کد مطلب:2877
تاریخ انتشار:15 اسفند 1396 ساعت 13:58
چاپ چاپ

مونسان: صادرات صنایع دستی در سال جاری 64 درصد رشد داشته است

صادارت صنایع دستی امسال 64 درصد رشد داشته است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: صادارت صنایع دستی امسال 64 درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال جاری 300 میلیون دلار را رد کنیم.

به گزارش خبرنگار سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، علی اصغر مونسان روز سه شنبه در حاشیه افتتاحیه بیست ونهمین نمایشگاه صنایع دستی در جمع خبرنگاران افزود: این آمار نقش مهم گردشگری و صنایع دستی را در کشور نشان می‌دهد که هم می‌تواند به اقتصاد و تولید کشور کمک کنند و هم می تواند موضوعات اجتماعی ما را سر و سامان دهد یعنی شاهد عدالت اجتماعی و توزیع یکنواخت ثروت در کشور باشیم.

وی تاکید کرد: شاید در گزارش های تلویزیون دیده باشید که دوستانی در روستاها شغل هایی با درآمدهای پایینی داشتند که اکنون وارد بوم گردی و حوزه صنایع‌دستی شده و صحبت از روستاییان میلیاردی می‌شود.

معاون رئیس جمهوری گفت: با تدابیری که دولت محترم داشته سال 97 در قالب طرح اشتغال روستایی، قرار است این کسب و کارهای کوچک را توسعه بیشتری دهیم.

روستاهای ما کانون تولید هستند
معاون رئیس جمهوری درباره برپایی بیست ونهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی با عنوان عیدانه و همزمانی آن با نمایشگاه عشایر درباره نقش روستاها در صنایع دستی و چرخه اقتصاد کشور گفت: نمایشگاه خوبی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی در روستاها و همچنین صنایع دستی داریم.

وی افزود: اعتقاد داریم که روستاهای ما کانون های تولید هستند که از گذشته اینگونه بوده و شاید در بعضی اوقات به آنها بی‌توجهی شده ولی دولت محترم توجه ویژه ای به اشتغال در روستاها دارد و کسب و کارهای کوچک در آنجا شکل گرفته و جلوی مهاجرت روستا به شهر گرفته شده است.

مونسان با اشاره به گسترش فعالیت جوانان روستایی در حوزه گردشگری و صنایع دستی گفت: خوشحالیم که بگوییم مهاجرت برعکس شده یعنی از شهر به روستا صورت می گیرد و عمده این فعالیت‌ها توسط جوانان تحصیل‌کرده است که به روستاها رفته و کسب و کارهای کوچک راه انداخته اند و امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری این دستاوردها به نمایش گذاشته شد.

500 میلیون دلار صادرات در حوزه صنایع دستی داشتیم
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: سال گذشته در حوزه صنایع دستی در حدود 240 میلیون دلار صادرات داشتیم و در حدود 250 میلیون دلار نیز صادرات چمدانی است که در آمارهای گمرک ثبت نمی‌شود. یعنی بالغ بر 500 میلیون دلار عدد قابل توجهی است.

وی افزود: بالغ بر 2000 میلیارد تومان گردش و فروش صنایع داخل کشور است و عمده این فعالیت ها به روستاها و عشایر ما و شهرهای کوچک برمی‌گردد و خوشبختانه یک اقتصاد کوچک در شهرها و روستاها ایجاد شده و باعث ایجاد شغل شده.

مونسان گفت: بسیاری از جوانان تحصیل‌کرده ما به سمت صنایع دستی رفته و طرح های جدید، برندسازی و مارکتینگ و بازاریابی با حضور جوانان به حوزه صنایع دستی تزریق شده و رونق مضاعفی را در صنایع دستی ایجاد کرده است.

عرضه صنایع دستی چینی کار اشتباهی است
وی درباره افتتاح نمایشگاه هایی با عرضه صنایع دستی چینی به ویژه در میدان ولیعصر و اکباتان گفت: این مساله خیلی بد است و متاسفانه با این همه دستاوردهای داخلی نمی دانم چنین مجوزهایی از کجا صادر می شود.

مونسان گفت: درخواست کردیم که در این زمینه محدودیت ایجاد شود و ورود صنایع دستی به کشوری که مهد صنایع دستی و جزو رتبه سوم دنیاست، کار اشتباهی است و نمی‌دانم این مجوزها از کجاست و امیدوارم متولیان امر این کار را محدود کنند و تعرفه‌های آن را بالا ببرند و ما شاهد ورود صنایع دستی چینی به کشور نباشیم.

وی درباره افزایش واردات فرش نسبت به صادرات آن گفت: در این زمینه اطلاعی ندارم و این موضوع ذیل وزارت صنعت است ولی پیگیری می کنیم که این واردات محدود شود.

مونسان درباره مشکل بیمه صنعتگران با سازمان تامین اجتماعی گفت: آن موقع باید توافق می‌کردیم ولی الان قانون وجود دارد یعنی سازمان تامین اجتماعی باید قانون مصوب مجلس شورای اسلامی را اجرا کند که تمهیدات لازم در آن دیده شده است.

وی درباره بیمه حوزه صنایع دستی گفت: بیش از 400 هزار نفر در سامانه ثبت شده که عمدتا بیمه نیستند و یکی از مشکلاتی که همیشه مطرح بوده، پیگیری امور بیمه ای آنان بود که با این قانون به سرعت بیمه می شوند.

رییس سازمان میراث فرهنگی درباره وضعیت خانه مسافر گفت: ما باید آن را سامان دهیم و نظرات دستگاه‌های ذیربط نیز تامین شود و و تحت کنترل باشد تا اتفاقات بدی در آن نیافتد ولی خانه های مسافر در تیک مسافر همیشه کمک می کند.

مونسان درباره استعفای بهمن نامور مطلق افزود: به هر حال بعد از یک مدت باید در زمینه صنایع دستی انرژی جدید و تجربه جدید وارد کنیم و آمدن نفر جدید که بتواند این مسیر را در صنایع دستی دنبال کند و آن را رشد دهد مورد نظر ما است.

بهمن نامور مطلق - معاون صنایع‌دستی، سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری هشتم اسفند ماه از سمت خود استعفا کرد و این استعفا مورد پذیرش رییس سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

وی همچنین درباره قانون حمایت از صنایع دستی گفت: این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و رییس جمهور نیز آن را ابلاغ کرده که موضوع های حمایتی بسیاری در این قانون مربوط به حوزه صنایع دستی به ویژه استادکاران و صنتعگرانی که در این حوزه کار می کنند پیش بینی شده و کمک بسیاری به حوزه صنایع دستی خواهد کرد.

انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2877