کد مطلب:2875
تاریخ انتشار:15 اسفند 1396 ساعت 14:41
چاپ چاپ

بازنگری مساحت مناطق حفاظت شده محیط زیست استان تهران

با توجه به تغییرات و تخریب بخشی از منطقه حفاظت شده جاجرود، وسعت این منطقه کاهش می یابد.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران از بازنگری در مساحت مناطق حفاظت شده استان خبر داد و گفت: با توجه به تغییرات و تخریب بخشی از منطقه حفاظت شده جاجرود، وسعت این منطقه کاهش می یابد.
به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، مهرداد کتال محسنی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در سال های اخیر افزایش جمعیت و بارگذاری فعالیت های اقتصادی در تهران و اطراف آن، مناطق حفاظت شده را تحت تاثیر قرار داده و درصد قابل توجهی از مناطق حفاظت شده دستخوش تغییر و تحول شده است.
وی افزود: این امر موجب شده تا مناطق حفاظت شده زیست محیطی استان، ویژگی های اکولوژیکی و حفاظتی خود را از دست داده و شرایط حفاظت و نگهداری آنها نیز از بین برود.
به گفته وی، برخی مناطق حفاظت شده تهران، از دوره قاجار تاکنون مناطق قرق بوده اند که به تدریج وسعت پیدا کرده است.
کتال محسنی افزود: پارک ملی خجیر، منطقه حفاظت شده جاجرود، منطقه حفاظت شده ورجین، منطقه حفاظت شده کویر و بخش جنوبی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از جمله مناطقی هستند که دستخوش تغییرات شده اند و باید در مساحت آنها بازنگری شود.
معاون اداره کل محیط زیست استان تهران با اشاره به تغییر کاربری بخش هایی از منطقه حفاظت شده جاجرود در شهرستان های پردیس، ری و پاکدشت، اظهار کرد: درصد قابل توجهی از این منطقه در شهرستان پردیس دستخوش تغییرات شده که ساخت و سازهای مسکونی و مسکن مهر از آن جمله است.
وی تصریح کرد: در دولتهای نهم و دهم مصوبات و مجوزهایی برای ساخت و ساز در مناطق حفاظت شده استان تهران صادر شد که مواردی از آنها با موافقت محیط زیست بوده اما در برخی موارد با وجود مخالفت محیط زیست این موارد تصویب و اجرایی شده است.
وی گفت: در ردیس هماهنگی هایی با سازمان حفاظت محیط زیست انجام شده و بخش هایی از منطقه حفاظت شده جاجرود در این شهرستان قرار است کاهش یابد و در خصوص شهرستان های ری و پاکدشت نیز در حال کارشناسی هستیم.
وی تاکید کرد: به جای کاهش مساحت در این شهرستان ها قرار است مناطق شکارممنوع «کاوه ده» در شهرستان فیروزکوه و «کوه سفید و لار» در شهرستان دماوند به مناطق حفاظت شده ارتقا داده شوند.
کتال محسنی همچنین در خصوص مصوبه اخیر شورای عالی محیط زیست نیز اظهار کرد: هیچ ابلاغیه ای در زمینه مناطق حفاظت شده تهران در جلسه اخیر این شورا به استان ابلاغ نشده است.
استان تهران در مجموع چهار منطقه حفاظت شده شامل ورجین، جاجرود، کور و البرز مرکزی، سه پارک ملی لار، خجیر و سرخ حصار، سه منطقه شکار ممنوع کاوه ده، لار و کوه سفید و سه اثر طبیعی ملی تنگه واشی، غار رودافشان و دریاچه تار و هور، دارد.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، در جلسه دوم اسفند شورای عالی محیط زیست، در خصوص تجدید نظر در برخی مناطق حفاظت شده کشور که مشکلاتی را برای بخش های مختلف بوجود آورده اند، بحث و تبادل نظر صورت گرفت و با تصمیم اعضای شورای عالی محیط زیست مقرر شد بعضی از این مناطق حفاظت شده، در نقاط مختلف کشور افزایش یا کاهش داشته باشند.
انتهای پیام


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2875