانسور مخصوص آن ها نیز در این موزه فراهم است.

 

از دیگر امکانات این مجموعه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

- پارکینگ معلولان

- کمد برای قرار دادن وسایل شخصی

- سرویس بهداشتی

- اتاق مخصوص عوض کردن پوشک بچه

- پرستار کودک

 

شش دلیل خوب برای بازدید از موزه میکروب آمستردام

دلایل زیادی برای بازدید از موزه میکروپیا وجود دارد که ۷ مورد از آن ها از طرف موزه به عنوان برترین دلایل بازدید معرفی گردیده اند. با هم مروری داریم بر این علت ها:

 

۱- پیدا کردن دوستانی خوب: پیدا کردن افرادی که به علم میکروبیولوژی علاقمند باشند کار آسانی نیست اما این موزه محیطی را فراهم کرده تا به آسانی دوستانی خوب پیدا کنید.

۲- نوآورانه ترین موزه در کل اروپا است: این موزه از ایده گرفته تا روش های معرفی میکروب ها در سراسر اروپا زبان زد می باشد بنابراین بازدید از آن را پیشنهاد می کنیم.

۳- می توانید کارهای فانتزی و جالبی که میکروب ها انجام می دهند را با چشمانتان ببینید، کاری که شاید در زندگی نکرده باشید.

۴- میکروب ها آینده ی زمین هستند و هر کسی باید با آن ها آشنا باشد.

۵- تنها موزه ی میکروب در سراسر دنیاست، در هیچ جایی نمی توانید موزه ای با این خصوصیات بیابید.

۶- اینجا موجوداتی را می بینید که در کوچکترین سایز بزرگترین فعالیت ها را انجام می دهند.

 

اطلاعات بازدید

پیش از بازدید از موزه میکروب خوب است به برخی از مسائل مانند هزینه بلیط، ساعت بازدید و... آشنا باشیم، در این بخش به این امور خواهیم پرداخت.

 

ساعت بازدید:

همه روزه از ساعت ۹ صبج تا ۸ شب

زمان مناسبت های پیش رو:

اول مارس تا ۳۱ اکتبر، از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر: رویال زو (آزمایش روی حیوانات)

اول نوامبر تا ۲۸ فوریه: از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر: رویال زو

 

ساعت کار رستوران وکافه مجموعه:

دوشنبه تا جمعه: ۹ صبح تا ۱ بامداد

شنبه تا یکشنبه: ۱۰ صبح تا ۱ بامداد

 

آدرس: هلند، آمستردام، پلنتج کرکلان.

.Address: Plantage Kerklaan ۳۸-۴۰, ۱۰۱۸ CZ Amsterdam, Netherlands

 

 


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2891