کد مطلب:2873
تاریخ انتشار:15 اسفند 1396 ساعت 11:03
چاپ چاپ

ویدئوی تکان‌دهنده غواص انگلیسی از دریای زباله در بالی

یک غواص انگلیسی ویدئویی تکان‌دهنده‌ از غواصیِ خود در میان دریایی از زباله‌های پلاستیکی در آب‌های ساحلی منطقه توریستی بالی در اندونزی منتشر کرده است.

یک غواص انگلیسی ویدئویی تکان‌دهنده‌ از غواصیِ خود در میان دریایی از زباله‌های پلاستیکی در آب‌های ساحلی منطقه توریستی بالی در اندونزی منتشر کرده است.

به گزارش سایت خبری محیط زیست ایران (IENA)، به نقل از گاردین، ریچ هورنر، غواص انگلیسی، ویدیویی کوتاه در شبکه‌های اجتماعی و یوتیوب منتشر کرده است که نشان می‌دهد آب‌های دریای بالی مملو از زباله‌های پلاستیکی و بسته‌های کهنه مواد غذایی است و او در در زیر آب در میان این زباله‌ها غواصی می‌کند.

این ویدیو در یک سایت غواصی به نام "مانتا پوینت" در جزیره "نوزا پنیدا"، حدود ۲۰ کیلومتری جزیره مشهور توریستی بالی در اندونزی گرفته شده است.

همچنین هورنر در ۳ مارس در یک پست فیسبوکی، وجود توده‌های انبوه زباله پلاستیکی در آب‌های اقیانوس‌ها را در کنار عروس‌های دریایی و پلانکتون‌ها متذکر شده بود.

در ویدیوی جدید هورنر برای چندین دقیقه در میان انبوهی از زباله پلاستیکی شنا می‌کند و توده‌ای از پلاستیک که با برخی مواد آلی در هم آمیخته و بر سطح آب شناور مانده است نیز دیده می‌شود.

سایت غواصی مانتا پوینت یک سایت تصفیه‌ای برای "سفره ماهی‌های دیو" (manta ray) محسوب می‌شود که بطور مکرر این نوع سفره ماهی‌ها برای تمیز شدن از انگل‌ها توسط ماهی‌های کوچکتر به آن رفت و آمد دارند اما در این ویدیو تنها یک سفره ماهی تنها در پس زمینه دیده می‌شود که نشان می‌دهد این سفره ماهی‌ها دیگر برای تمیز شدن به این مکان نمی‌آیند.

اکنون ماه‌هاست که بالی غرق در زباله شده است و این سیل زباله‌های پلاستیکی در نهایت در سواحل بالی انباشته می‌شوند که توریست‌ها و فعالان زیست محیطی را به یک اندازه نگران کرده است. طبق گزارش بنیاد رودخانه‌ها، اقیانوس‌ها، دریاچه‌ها و بوم شناسی بالی (ROLE)، اندونزی روزانه حدود ۱۳۰ هزار تن زباله پلاستیکی و جامد تولید می‌کند که تقریبا نیمی از آن به سایت‌های دفن زباله می‌رسند. بقیه نیز یا به صورت غیرقانونی سوزانده شده یا به رودخانه‌ها و اقیانوس‌های اندونزی ریخته می‌شوند.

اندونزی به علت برنامه ریزی ضعیف دولت و سطح پائین آگاهی مردم در مورد زباله و بازیافت، اکنون پس از چین دومین آلاینده پلاستیکی در جهان به شمار می‌رود.

چند هفته پیش هزاران نفر در سراسر بالی در یک پاکسازی زباله‌ای به طور دسته جمعی شرکت کردند تا سواحل، رودخانه‌ها و جنگل‌های جزیره را از زباله پاکسازی کرده و آگاهی در مورد تاثیرات منفی زباله‌ها را افزایش دهند.

ریچ هورنر با بیان اینکه غواصان مکررا توده‌های پلاستیکی را در آب‌ها مشاهده می‌کنند، این توده‌ پلاستیکی اخیر را بدترین مورد مشاهده شده تا کنون توصیف کرد. غواصان در روز بعد با بازگشت به محل این توده زباله، پیشرویِ آن به سمت اقیانوس هند را گزارش کردند.

انتهای پیام

 


http://www.mohitzist.ir/fa/content/2873